Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rädda filer från fungerande intern hd


jezebel

Rekommendera Poster

I morse slutade min Macbook Pro 2011 att fungera. Skärmen blev plötsligt svart och vid boot slutar systemet ladda och skärmen förblir grå. Den har växlat mellan alla möjliga yttringar vid uppstart. Allt från trippla beeps till att datorn en gång startade men låste sig igen efter några minuter. Nu står den bara och startar om, om och om igen. 

Jag har skruvat ur hårddisken och satt den i en kabinett som jag kopplat till min sambos macbook air. Jag har kollat hårddisken i diskverktyg och den verkar må bra. Frågan är: hur kommer jag åt filerna? Disken är inte valbar som startdisk i "Startskiva". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Superduper eller Carbon copy Cloner kan du kopiera över dem. 

Hade du ingen Time Machinebackup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, jezebel säger:

I morse slutade min Macbook Pro 2011 att fungera. Skärmen blev plötsligt svart och vid boot slutar systemet ladda och skärmen förblir grå. Den har växlat mellan alla möjliga yttringar vid uppstart. Allt från trippla beeps till att datorn en gång startade men låste sig igen efter några minuter. Nu står den bara och startar om, om och om igen. 

Jag har skruvat ur hårddisken och satt den i en kabinett som jag kopplat till min sambos macbook air. Jag har kollat hårddisken i diskverktyg och den verkar må bra. Frågan är: hur kommer jag åt filerna? Disken är inte valbar som startdisk i "Startskiva". 

Att disken inte är valbar i "Startskiva" kan bero på två saker.

1. Systemet är för gammalt för att funka på MB Air.

2. Kabinettet stödjer inte att boota från.

 

I vilket fall som helst så ska du kunna komma åt filerna från Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

I vilket fall som helst så ska du kunna komma åt filerna från Finder.

Hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, jezebel säger:

Hur?

På samma sätt som du kommer åt filerna på ett USB-minne: Dubbelklicka på symbolen på skrivbordet (om du har en sådan symbol), annars i sidofältet i Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

På samma sätt som du kommer åt filerna på ett USB-minne: Dubbelklicka på symbolen på skrivbordet (om du har en sådan symbol), annars i sidofältet i Finder.

Den dyker inte upp där. Syns endast inne i Disk Utility

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Pocahontas säger:

Med Superduper eller Carbon copy Cloner kan du kopiera över dem. 

När jag läser om dessa låter det som back-up program. Men de kan alltså komma åt min hårddisk för att hämta filer på något sätt som inte Finder kan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Photorec* för att återställa filerna. Hårddisken är sannolikt skadad och filsystemet skadat. Då kan man inte bläddra i Finder.

 

 

*Det går inte automagiskt, man måste läsa på hur man ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör du backup? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, jezebel säger:

Jag har kollat hårddisken i diskverktyg och den verkar må bra.

 

6 minuter sedan, jezebel säger:

Jag tror dina lösningar är lite för enkla. Att den skulle dyka upp i finder hux flux och gå att bläddra i låter osannolikt.

Om disken mår bra så ska den dyka upp i Finder.

 

Vad säger skivverktyg om antalet filer och mappar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Om disken mår bra så ska den dyka upp i Finder. ...

Inte nödvändigtvis, exempelvis min USB-sticka med Ubuntu kan Mac OS X inte ens läsa in (inbyggt stöd saknas för EXT*-filsystem), men den kan ändå kontrolleras via Skivverktyg. Dessutom, som det står i Hjälpavsnittet till Skivverktyg:

 

Obs! Skivverktyg kan inte upptäcka eller reparera alla problem som kan uppstå på en skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Vad säger skivverktyg om antalet filer och mappar?

Ingenting vad jag kan se.

Skärmavbild 2018-09-20 kl. 11.36.42.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Alix säger:

Använd Photorec* för att återställa filerna. Hårddisken är sannolikt skadad och filsystemet skadat. Då kan man inte bläddra i Finder.

 

 

*Det går inte automagiskt, man måste läsa på hur man ska göra.

 

1 minut sedan, jezebel säger:

Ingenting vad jag kan se.

 

Spoiler

Skärmavbild 2018-09-20 kl. 11.36.42.png

 

Filsystemet är skadat så det finns ingenting för operativsystemet att läsa in. Använd Photorec, som jag skrev. I detta läge finns det inget enkelt sätt att komma åt filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

 

Filsystemet är skadat så det finns ingenting för operativsystemet att läsa in. Använd Photorec, som jag skrev. I detta läge finns det inget enkelt sätt att komma åt filerna.

Att ens installera photorec verkar snudd på överkurs för mig. Förstår ingenting av vad jag ska göra med de filer jag får hem från deras hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, jezebel säger:

Att ens installera photorec verkar snudd på överkurs för mig. Förstår ingenting av vad jag ska göra med de filer jag får hem från deras hemsida.

I så fall, om det är viktigt nog, vänd dig till en dataräddningsfirma.

Exempelvis: https://www.ibas.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd framöver Time Machine på en extern disk, så slipper du sådana här bekymmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken kan för all del vara död, eller närapå, men med lite tur kan det eventuellt gå att läsa den via ett Linux-system. Har hänt mig med ett par olika hårddiskar, med både NTFS (Windows) och HFS+ (Mac) som filsystem. Så jag hade satt in den i en PC och provat - och om disken startar kopierat användarfilerna fort som tusan till den snabbaste lagringen som är tillgänglig. Kanske går det även via att USB-kabinett, men jag vet inte, kan ju vara ett alternativ att boota Macbook Air från en Linux-sticka, om man kan fixa en sådan.

Dvs, man startar Linux från stickan, men installerar absolut inte Linux på Macens hårddisk. Sedan använder man Linux filhanterare för att läsa från din skadade hårddisk (om det går) och kopierar  till en annan extern hårddisk som har ett filsystem som Linux kan hantera (typ, NTFS på USB-hårddiskar eller NTFS/FAT32 på USB-minnen)

Annars sällar jag mig till ovanstående, prova PhotoRec (gratis) eller DiskWarrior (dyrt) om det inte löser sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En uppdatering: Har satt i en gammal tom hårddisk. Efter att ha fixat ett bootable USB-minne med Yosemite på och försökt starta datorn via det kan jag bara konstatera att urprungsfelet kvarstår. Äpplet laddar några sekunder men skärmen förblir sedan grå. USB-minnet går att boota ifrån på min sambos air. Jag har pluggat ut ram-minnesstickorna en och en och försökt starta med en sticka (om någon av de skulle vara kaputt) men ingen skillnad. Är datorn körd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett trasigt grafik-kort.

Grafikväxlingen hhar satts ur spel och därför kommer du inte längre in till skrivbordet.

Klassiskt symptom för AMD-cippet.

 

Går att fixa - finns flera trådar om detta.

Själv har jag avancerad utrustning för att lösa ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm bytte just grafikkortet 2014 i och med det kända produktionsfelet som fanns på den aktuella modellen. Får se om jag pallar bry mig om det. Datorn har uppvisat andra problem så som att bli väldigt varm det senaste halvåret. Batteriet borde också bytas. Ny hårddisk, batteri, grafikkort låter inte helt billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Stereotypen säger:

Sälj den till mig då.

Det kan jag göra. Säger till när jag bestämt om ny dator. Eftersom jag primärt pysslar med foto tänker jag passa på att skaffa en retina-mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...