MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
buse

Time Machine säkerhetskopierar öppnade filer

Rekommendera Poster

Jag har upptäckt att på den sista tiden att mina säkerhetskopior på Time Machine blir väldigt stora trots att jag har trott att jag inte lägger till eller ändrar speciellt mycket. När jag kollade i BackupLoupe så upptäckte jag att nästan alla filmer och bilder som jag öppnar/tittar på blir säkerhetsuppdaterade i Time Machine när jag kopplar till den externa hårddisken och kör säkerhetskopieringen. Detta trots att jag inte har ändat i namnet på filerna eller ändrar något i den överliggande mappen.

Detta gör ju att den externa backuphårddisken blir fort full.

Jag har som sagt inte ändrat varken namnet eller något annat på filen/filerna. Jag har endast startat filmen/öppnat bilderna.

Vad kan detta bero på och hur gör jag för att den inte ska säkerhetskopiera en film bara för att jag tittar på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det program som du använder för att titta på film och/eller bilder sparar ner en ändring på filen på disken. Detta triggar Time Machine eftersom filen faktiskt är ändrad.

Alltså inte ett TM-problem, egentligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, Telly82 säger:

Det program som du använder för att titta på film och/eller bilder sparar ner en ändring på filen på disken. Detta triggar Time Machine eftersom filen faktiskt är ändrad.

Alltså inte ett TM-problem, egentligen.

Ok, jag använder oftast VLC. Kan det då vara en ändring i VLC som man kan göra? Eller är det något annat program som inte sparar ner en ändring som du känner till. Jag gillar VLC för det har funkat att öppna nästan alla filmfiler med, men jag har litat slentrianmässigt på det i flera år så det kanske finns något nytt program som inte sparar det som en ändring varje gång jag öppnar filmfilen. Det gör mig inte så mycket att öppnade bilder eller övriga små filer sparas som ändringar, för de tar ju inte så mycket plats på den säkerhetskopierande hårddisken, men filmerna tar ju stor plats på den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu