Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMovie hackar


frdrk

Rekommendera Poster

Vid förhandsvisning och redigering i iMovie så har uppspelningen av videofiler börjat hacka. Det har inte skett tidigare. När jag exporterar det färdiga resultatet så följer den hackiga uppspelningen med till den exporterade filen. Men ... när jag spelar upp originalfilen, som är på över 900 MB och 9 ggr så stor som det färdiga resultatet så hackar den inte, trots att filen ligger på en extern HD. OBS: Jag har inte jobbat med originalfilen från extern HD vid redigering/exportering utan då har jag haft en kopia på den lokala hårddisken.

Så min maskin orkar uppenbarligen spela upp videofiler med fint flyt men inte via iMovie. Bifogar bild på systemprestanda. Till den kan tilläggas att det finns 27 GB ledigt på hårddisken.

 

Tacksam för tankar kring vad detta kan bero på. Jag förstår att mer/snabbare hårdvara löser det mesta men det här är ett problem som inte har funnits tidigare.

 

Systemprestanda.png.2c6c9f98d94c20e1b7cfc92f70f3a8e5.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon cache att tömma?

Prova säker start. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova säker start som nämnts. Om inte det fungerar så ominstallera programmet. Använd en gratis avinstallerare, exempelvis Appcleaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, polken säger:

Finns det någon cache att tömma?

Prova säker start. 

 

Hur tömmer jag cache? Någon specifik cache för iMovie?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, frdrk säger:

10.1.9

Noterat.

 

39 minuter sedan, frdrk säger:

Hur tömmer jag cache? Någon specifik cache för iMovie?

Du startar om datorn och håller nere skifttangenten under tiden. Skärmen kommer sannolikt att flimra och det tar längre tid för uppstart. Sedan loggar du in som vanligt. När allt är klart startar du om datorn, utan att hålla nere någon knapp. Genom säker start rensas cache och temporära filer ut, vilka kan ha blivit korrupta. Du behöver inte göra något särskilt med Imovie. Annat än vad jag skrev tidigare, se nedan.

 

40 minuter sedan, Alix säger:

Prova säker start som nämnts. Om inte det fungerar så ominstallera programmet. Använd en gratis avinstallerare, exempelvis Appcleaner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Alix säger:

Noterat.

10.1.9.

 

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Tänkte att jag skulle berätta att det löste sig till slut och hur. Det visade sig att det var den specifika videofilen som var problemet. Jag konverterade om den (med Handbrake) från mp4 till mp4 (igen) och importerade den konverterade filen till iMovie. Sedan flöt det på hur fint som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...