Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klona backup hårddisk


Nontouch

Rekommendera Poster

Hej, 

en kompis fick problem med sin Macdator igår. Några systemfiler som av någon anledning slutat fungera. Lösningen i butik - Installera om datorn. 

Jag har en backup på hennes dator sedan någon månad tillbaka så förhoppningsvis går det att installera om allt.

Problemet är att jag har backupen på Malta och ska inte till Sverige på ett tag. 

- Finns det någon möjlighet att klona en backup hårddisk? Jag har en externhårddisk som är dedikerad till hennes dator. Helst skulle jag vilja ladda upp backupen via dropbox eller liknande så att de kan installera den själva. Alternativ två är att ta en säkerhetskopia på hårddisken och sedan skicka den via DHL hem till Sverige. 

- Någon som har en smart lösning? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerar om systemet - kommer hennes filer finnas kvar.

De försvinner om du raderar hårddisken - vilket INTE behövs om man ar ett krånglande system.

 

Starta upp datorn med ALT+CMD+R intryckt innan startljudet och släpp när en jordglob visar sig på skärmen.

Följ instruktionerna efter fliken "Installera om MacOS".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara en bra idé att försöka med Säker start först.

Det tar inte så lång tid och är en enkel åtgärd.

 

Håll ner Shift under uppstart och logga in. Datorn kommer att bete sig långsamt och skärmen kan flimra. Starta om datorn och logga in som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Stereotypen säger:

Om du installerar om systemet - kommer hennes filer finnas kvar.

De försvinner om du raderar hårddisken - vilket INTE behövs om man ar ett krånglande system.

 

Starta upp datorn med ALT+CMD+R intryckt innan startljudet och släpp när en jordglob visar sig på skärmen.

Följ instruktionerna efter fliken "Installera om MacOS".

Hur fungerar det med program på datorn om man installerar om den? Försvinner program som Photoshop, Office och så vidare då? Om alla filer fortfarande finns kvar så borde det även gälla programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Nontouch säger:

Hur fungerar det med program på datorn om man installerar om den? Försvinner program som Photoshop, Office och så vidare då? Om alla filer fortfarande finns kvar så borde det även gälla programmen.

programmen finns kvar men alla inställningar till t.ex photoshop som sparades i systemfilerna

försvinner... se därför till att du har skrivit ner lösenorden till dina program så att du kan komma

åt dem lätt när du startar upp programmen igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-09-02 på 10:17, Nontouch säger:

- Finns det någon möjlighet att klona en backup hårddisk?

Det beror på.

Är det en Time Machine-disk, så "nej".

Har du använt backup-programmet Retrospect, så "nej".

Är disken klonad från originalet med SuperDuper! eller Carbon Copy Cloner så "ja".

Har du manuellt kopierat dit filer med Finder, så "ja"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...