Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time capsule kopplad till annan router


Filburt

Rekommendera Poster

Har  haft Time Capsule som router i många år. Nu har jag skaffat bredband från ComHem och då fått en ny router. Är det meningsfullt att koppla ihop den nya routern med Time Capsule? Genom den nya routern får jag nu WiFi men hur blir det med backup-funktionen i Time Capsule om jag kopplar ihop den med den nya routern. Använder mig idag av iCloud för mina enheterså frågan är om Time Capsule behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Filburt säger:

Har  haft Time Capsule som router i många år. Nu har jag skaffat bredband från ComHem och då fått en ny router. Är det meningsfullt att koppla ihop den nya routern med Time Capsule? Genom den nya routern får jag nu WiFi men hur blir det med backup-funktionen i Time Capsule om jag kopplar ihop den med den nya routern. Använder mig idag av iCloud för mina enheterså frågan är om Time Capsule behövs.

Det ska inte vara några problem att koppla in time capsule i routern, men du kan väl skippa comhem routern och fortsätta med time capsule? Använder du inte time capsule till backup (vilket jag tänkte man använde den primärt för) kan du ju skippa den helt om du väljer att köra comhems router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS kanske måste använda sin Comhemrouter om internet körs via kabelnätet. I vilket fall kan TC kopplas till Comhemroutern. En av dessa sätts då lämpligen upp som brygga (bridged mode).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Filburt säger:

Har  haft Time Capsule som router i många år. Nu har jag skaffat bredband från ComHem och då fått en ny router. Är det meningsfullt att koppla ihop den nya routern med Time Capsule? Genom den nya routern får jag nu WiFi men hur blir det med backup-funktionen i Time Capsule om jag kopplar ihop den med den nya routern. Använder mig idag av iCloud för mina enheterså frågan är om Time Capsule behövs.

Sätt Time Capsule i bryggläge, så kan du fortsätta använda backup-funktionen. Anslut Comhem-routern i WAN-porten på TC.

13 minuter sedan, TryckVågen säger:

du kan väl skippa comhem routern och fortsätta med time capsule? 

Det kan man väl (tyvärr) inte, för den har ju en special-kontakt (koaxial) som man kopplar till väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har idag fiberanslutning. Behöver använda ComHemroutern eftersom jag också skall koppla telefoni till den. Försökte få besked från Apple men fick inte något direkt klart svar. Däremot svarade de något diffust att det inte skulle gå att brygga TimeCapsule till den andra routern men att det skulle gå i kommande version av router. Vet ej hur jag skall tolka det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Filburt säger:

Har idag fiberanslutning. Behöver använda ComHemroutern eftersom jag också skall koppla telefoni till den. Försökte få besked från Apple men fick inte något direkt klart svar. Däremot svarade de något diffust att det inte skulle gå att brygga TimeCapsule till den andra routern men att det skulle gå i kommande version av router. Vet ej hur jag skall tolka det.

Fick Comhem bredband i somras och har bryggat min Airport Extreme med USB-diskar för Time Machine. Funkar utmärkt, bara man startar routrarna i rätt ordning första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

.

Det kan man väl (tyvärr) inte, för den har ju en special-kontakt (koaxial) som man kopplar till väggen.

Nä inte alla Comhem-routrar. Bara de med ”tre hål i väggen”. Finns comhem-lägenheter med fiberbox och vanlig RJ-45. Då kan du skippa comhem-routern. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, polken säger:

Nä inte alla Comhem-routrar. Bara de med ”tre hål i väggen”. Finns comhem-lägenheter med fiberbox och vanlig RJ-45. Då kan du skippa comhem-routern. 

OK, det visste jag inte. Har bara stött på "tre hål i väggen", uppenbarligen.

Tack för informationen. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...