Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alla bilder försvunnit i iPHOTO, HJÄLP!


Ziah

Rekommendera Poster

Vill först börja med att säga att jag är av en nybörjare på mac...

Allt började när jag skulle motta bilder från en vän från ett bröllop. Jag hade dagen innan skickat bilder till henne som jag tagit, då filerna var stora och antalet var många så blev detta en så kallad ZIP-fil.

Dagen efter fick jag ett mail från henne där det stod:

"******@gmail.com begär åtkomst till följande fil: ARKIV:ZIP
Jag trodde att detta var bilderna som hon skickade så jag tryckte på valet "Öppna delningsinställningar" och fyllde i hennes mailadress i "Dela med andra"
När jag sedan öppnade Zip-filen så såg jag att det var ZIP-filen med bilderna som jag skickat till henne.
När jag öppnade iPhoto så var alla mina bilder i biblioteket borta :-( Har surfat runt på massa forum för att hitta orsaken till detta men fattar fortfarande inget. Det jag kommit fram till tills nu är att på nåt som heter google Drive så finns något som heter "iPhoto-bibliotek.photolibrary" är detta mitt iPhoto bibliotek???? Hur i allsin dar hamnade det där? 
Har följt massa videos på youtube och lyckats ladda ner några bilder, och mappar som heter typ "%PXuHJwcTJ25eZ%4ZWoIwA". En mapp som heter "_MACOSX" innehåller bilder som har betäckningen JPEG men som när jag försöker öppna så står det "Denna fil går ej att öppnas, Den kan vara skadad eller ha ett filformat som Förhandsvisning inte känner igen"
Snälla kan någon hjälpa mig? Varför verkar bilder hamnat på google drive och varför står det att vissa är skadade???
Har även prövat att hålla in alt och cmd tangenterna för att reparera databas men det gav ej heller bilderna tillbaka!
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

något som heter "iPhoto-bibliotek.photolibrary" är detta mitt iPhoto bibliotek?

 

Ja.

 

Ladda ner detta och lägg det i mappen Bilder. Öppna sedan iPhoto med alt-knappen nedtryckt och välj detta bibliotek.

 

Gör sedan i fortsättningen backup via Time machine till en extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några fler bilder kom in men långt ifrån alla. Jag undrar om jag unzip alla bilder på google drive? När jag försökt göra det med 

iPhoto-bibliotek.photolibrary.zip med zip Extractor så kommer jag bara till Ready to extract ZIP file och trycker då Extract now. Men därifrån går det ej, alla gånger säger det Oops nåt gick fel. Gör jag nåt fel? Något jag ska kryssa av?

Texten är mycket längre än på bilden jag bifogat.

ziptest.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Ziah säger:

Några fler bilder kom in men långt ifrån alla. Jag undrar om jag unzip alla bilder på google drive? När jag försökt göra det med 

iPhoto-bibliotek.photolibrary.zip med zip Extractor så kommer jag bara till Ready to extract ZIP file och trycker då Extract now. Men därifrån går det ej, alla gånger säger det Oops nåt gick fel. Gör jag nåt fel? Något jag ska kryssa av?

Texten är mycket längre än på bilden jag bifogat.

ziptest.tiff

Testa att packa upp zipen med The Unarchiver i stället. Tyvärr gör Google Drive zippar av okända format och mappar. Och framför allt: Ta det lugnt. Zippen springer ingenstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp hittade en mapp som heter Masters, bilderna som finns i den mappen verkar kommit in i biblioteket men resterande 500 bilderna hittar jag inte ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Ziah säger:

Är det att ta datorn till service då eller vart vänder man sig? Hade hoppats fixa det själv.

Du kan väl fråga runt i din bekantskapskrets och se om någon är bra på macar. Annars kan du kolla in detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte kontakta dom idag men har ingen gratis support när jag skrev in datorns serienummer, hittade ingen annan kontaktmöjlighet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick in på fliken senaste och fick upp endel bilder som jag kan se på google drive, många kan jag inte se, när jag klickar på den filen står det binärfil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon vart man kan vända sig för att få hjälp med detta? Är det en mac service affär som gäller eller finns det någon som jobbar med mac som kan hjälpa med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Ziah säger:

Vet någon vart man kan vända sig för att få hjälp med detta? Är det en mac service affär som gäller eller finns det någon som jobbar med mac som kan hjälpa med detta?

Om du bor i närheten av Stockholm (Täby), Helsingborg eller Malmö så kan du boka en tid hos Apples "Genius bar"  i Apples egen butik. Det kostar inget.

Annars kan du gå till vilken auktoriserad Apple-återförsäljare som helst och betala en timpenning för att få hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...