Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur skriva över ssd? Försäljning


Primus

Rekommendera Poster

Jag ska ge bort min gamla MBA. JAG hade då tänkt rader och på något sätt skriva över disken. Hade för mig att det fanns en sådan funktion. Men på nätet står det att ssd inte har den funktionen och Apple skriver: "Obs! Om du har en SSD-enhet visas inte alternativen för säker radering i Skivverktyg. Överväg att öka säkerheten genom att aktivera kryptering med FileVault när du börjar att använda SSD-enheten." 

 

Vad betyder detta? Att jag inte kan radera ssd:n? Måste jag gå in fil för fil, bild för bild och radera? För om jag bara använder ett extremt säkert FileVault-lösenord för att hindra åtkomst är ju disken full(vilket den är). Då har ju datorn inget värde för den jag ger bort den till. Och att lämna iväg en dator med filerna kvar känns ju allt annat än bra även om jag konstruerar ett extremt säkert lösenord. Eller räcker det..? Hur gör folk som säljer sina ssd-Mac:ar idag? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Alix säger:

Om du har krypterat ditt hemmakonto med Filevault kan filerna inte återskapas utan lösenordet.

Så långt är jag med. Men det innebär ju att hårddisken är minima för nästa användare. Denna ssd är i princip full. Hur tar man bort filer så att nästa användare kan använda datorn..?

29 minuter sedan, Pocahontas säger:

Sen är det bra att följa dessa råd innan du gör dig av med datorn

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201065

Tack, jag har kollat på det där. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Primus säger:

Så långt är jag med. Men det innebär ju att hårddisken är minima för nästa användare. Denna ssd är i princip full. Hur tar man bort filer så att nästa användare kan använda datorn..? ...

Du skapar ett nytt adminkonto och tar bort ditt gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Du skapar ett nytt adminkonto och tar bort ditt gamla.

Det ska jag prova, tack för tipset. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Okey, sent om sider har jag raderat mit användarkonto. Tyvärr tror jag dock att jag gjorde ett misstag. Jag hade/har ett väldigt enkelt lösenord på mot raderade konto. Jag borde haft ett betydligt säkrare, eller hur. Nu är läget sådant att en illvillig person skulle kunna koppla upp sig mot hårddisken(SSD) och där ligger mina filer skyddade via FileVault, men med ett enkelt lösenord? 

 

Och det går inte att göra något åt, eller? 

 

Nu var hårddisken i princip full så att det borde ju skrivas över en del så fort datorn börjar användas. Tänker jag mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Primus säger:

Okey, sent om sider har jag raderat mit användarkonto. Tyvärr tror jag dock att jag gjorde ett misstag. Jag hade/har ett väldigt enkelt lösenord på mot raderade konto. Jag borde haft ett betydligt säkrare, eller hur. Nu är läget sådant att en illvillig person skulle kunna koppla upp sig mot hårddisken(SSD) och där ligger mina filer skyddade via FileVault, men med ett enkelt lösenord? 

 

Och det går inte att göra något åt, eller? 

 

Nu var hårddisken i princip full så att det borde ju skrivas över en del så fort datorn börjar användas. Tänker jag mig...

Hur raderade du kontot? Enkelt eller säkert?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Hur raderade du kontot? Enkelt eller säkert?

Jag gick in på användare i systemhanteraren via ett nytt admin-konto. Markerade mitt gamla kont och klickade på minustecknet. Vet inte om det är enkelt eller säkert? Valde sedan sista alternativet att allt skulle raderas. Det fanns tre alternativ. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Primus säger:

Jag gick in på användare i systemhanteraren via ett nytt admin-konto. Markerade mitt gamla kont och klickade på minustecknet. Vet inte om det är enkelt eller säkert? Valde sedan sista alternativet att allt skulle raderas. Det fanns tre alternativ. 

Valde du att markera tilläggsrutan? ”Säker radering av hemmappen”? Se dump.

 

1635261545_dump1.png.3a6c7c74f0832b03d4f457c32a442d85.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Valde du att markera tilläggsrutan? ”Säker radering av hemmappen”? Se dump.

 

1635261545_dump1.png.3a6c7c74f0832b03d4f457c32a442d85.png

Den känner jag inte igen. Fanns den ens? macOS Sierra. Så om den fanns, så tror jag inte att jag kryssade i den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Primus säger:

Den känner jag inte igen. Fanns den ens? macOS Sierra. Så om den fanns, så tror jag inte att jag kryssade i den. 

Ovanstående dump är ur El Capitan och alternativet finns inte i High Sierra. Sierra har jag inte längre tillgång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Ovanstående dump är ur El Capitan och alternativet finns inte i High Sierra. Sierra har jag inte längre tillgång till.

Om jag hade rutan och inte kryssade i. Vad blir nästa steg? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Primus säger:

Om jag hade rutan och inte kryssade i. Vad blir nästa steg? 

Om jag vore du skulle jag inte göra mer än vad du har gjort. Men om du vill kan du installera Mac OS X på en extern hårddisk, starta datorn från denna, radera hårddisken via Skivverktyg och då samtidigt göra en säker överskrivning av disken, och till sist installera om Mac OS X. Se dumpar från High Sierra i spoiler (du ska dock välja rätt formatering så klart, jämfört med mitt gamla fickminne).
 

Spoiler

 

dump.png.3a972a4ba36759d6ea009c583e6db9bb.png

 

1088690417_dump1.png.aa7e5a5f9b6187a4a0803737ba6be2db.png

 

1542257455_dump2.png.7b2b7fce865d47d4ca1909f2eb1613ad.png

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Alix säger:

Om jag vore du skulle jag inte göra mer än vad du har gjort. Men om du vill kan du installera Mac OS X på en extern hårddisk, starta datorn från denna, radera hårddisken via Skivverktyg och då samtidigt göra en säker överskrivning av disken, och till sist installera om Mac OS X. Se dumpar från High Sierra i spoiler (du ska dock välja rätt formatering så klart, jämfört med mitt gamla fickminne).
 

  Dölj innehåll

 

dump.png.3a972a4ba36759d6ea009c583e6db9bb.png

 

1088690417_dump1.png.aa7e5a5f9b6187a4a0803737ba6be2db.png

 

1542257455_dump2.png.7b2b7fce865d47d4ca1909f2eb1613ad.png

 

 

 

Tack för hjälpen så här långt. OM jag inte installerar ett nytt macOS från extern hårddisk, kan jag göra någon nytta när jag installerar macOS Mojave från nätet? Eller blir det bara som datorn är nu, fast med nytt macOS? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Primus säger:

Tack för hjälpen så här långt. OM jag inte installerar ett nytt macOS från extern hårddisk, kan jag göra någon nytta när jag installerar macOS Mojave från nätet? Eller blir det bara som datorn är nu, fast med nytt macOS? 

Svar ja på sista frågan, med reservation för att om du har tur så skriver installationsprogrammet över dina gamla filer. Men det handlar då om mer tur än skicklighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...