Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spara Pages filer som PDF utan att Pages kommer i namnet


Rake

Rekommendera Poster

När jag vill spara en fil från Pages som PDF kommer det alltid med Pages i namnet. Mac klarar att öppna den filen som heter "minfil.pages.PDF" men det gör inte andra program och det förstår jag mycket väl. Varför måste Pages skriva in "Pages" i namnet. Borde inte Pates vara så smart att ta bort ".Pages" vid export. Exporterar jag till Word så blir det "Minfil.docx"!

 

RAKE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du inte chans att ändra namnet innan filen sparas? Jag är rätt säker på att man kan det.

Sitter tyvärr med Windows på jobbet, så jag kan inte testa själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst får jag chansen. Varför skall jag få chansen. Vad är det för mening? Det är 150 pages filer jag vill skriva ut till PDF. Det är ett litet problem för varje fil men det multipliceras med 150...

 

Det är ett snabbt sätt att gå via Print funktionen i övrigt. Jag kan "Exportera" till PDF men det är flera steg och jag måste använda musen i menyfältet för att gå dit.

 

RAKE

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Rake säger:

När jag vill spara en fil från Pages

 

2 minuter sedan, Rake säger:

Det är 150 pages filer jag vill skriva ut till PDF.

Jaha, DET var skillnad. :)

Du skulle kunna göra något i Automator som fixar detta åt dig.

 

Detta kanske hjälper:

https://www.ghostotter.com/using-automator-convert-pages-pdf/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt, för min Pages gör inte så. Den exporterar till PDF utan att lägga till Pages. Händer aldrig med något av mina dokument. Testar nu igen, gör ett nytt dokument, väljer Exportera... Står bara .pdf. Inget pages.pdf. Jag exporterar till PDF rätt ofta och har aldrig stött på det här problemet tidigare. 

Funderar - är det äldre dokument från gamla Pages du försöker med, alltså för gamla formatet (Pages 4 och äldre) eller är det nyare dokument? 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Rake säger:

 

Det gäller inte när du Exporterar utan när du skriver ut till PDF fil. Dvs går via utskrilfthanteraren. 

RAKE

Men varför går du omvägen via utskriftshanteraren? Den kan lägga på en massa skräp i PDF-filen som gör den större och långsammare att öppna.

Kör via Exportera så får du ett (mera) optimerat PDF-dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst går det. Men varför är det skillnad? Borde vara samma sak egentligen. Exportera eller skriva ut till PDF. Slutresultatet borde vara det samma.

 

Varför ha två olika funktioner som gör samma sak? Olika är de eftersom du säger att Printfunktionen lägger till massa skräp. Mac har sina inperfektioner trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Rake säger:

Varför ha två olika funktioner som gör samma sak? Olika är de eftersom du säger att Printfunktionen lägger till massa skräp. Mac har sina inperfektioner trots allt.

Pages kan exportera som pdf, men det kan inte alla program. "Skriv ut som pdf" är väl avsett för de program som inte har funktionen inbyggd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Rake säger:

Jomenvisst går det. Men varför är det skillnad? Borde vara samma sak egentligen. Exportera eller skriva ut till PDF. Slutresultatet borde vara det samma.

 

Varför ha två olika funktioner som gör samma sak? Olika är de eftersom du säger att Printfunktionen lägger till massa skräp. Mac har sina inperfektioner trots allt.

 

2 timmar sedan, boevil säger:

Pages kan exportera som pdf, men det kan inte alla program. "Skriv ut som pdf" är väl avsett för de program som inte har funktionen inbyggd.

Precis. Att skriva ut som PDF måste kunna hantera allt som vilket program som helst kan skriva ut, på vilket sätt som helst. Det vill säga, det är en avsevärd overhead för att kunna hantera alla möjliga situationer som utskriftsfunktionen kan utsättas för.

Däremot, en export som PDF som programmet självt råder över och som vet vad som ingår i dokumentet har större kontroll över vad som ska genereras i PDF-filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lägger inte till ".pages.pdf" för mig om jag väljer PDF - Spara som PDF, utan det blir .pdf. Har provat flera gånger. Jag kan inte reproducera ditt problem. 

PDF-funktionerna i PDF-rutan är inbyggt i Mac och finns i alla program på samma sätt, sen kan olika program ha egna och utökade PDF-funktioner som är annorlunda än systemet.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väljer jag spara i pdf i utskrilfthanteraren får jag den här bilden

 

Skärmklipp 2018-08-15 21.42.56.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser dina Finder-inställningar ut?

631719018_Filnamnstillgg.png.f26769d9e2fd501c4b7a9d7c33ab1273.png

 

Visar du alla filnamnstillägg?

För annars kanske dina filer egentligen heter "T000 Original 2018.pages.pages"? Och då maskas bara det sista .pages bort när du exporterar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...