Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

xeric

Rekommendera Poster

För er som fotar/använder bilder i RAW-formatet. Här är en bra artikel från opensource.com (Red Hat):

 

3 open source alternatives to Adobe Lightroom | Opensource.com

 

Programmen som nämns och beskrivs i artikeln är: darktable, LightZone och RawTherapee. Alla 3 finns för macOS. Vissa har t o m versioner som stöder äldre OS X.

 

Många mobiler har stöd för RAW, både Android och iPhone.

 

Ta gärna ett par varv på YouTube och kolla in både programmen och t ex RAW i mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Bilder klarar RAW så tror jag marknaden för dessa alternativ är begränsat men det är ju kul att det finns. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Raphael säger:

Eftersom Bilder klarar RAW så tror jag marknaden för dessa alternativ är begränsat men det är ju kul att det finns. :) 

Ja, och det var lite med “open source” som fokus - och f f a att de finns för fler plattformar, för den som använder fler och vill ha samma miljö i båda.

 

Har inte anv “Bilder”, men det funkar säkert bra för hantering/editering. :yeahbaby: Klarar det även av att sköta kameran? Vet inte med de 2 sista programmen där, men i “darktable” har jag för mig att du kopplar in allt, så kan du sitta i lugn och ro med datorn (= större skärm/förhandsgranskning) och ställa in/lösa ut.

 

Chapter 4. Tethering | usermanual | darktable

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fina med Mac - som kanske inte alla känner till - det är att "framkallning" av bilder i RAW-format finns direkt i Core Image, alltså den del i operativsystemet som hanterar grafiken. När Apple släpper uppdateringar av Core Image med stöd för fler RAW-format etc så får alla program som kör med Core Image del av detta. Supersmidigt! 

Även Förhandsvisning hanterar RAW-format, för det använder givetvis Core Image. De flesta tredjepartsprogram använder också Core Image - som Pixelmator, Affinity Photo m fl. Däremot inte Adobes program för de kör sitt eget (vilket är ett starkt skäl till att jag inte använder det!). 

När det gäller tethering så är det ingen funktion jag bryr mig om eftersom jag har Pentax och det brukar inte tredjepartstillverkare stödja... Ricoh (Pentax) har däremot en egen app som styr kameran. 

Det enda programmet i den där listan som jag tycker är intressant är LightZone, för jag hade det faktiskt när det var kommersiell mjukvara. Det blev open source efter att upphovsmannen fått jobb på Apple och därmed inte längre hade tid att utveckla sitt eget program. Kan man Ansel Adams zon-system så är LightZone ett fantastiskt program. Men jag minns det som väldigt segt och långsamt. Men det bygger på helt annan idé för redigering än andra. Väldigt innovativt. 

Men idag kör jag Bilder i kombination med Pixelmator, Affinity Photo och Luminar som externa redigerare när jag behöver fler funktioner än vad Bilder har inbyggt. Har även PhotoLemur för "quick-fix" för det är rätt bra på det. :)







 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...