Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphone 7 appar hänger sig startar ej alls. Reboot?


TessPy

Rekommendera Poster

Enormt tacksam för snabb hjälp då garantin går ut idag och jag helst ej vill lämna in/bli av m tele. Vill försöka lösa själv: 

Har en iphone 7 plus där apparna plötsligt hänger sig/startar ej alls och allt går långsamt. Den var överfull men rensade den och gjorde backup. Har gjort allt alla säger man ska göra: omstart, tömt cache/webbläsare, ominstallerat mm men fortf öppnas inga appar. Bara snurrar och släcks sedan. 

Förra iphone gjorde jag en typ av omstart som ”lagade” problemen (ev hård omstart?) men all info var kvar efter. När jag nu läser om Reboot verkar det som all info på tele raderas då? Blandar jag ihop omstarterna? Jag vill verkligen ha all info kvar på tele om det går.. Finns tuffare omstart som bevarar bef info på tele? 

 

En annan konstig sak: jag hade 20 000 bilder på iphone och kopplade sedan upp den med icloud för att backa den. Då ser jag 56.000 bilder (då jag ser mina icloudbilder) När jag sedan ska backa bilderna genom bildinlösning till extern hdd som extrakopia finns bara 14.100 bilder på iphonen?! Var försvann 6 000 bilder?! Det var i samband m att tele började krångla men förstår ändå inte.. Kan man hitta gamla backupkopior (innan sammankoppling m icloud då de försvann) 

Enormt tacksam för snabb hjälp! /Theresia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar Inställningar->Integritetsskydd->Analys->Analysdata

Har du några loggar som börjar med Panic?

 

Om du kollar under dina iClodinställningar och sen Bilder.

Jag antar att du har iCloud-bildbibliotek påslaget och valt Optimera iPhone-lagring.

Om, så lagras bilderna snarare i iCloud än i telefonen så enbart de bilder telefonen har laddat hem i fullformat från iCloud går att överföra direkt från telefonen via bildinsamling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina 6 000 bilder som du inte hittar i telefonen bör du hitta på iCloud bildbibliotek och de ska också finnas nåbara i Macen under Bilder. Så egentligen ska du inte behöva hämta in direkt från iPhone till datorn och sedan lägga på hårddisk, de ska finnas med om du gör en vanlig TimeMachine på datorn inklusive Bilder-biblioteket där även iCloud bilder ligger. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2018-07-18 på 10:41, SirKnasen säger:

Om du kollar Inställningar->Integritetsskydd->Analys->Analysdata

Har du några loggar som börjar med Panic?

 

Om du kollar under dina iClodinställningar och sen Bilder.

Jag antar att du har iCloud-bildbibliotek påslaget och valt Optimera iPhone-lagring.

Om, så lagras bilderna snarare i iCloud än i telefonen så enbart de bilder telefonen har laddat hem i fullformat från iCloud går att överföra direkt från telefonen via bildinsamling.

Tack. Allt var kaos när jag ställde denna fråga och har inte hunnit tacka!

Inga Panic-loggar. Har det optimerat till iCloud ja, har dock STORA panikartade problem med att långt, långt ifrån alla mina bilder som borde ligga på iCloud inte alls gör det (Trots 2 TB lagring som jag sitter och betalar till ingen nytta alls)

Att ens skaffa iCloud var det sämsta beslutet i mitt liv (som ex Fotograf som är rädd om sina bilder och dessutom kontroll-freak!) Enorm ångest över att mina bilder ligger helt fel i datum (trots ej runtflyttade utan inlästa direkt fr ny iPhone, samt bet mer lågupplösta än de borde vara, trots opitmering till iCloud, och ca 1/3 del saknas helt.. Bilder före/efter fr samma uppladdning finns men mängder saknas. Ibland saknas ca varannan fr samma event. Total ångest.

Trodde iCloud skulle hjälpa mig efter flera kraschade externa diskar men det blev ett helvete...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-07-18 på 11:16, Raphael säger:

Dina 6 000 bilder som du inte hittar i telefonen bör du hitta på iCloud bildbibliotek och de ska också finnas nåbara i Macen under Bilder. Så egentligen ska du inte behöva hämta in direkt från iPhone till datorn och sedan lägga på hårddisk, de ska finnas med om du gör en vanlig TimeMachine på datorn inklusive Bilder-biblioteket där även iCloud bilder ligger. 

Tack Raphael! Min MacBoock Air mår inte så bra just nu och jag håller på att tömma den och vill icke koppla upp den mot molnet (och därmed läsa in mer) utan bara rensa allt. Går inte ens att göra TImeMachine-backup eller ens starta Safari. Kan eg bara jobba i Säkert läge och måste tömma allt manuellt. Har alltså gjort säker omstart men vågar inte köra Skivverktyg eller uppdatera OPsystemet förrän jag har någon form av backup alls.. Det är liksom en rävsax. Kan knappt backa och vågar ej prova ovanstående innan jag har någon backup alls.. Hade det inte varit så enormt mkt konstigheter hade jag vågat köra de 2 ovanstående men nu litar jag inte ett dugg på denna dator. Då heller inte iCloud har alla de bilder det borde ha (se ovan) är skräcken nu ungefär total.. (liten glädje dock att denna uråldriga MacBook funkar samt att jag lyckats rädda en gammal extern) Dock kvarstår den stora ångesten men Airen och iCloud. Vet knapp var jag ska börja.. Stressen! 

Tack för att du tar dig tid. /Tess

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optimerad lagring innebär att bilderna är högupplösta på iCloud men lågupplösta i enheten (för att spara utrymme). Den högupplösta versionen måste man hämta ner separat när man så önskar ha den, den version man normalt ser är den lågupplösta om man inte säger något annat. Så att du har lågupplösta bilder är inget konstigt, det är själva idén med optimerad lagring - det är vad den gör. 

När det gäller datum... Det är lätt att ändra datum om man skulle vilja det: 
https://www.iphonelife.com/content/how-to-change-date-stamp-photos-your-iphone

När det gäller att hitta gamla backuper, ja du har väl haft backup på av din iPhone mot iCloud? Där ska du hitta gamla backuper.  Inte iCloud bildbiblioteketet nu, utan din iPhone backup: 

"

If you use iCloud Backup, you won't find a list of your backups on iCloud.com. Here's how to find your iCloud backups on your iOS device, Mac, or PC.

On your iPhone, iPad, or iPod touch:

  • Using iOS 11, go to Settings > [your name] > iCloud > Manage Storage > Backup.
  • Using iOS 10.3, go to Settings > [your name] > iCloud. Tap the graph that shows your iCloud usage, then tap Manage Storage. 
  • Using iOS 10.2 or earlier, go to Settings > iCloud > Storage > Manage Storage.

Tap a backup to see more details about it, choose which information to back up, or delete the backup."
https://support.apple.com/en-us/HT204215


När det gäller saknade bilder:

När man slår på iCloud synk så laddas alla bilder upp, men om man har många bilder - som flera tusen i ditt fall - så kommer det att ta en massa tid innan bilderna är uppladdade. Detta sker helt i bakgrunden och du behöver vara uppkopplad mot ett Wifi-nät. ICloud håller koll på vilka bilder som inte har laddats upp och vilka som har det, så när den inte har förutsättningar för att ladda upp så väntar den tills den har det. Det gör att uppladdningen sker med pauser. Det kan ta flera dagar att ladda upp tusentals bilder. 

Så om man upplever att det saknas bilder på iCloud så kan det bero på att de inte har hunnit laddats upp än. Statusen för ens bilder kan man kolla: 

"You can see if a photo or video has uploaded to iCloud when you open the Photos app and view your library in Moments. Your upload status is at the bottom of the menu. You can also find photos and videos that are part of your Photos Library but haven't been uploaded to iCloud when you open Photos on your Mac and go to File > Create New Smart Album. Under Match the following condition, choose Photo is unable to upload to iCloud Photo Library, then click OK."


ICloud bildbibliotek tar inte bort bilder. Det är bara *bildström* som tar bort bilder, om bilderna är äldre än 30 dagar eller om bildström är full (bildström har ett begränsat utrymme för hur många som får ligga i bildström) så raderar bildström bilder. 

Bildström och bildbibliotek är inte samma sak. 




 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...