Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Svårt att nå server


Anders Wallén

Rekommendera Poster

Anders Wallén

Jag har utsett en Mac Mini där hemma till filserver, bl.a. eftersom min MacBook Air inte har lika mycket lagringsutrymme som sin föregångare. Båda datorerna är anslutna till samma Apple-konto med Tillbaka till min mac etc. inkopplat. Mac Minin har också fildelning, skärmdelning m.m. på.

 

Så länge jag är hemma går det ganska bra att ansluta till servern, även om iTunes ganska ofta misslyckas med att ansluta till sin mapp på servern.

 

Så snart jag försöker komma åt servern från annan ort blir det desto större problem. Uppkopplingen mot servern blir mycket trögare än den borde vara m.h.t. de båda internetanslutningarna, och rätt vad det är försvinner servern från sidofältet i Finder-fönstren och de delade mapparna blir omöjliga att ansluta till ens om man har en genväg att klicka på. Enda sättet att avhjälpa detta är att åka hem och koppla upp sig mot den över det lokala nätverket igen. Tidigare brukade jag kunna komma åt servern via skärmdelning även från annan ort, och kunde då starta om både den och AirPorten, vilket brukade fungera, men nu går inte heller detta.

 

Har forumet några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Har du NAT-PMP eller UPnP aktiverat i din router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu det du ser i sidofältet är platser du ser inom det lokala nätverket.

Vad jag finns det ingen inställning så du kan se dom platserna externt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
3 minuter sedan, lappen71 säger:

Men vänta nu det du ser i sidofältet är platser du ser inom det lokala nätverket.

Vad jag finns det ingen inställning så du kan se dom platserna externt.

Jo, "Tillbaka till min Mac" ska synas där också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Jo, "Tillbaka till min Mac" ska synas där också.

 

Konstigt det fungerar inte för mig heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Anders Wallén säger:

Jag har utsett en Mac Mini där hemma till filserver, bl.a. eftersom min MacBook Air inte har lika mycket lagringsutrymme som sin föregångare. Båda datorerna är anslutna till samma Apple-konto med Tillbaka till min mac etc. inkopplat. Mac Minin har också fildelning, skärmdelning m.m. på.

 

Så länge jag är hemma går det ganska bra att ansluta till servern, även om iTunes ganska ofta misslyckas med att ansluta till sin mapp på servern.

 

Så snart jag försöker komma åt servern från annan ort blir det desto större problem. Uppkopplingen mot servern blir mycket trögare än den borde vara m.h.t. de båda internetanslutningarna, och rätt vad det är försvinner servern från sidofältet i Finder-fönstren och de delade mapparna blir omöjliga att ansluta till ens om man har en genväg att klicka på. Enda sättet att avhjälpa detta är att åka hem och koppla upp sig mot den över det lokala nätverket igen. Tidigare brukade jag kunna komma åt servern via skärmdelning även från annan ort, och kunde då starta om både den och AirPorten, vilket brukade fungera, men nu går inte heller detta.

 

Har forumet några förslag?

Kolla inställningarna i din Airport där du kan ange AppleID för Tillbaka till min Mac. 

Har du OSX Server så kan du annars VPN’a istället. Då kommer du åt allt i ditt hemmanät.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Wallén

Nu är jag hemma och har kollat i AirPort-verktyg.

 

Apple-kontot stämmer.

 

AirPorten är den enda routern här (den är kopplad direkt till fibermodemet) och den är i läge "DHCP och NAT". Under Nätverksalternativ är endast "Aktivera NAT-portkopplingsprotokoll" aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att ta bort kontot och lägga till det igen så uppdaterar Airport portinställningarna automatiskt. Den meddelar även om någon annan tjänsts port är i konflikt. T ex om du aktiverat VPN i din server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Wallén

Tack för tipsen.

 

Tyvärr fortsätter samma sak att hända: I början av "bortavistelsen" fungerar allt, men plötsligt tappar MacBooken kontakten med servern, som också försvinner ur sidofältet, och ny kontakt kan inte etableras förrän jag är hemma igen.

 

Jag har en licens för Server, så jag skall prova med den nästa helg. Några tips om hur man bäst ställer in denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som den går i strömsparläge och wake on lan inte funkar externt. 

Stäng av strömspar. 

 

Server är inte jättekomplicerat. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Anders Wallén

Eftersom Apple annonserat att man skall slopa Tillbaka till min mac har jag nu startat upp Server, aktiverat fil- och skärmdelning samt använt programmets inbyggda funktion för att öppna portar i Airporten.

 

För att hitta servern utifrån Internet behöver den dock en URL.

 

Kan någon tipsa om en fri URL-tjänst som inte bombarderar en med "erbjudanden" eller kräver att man loggar in på deras hemsida femtielva gånger om året?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan skriva din publika ip-adress istället. Det är ju gratis. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Wallén

Men den ändrar sig - jag har inte statisk IP-adress.

 

Eller finns det verktyg som ligger och lyssnar på datorns IP-adress och kan skicka ett mail när den förändras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Anders Wallén säger:

Men den ändrar sig - jag har inte statisk IP-adress.

 

Eller finns det verktyg som ligger och lyssnar på datorns IP-adress och kan skicka ett mail när den förändras?

Den brukar väl bara ändra sig om du startar om din router? Och knappast ens då. Man brukar ofta få tillbaka samma IP som man hade nyss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Wallén

Men min router har inte statiskt IP gentemot Internet. När jag är hemma går det bra att hitta servern, men så snart jag försöker nå den över Internet blir det problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Anders Wallén säger:

Men den ändrar sig - jag har inte statisk IP-adress.

 

Eller finns det verktyg som ligger och lyssnar på datorns IP-adress och kan skicka ett mail när den förändras?

Det är somTelly skriver men om du vill vara säker kan du abbonera på t ex dyndns som löser det åt dig. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Anders Wallén säger:

Men min router har inte statiskt IP gentemot Internet. När jag är hemma går det bra att hitta servern, men så snart jag försöker nå den över Internet blir det problem.

Det var din routers IP gentemot internet som jag skrev om ovan. Den borde inte ändra sig bara sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Wallén

Jo, men jag litar inte på uppkopplingen - den går genom alltför många led av både hårdvara och leverantörer.

 

I den industri där jag arbetar försöker vi hålla feltätheten under 10^-9, så det känns inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Anders Wallén säger:

Jo, men jag litar inte på uppkopplingen - den går genom alltför många led av både hårdvara och leverantörer.

 

I den industri där jag arbetar försöker vi hålla feltätheten under 10^-9, så det känns inte bra.

Kolla med din internetleverantör om de erbjuder fast IP. Det brukar kosta en slant. Kvalitet kostar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Wallén

Hmmm...

 

Jag har laddat ned programmet IPIP från appstore till servern och verifierat att den visar rätt publik IP-adress.

 

Men när jag matar in den IP-adressen i Skärmdelning eller Anslut till server misslyckas anslutningen. (Jag är f.n. hemma på LAN:et.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog inte nå din publika IP inifrån ditt LAN. Du ska nog testa från grannens/kompisens dator hemma hos dem. Eller från ditt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Telly82 säger:

Du kan nog inte nå din publika IP inifrån ditt LAN. Du ska nog testa från grannens/kompisens dator hemma hos dem. Eller från ditt jobb.

Eller surfa med mobilen alternativt delaut internetdelning från sin telefon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla också vilken WAN-adress din router har fått. Den ska vara samma som den publika för att det ska fungera. 

 

Du behöver ingen app för att kolla publik ip. Gå istället till minip.nu

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev tidigare att du öppnat portar. Lät du Server göra det åt dig?

Om du låter Server ställa om AirPort så får du en bekräftelse på att det blir rätt gjort.

Med Server kan du också aktivera din VPN för att VPN'a utifrån in till ditt nät.

Då kommer du åt annat i ditt lokala nät utifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...