Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Office-program


annack

Rekommendera Poster

Hej och God Morgon ute i SommarSverige,

Här sitter en mer än dyngförkyld människa ( liiite synd om mig är det allt då det pågått i 3 veckor ? ) och behöver hjälp av Er proffs här.

Är inte helt ny på Mac, har haft MacBook i många år. Men nu har jag kört fast.
Köpte förra sommaren en ny - Mac OS High Sierra, Version 10.13.5

Hade i den gamla mycket kalkyler och worddokument via Apache Open Office som funkade bra.

Det strulade rätt bra när jag ville ta ner det programmet till den nya datorn och jag var rätt stressad för jag var bara i Sverige några dagar.
Fick inte till det och sökte, sökte och sökte efter något som skulle funka. 
Hittade LibreOffice.
Jättebra.

Väl hemma i landet jag då levde och jobbade i, så satte jag igång och använda LibreOffice, allt flöt på och jag sparade allt jag gjort.

Förra veckan när jag satt och "grejade" med allt möjligt så började Mac att uppföra sig konstigt. Det blev svarta rutor etc och jag kom liksom ingenstans.
Jag tryckte på stäng av-knappen och startade om.

Då kom det upp något om att LibreOfficekalkylen kraschat eller något i den stilen.
Minns tyvärr inte exakt.

Igår hände samma sak, blev rätt trött på det och blev också orolig att något händer med själva datorn. Den första MacBookPro jag köpte, rök hårddisken på efter drygt en vecka och jag blev sååå besviken då minns jag. 
Det var något fel från start och det sattes naturligtvis dit en ny hårddisk. Men ungefär som när något annat händer som påminner om något, så dyker den händelsen upp i minnet. 

I alla fall så gjorde jag samma sak i går kväll, jag stängde av och fortsatte efter start att greja med det jag höll på med.

Nu vill jag inte ha kvar LibreOffice såklart, det är ju det som strular till det. 
Bara så surt att jag har massor med kalkyler och dokument skrivna där.

Försökte nu att ta ner Apache Open Office IGEN, men när den är i A-mappen så går det inte att öppna, det står att det inte är godkänt av Apple, eller det står i alla fall något liknande.

Jag SKULLE HEMSKT gärna ha ett paket där allt är på Svenska även att jag KAN engelska i både tal och skrift,  men det underlättar trots allt att ha det på sitt hemspråk.

VAD ska jag använda???????
VILKET upplever Ni som bäst?????
Törs jag öppna LibreOffice och kan jag på något sätt kopiera allt jag har där för att sedan få in det i något bättre program?

Försökte kolla det som ligger i Mac från start, fattade ärligt talat noll, det ska klickas hit och godkännas dit och jag känner att jag inte just nu pallar med "strulet" när jag är så dyngförkyld som jag är.
Vill bara få det att fungera.

Hoppas att det här är tydligt så Ni förstår vad jag menar.

Tusen Tack på förhand och ha en fin lördag!
Mvh
annack




 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
8 minuter sedan, annack säger:

VAD ska jag använda???????
VILKET upplever Ni som bäst?????
Törs jag öppna LibreOffice och kan jag på något sätt kopiera allt jag har där för att sedan få in det i något bättre program?

Jag använder MS Office (av gammal vana). Men du har ju Apples egna program i din dator, Numbers. Kör det. Du kan alltid testa om Numbers klarar av att öppna filer skapta i LibreOffice, om inte så öppna LibreOffice och exportera till något annat format. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • sevensleeper changed the title to Office-program
2 timmar sedan, sevensleeper säger:

Jag använder MS Office (av gammal vana). Men du har ju Apples egna program i din dator, Numbers. Kör det. Du kan alltid testa om Numbers klarar av att öppna filer skapta i LibreOffice, om inte så öppna LibreOffice och exportera till något annat format. Lycka till.

Tusen Tack för Ditt svar!
Jag har nu kollat Numbers. Om jag inte är tillfreds med det, vilken MS Office ska jag använda? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
6 minuter sedan, annack säger:

Tusen Tack för Ditt svar!
Jag har nu kollat Numbers. Om jag inte är tillfreds med det, vilken MS Office ska jag använda? 

Om du inte är nöjd med Numbers och vill använda MS Office så finns det här. Men det kostar pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, sevensleeper säger:

Om du inte är nöjd med Numbers och vill använda MS Office så finns det här. Men det kostar pengar.

Tusen Tack igen, känner att det kan vara värt en slant bara allting fungerar och jag slipper detta strulande i framtiden.
Ha en fortsatt bra lördag!
Mvh 
annack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
13 minuter sedan, annack säger:

Tusen Tack igen, känner att det kan vara värt en slant bara allting fungerar och jag slipper detta strulande i framtiden.
Ha en fortsatt bra lördag!
Mvh 
annack

Detsamma. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LibreOffice fungerar väldigt bra för mig. Jag skulle tro att det är något annat som är orsaken till strulet du har.

(Sedan kan du naturligtvis köra Pages, Numbers eller MS-Office – det är en smaksak vad man tycker är lättanvänt och smidigt.)

 

Har du kört hårdvarudiagnostik?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, sevensleeper säger:

Detsamma. :) 

Du...NUUUU är livet betydligt enklare igen ;) 
MS Office regerar ?
Tack för ledsagningen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
5 minuter sedan, annack säger:

Du...NUUUU är livet betydligt enklare igen ;) 
MS Office regerar ?
Tack för ledsagningen ?

Det var det lilla. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, TB-000 säger:

LibreOffice fungerar väldigt bra för mig. Jag skulle tro att det är något annat som är orsaken till strulet du har.

(Sedan kan du naturligtvis köra Pages, Numbers eller MS-Office – det är en smaksak vad man tycker är lättanvänt och smidigt.)

 

Har du kört hårdvarudiagnostik?

6 minuter sedan, TB-000 säger:

LibreOffice fungerar väldigt bra för mig. Jag skulle tro att det är något annat som är orsaken till strulet du har.

(Sedan kan du naturligtvis köra Pages, Numbers eller MS-Office – det är en smaksak vad man tycker är lättanvänt och smidigt.)

 

Har du kört hårdvarudiagnostik?

 

 

Det funkade jättebra för mig ett bra tag också.
Men nu blir jag orolig, tror Du att det är något annat? Jag ringde Applesupporten i morse men de tar ju inte ansvar för andras program vilket vi vet. De nämnde inget om att det kunde vara något annat. 

Jag har nu tagit ner MS Office och betalt för ett år för jag behöver verkligen ha ett fungerande program. 

Vad gör jag nu ? hm hm hm hm....jag som var så glad att livet blev enklare igen....

 

8 timmar sedan, sevensleeper säger:

Jag använder MS Office (av gammal vana). Men du har ju Apples egna program i din dator, Numbers. Kör det. Du kan alltid testa om Numbers klarar av att öppna filer skapta i LibreOffice, om inte så öppna LibreOffice och exportera till något annat format. Lycka till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, annack säger:

Det funkade jättebra för mig ett bra tag också.
Men nu blir jag orolig, tror Du att det är något annat? Jag ringde Applesupporten i morse men de tar ju inte ansvar för andras program vilket vi vet. De nämnde inget om att det kunde vara något annat. 

Jag har nu tagit ner MS Office och betalt för ett år för jag behöver verkligen ha ett fungerande program. 

Vad gör jag nu ? hm hm hm hm....jag som var så glad att livet blev enklare igen....

 

Skulle jag vara i ditt ställe skulle jag köra hårdvarudiagnostik. Det kostar bara 10 minuter av din tid. Stäng av datorn. Håll sedan ner alt och D när du startar den igen. Håll nere tangenterna tills äpplet eller en jordglob dyker upp på skärmen. Hittar diagnostiken något fel på hårdvaran kan du kontakta Apples support, för då har Apples egen diagnostikprogram hittat felet. Hittar diagnostiken inget så är det mindre troligt att du har hårdvarufel. Använd 10 minuter av din tid för att minska din oro.

 

https://support.apple.com/en-us/HT201255

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TB-000 säger:

 

Skulle jag vara i ditt ställe skulle jag köra hårdvarudiagnostik. Det kostar bara 10 minuter av din tid. Stäng av datorn. Håll sedan ner alt och D när du startar den igen. Håll nere tangenterna tills äpplet eller en jordglob dyker upp på skärmen. Hittar diagnostiken något fel på hårdvaran kan du kontakta Apples support, för då har Apples egen diagnostikprogram hittat felet. Hittar diagnostiken inget så är det mindre troligt att du har hårdvarufel. Använd 10 minuter av din tid för att minska din oro.

 

https://support.apple.com/en-us/HT201255

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla TB-000 ?
Jag gjorde som Du skrev och allting var okej. Pust!!! ?
Nu har jag rensat rejält också överallt. Lagt över hur mycket bilder som helst på extern hårddisk och raderat allt i bildprogrammet, så nu känns det rent.

Vad skulle jag ha gjort i dag utan Er hjälp härinne?  You are amazing guys!!! 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-06-30 på 10:35, annack säger:


Försökte nu att ta ner Apache Open Office IGEN, men när den är i A-mappen så går det inte att öppna, det står att det inte är godkänt av Apple, eller det står i alla fall något liknande.

Kanske bra att veta nästa gång du laddar ner något program:

 

Detta är en säkerhetsinställning i MacOS. Om du vill ändra går du till Systeminställningar - Säkerhet och integritet - Allmänt och klickar i 

"Tillåt program hämtade från: Var som helst".

 

 

Skärmavbild.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Hetlund säger:

Kanske bra att veta nästa gång du laddar ner något program:

 

Detta är en säkerhetsinställning i MacOS. Om du vill ändra går du till Systeminställningar - Säkerhet och integritet - Allmänt och klickar i 

"Tillåt program hämtade från: Var som helst".

 

Skärmavbild.png

 

JUST DET JA.....såååå var det man gjorde. VISSTE att jag hade missat något när jag förra sommaren skulle ta ner ett officeprogram. 
Nu är ju redan "paketet" på plats men man lär så länge man lever.
Tusen Tack för informationen, nu kommer jag komma ihåg !!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS Office är bra, det fungerar, det är ett moget program numer och det är sällan det strular. Det uppdateras ständigt och anpassas löpande för nyare OS så det är ett säkert och tryggt val. Jag tycker det är värt pengarna även fast det kostar en del. Jag tycker faktiskt att Office 2016 är bättre på Mac än på Windows. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...