Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lämnar Apple Intel?


shead

Rekommendera Poster

Hej har ett par macar och tycker att allt från bild till musikredigering funkar kanon. Funderar på att skaffa en iMac men blir tveksam när Apple skall överge Intel. Är det någon mening att köpa en ny Mac och kommer jag om ett antal månader sitta med i princip oanvnbara datorer (inga uppgraderingar eller ny programvara, kanske bäst att försöka sälja så fort som möjligt och gå till Windowsträsket)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta hur det blir denna gången, om det nu blir så. När Apple gick från PPC till Intel så stöddes PPC i som mest drygt fem år (sista Mac OS X Leopard 10.5.8 uppdaterades i juni 2011 och första Intelimacen kom i januari 2006).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, shead säger:

Hej har ett par macar och tycker att allt från bild till musikredigering funkar kanon. Funderar på att skaffa en iMac men blir tveksam när Apple skall överge Intel. Är det någon mening att köpa en ny Mac och kommer jag om ett antal månader sitta med i princip oanvnbara datorer (inga uppgraderingar eller ny programvara, kanske bäst att försöka sälja så fort som möjligt och gå till Windowsträsket)?

Ett troligt scenario är att Apple ersätter de enklare och billigare datorerna med egenutvecklade processorer och fortsätter använda Intels processorer när det gäller mer kraftfulla burkar då antalet sådana är förhållandevis litet och det inte lönar sig att utveckla själv. Gissar att iMacarna kan klara sig undan avintelfieringen, men Apple har samtidigt investerat oerhörda summor pengar i OS X för Intel så jag tror knappast att en övergång till Appleprocessorer  kommer att vara ett problem under överskådlig tid.

...

MacBook, MacBook Air, MacBook Pro 13" och Mac Mini kan vara de datorer som Apples processorer kommer att hamna i.  MacBook Pro 15" är en proffsdator och iMacarna är stationära burkar som inte måste ha strömsnåla processorer. Eventuellt att det kan komma en lågpris-iMac med en Appleprocessor i. Köp din iMac och oroa dej inte! Jag skulle göra det samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det tror jag inte du behöver oroa dig för. Och överge vet jag väl inte om det är bestämt än, däremot så kommer det väl en modell MB(P)? som det ståt nåt om. Annars tror jag det ligger rätt långt fram i tiden, och när det kommer mer/fler ARM-datorer, så lär nog systemet gå parallellt med Intel ganska länge. Inget kommer att ske över en natt. Som Bloomberg skriver (»»? The project, which executives have approved, will likely result in a multi-step transition.” Nästa år skall det ju komma nya Mac Pro'n. Om nu spekulationerna säger “så tidigt som 2020”, så lär ju den komma med Intel. Vad de än hittar på till slut, så tror jag nog att de kan tuffa på sida vid sida en  10-15år från det att dt börjar komma... och kanske som med PPC - en 5 år ytterligare efter att sista daorn eratts med ARM. Jag skulle inte vara ett dugg orolig att köpa en nu. :yeahbaby: Allt är ju fortf bara planering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Svårt att veta hur det blir denna gången, om det nu blir så. När Apple gick från PPC till Intel så stöddes PPC i som mest drygt fem år (sista Mac OS X Leopard 10.5.8 uppdaterades i juni 2011 och första Intelimacen kom i januari 2006).

Och man ju fortsätta att köra med det man har tills hårdvaran går sönder. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Och man ju fortsätta att köra med det man har tills hårdvaran går sönder. :) 

Ja, och om man behöver surfa på ett säkert sätt i gamla Leopard finns detta. :nerd: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett byte av processor kommer knappast göra så att det inte kommer några uppdateringar osv. Vad är det som säger att den nya processorn inte kommer köra alla existerande program? Den kan ju faktiskt vara kompatibel med Intel. Inom Windows-världen kör man med olika tillverkare av processorer och det fungerar ju. 

 

Mac har ju haft många processorer tidigare. De första Macarna var Motorola 68000-serien, sen kom Power PC som var kompatibel fast den var en annan typ av processor. 

 

Och så gick Mac över till Intel och mjukvaran hade ett system universal binary så det kunde köras oavsett Power PC eller Intel. 

 

Högst troligt blir nya Apple processorer kompatibla, Så mjukvaror fungerar. Inget att oroa sig för tycker jag. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Raphael säger:

 

Högst troligt blir nya Apple processorer kompatibla, Så mjukvaror fungerar. Inget att oroa sig för tycker jag. :) 

Du kan ju försöka köra AppleWorks på en Mac tillverkad efter 2012. :angry: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Lämnar Apple Intel?

Förtydligade rubriken

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Du kan ju försöka köra AppleWorks på en Mac tillverkad efter 2012. :angry: 

Apple Works var en gammal dinosaurie som hade konstgjord andning sista åren. Ett exempel är inte helt rättvisande för helheten. En allmän konsensus hittills av Macanvändare är att Apples program och datorer fungerar oväntat länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har full förståelse för att tekniken går framåt det är inte det. Men jag har inte lust att lägga (för mig stora pengar) på en dator som är användbar i ett år. Vänner köper nu Windows då de är osäkra på Apples framtid vad gäller kompabilitet. Och för mig får det bli en PC vågar inte kasta pengarna som en ny mac kostar i sjönk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

Apple Works var en gammal dinosaurie som hade konstgjord andning sista åren. Ett exempel är inte helt rättvisande för helheten. En allmän konsensus hittills av Macanvändare är att Apples program och datorer fungerar oväntat länge.

Problemet är att det fortfarande inte finns en fullvärdig ersättare till registerdelen i AppleWorks. Möjligen undantaget Filemaker, men den är för dyr för en privatperson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, shead säger:

Jag har full förståelse för att tekniken går framåt det är inte det. Men jag har inte lust att lägga (för mig stora pengar) på en dator som är användbar i ett år. Vänner köper nu Windows då de är osäkra på Apples framtid vad gäller kompabilitet. Och för mig får det bli en PC vågar inte kasta pengarna som en ny mac kostar i sjönk.

Användbar i ett år!? Vad är det för fantasier? Finns ju ingen som helst substans i ett sådant tänkande. Så dina vänner tror att Apple lurar alla sina användare? Vilken framtid har ett sådant företag som inte kan hålla sina produkter fungerande över en omställning som kanske börjar om två år och varar i fem år innan det är klart? Apple är gigantiskt stort med enorma resurser. Skulle inte de fixa det lätt som en plätt? Som jämförelse är Apples iPhoneavdelning större än hela Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Telly82 säger:

Problemet är att det fortfarande inte finns en fullvärdig ersättare till registerdelen i AppleWorks. Möjligen undantaget Filemaker, men den är för dyr för en privatperson.

Sant. Men det speglar inte Apples helhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Axelman säger:

Sant. Men det speglar inte Apples helhet.

Nej, det började som ett svar på Raphaels inlägg, där han antyder att programvara alltid kommer att fungera. Vilket inte är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, det började som ett svar på Raphaels inlägg, där han antyder att programvara alltid kommer att fungera. Vilket inte är fallet.

Jag ser inte hur du kan få hans allmänt hållna inlägg till detta. Tycker du verkligen att det är ide att lyfta fram en funktion i ett program som inte ersatts som ett bevis på att Apple inte sköter sig? :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

Jag ser inte hur du kan få hans allmänt hållna inlägg till detta. Tycker du verkligen att det är ide att lyfta fram en funktion i ett program som inte ersatts som ett bevis på att Apple inte sköter sig? :armskeptisk:

Nej, som ett bevis på att programvara inte fungerar i evighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, som ett bevis på att programvara inte fungerar i evighet.

Med tanke på TS bekanta som trodde att Apples datorer fungerar i max ett år till så kan man nog tala om att Mac-program fungerar i evighet. ( Vilket alla förstår ändå att det inte är så )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera registerprogram till Mac, inte bara FileMaker Pro. 

https://www.tapforms.com/

 

Anledningen till att AppleWorks inte fungerar är för att Apple aldrig gjorde det för Universal Binary. AppleWorks är en dinosarie från 80-talet född för ur-Mac och klassiska Mac OS. Apple ansåg programidén för gammalmodig för att uppdatera. Microsoft Works är också nedlagt sedan över 10 år tillbaks. 

 

Apple lade ner det programmet år 2004 och ersatte med IWorks. Så det är inte så att Apple övergav den marknaden, de utvevklade bara ett annat program. 

 

Att tro att om man köper Mac idag så kommer den inte uppdateras om ett år, det anser jag är en orimlig tanke. 

 

Apple går nu över till 64 bitar,, de flesta mjukvaror har uppdaterats till 64 bitars för länge sen. Jag  kollade nyligen och alla mjukvaror jag har och använder är 64 bitars. 

 

Det var ju flera år sen som Mac gick över till 64 bitars så 32 bitars stödet har ju funnits kvat länge på övertid. All seriös mjukvara är 64 bitars sedan flera år. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Raphael säger:

Det finns flera registerprogram till Mac, inte bara FileMaker Pro. 

https://www.tapforms.com/

 

 

Visst, men ingen som har de funktioner som AppleWorks har. Tapforms är det minst dåliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget ordbehandlingsprogram som har samma ritfunktioner som Lotus Ami Pro på Windows 3.11 men jag säger inget om det. Lotus WordPro var ett helt annat program. Och ordbehandlingsdelen i Lotus Symphony var mycket svagare

 

That’s life. Jag har lärt mig att leva med det. Det är inte bättre på Windows. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De första Intelmacarna hade inte speciellt lång hållbarhet, gällande uppdateringar etc, så om Apple går över till ARM även i datorer så är det ingen garanti för att vara ett framtidssäkert köp. Det kan ta ett par generationer innan allt fallit på plats, och vilket år är vi framme vid då, 2025? Så länge kan man inte skjuta upp ett datorköp pga osäkerhet. 

 

För övrigt är datorer numera "tillräckligt bra" för det mesta, och livslängden är lång rent hårdvarumässigt. Jag sitter med en nästan 10 år gammal CPU och den har inga egentliga problem tycker jag. Visst, den klarar inte värsta spelen, och ska man rendera 4K-film är det segt, men, tänk att 2008 försöka använda en CPU från 1999 på ett vettigt sätt, det hade varit mycket svårare. (jag vet för jag körde Windows Vista och 7 på en Pentium III, huvaligen). 

Köper man en ny Imac idag, och räknar med att Apple om 2-3 år ersätter dessa med ARM-datorer, så kommer säkerligen både Intel och ARM att leva parallellt ett tag - det finns många fler kapabla Intel-Macar idag än det fanns kapabla PPC-Macar vid förra bytet 2006. Att helt sparka undan benen på alla miljoner Intel-Mac-ägare tror jag inte Apple vill. 

I dagsläget tycks det som att en Mac "lever" i 6 år,  om man vill köra det senaste operativsystemet (10.14 kommer sannolikt inte att funka på de flesta Macar äldre än 2012 års modell, ungefär), sen kan man nog plussa på ett par år gällande vissa säkerhetsuppdateringar.

 

Angående 32-bitarsstöd så är det väl främst spel som kommer att sluta fungera, och det är en smula trist. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Axelman säger:

Ett troligt scenario är att Apple ersätter de enklare och billigare datorerna med egenutvecklade processorer och fortsätter använda Intels processorer när det gäller mer kraftfulla burkar då antalet sådana är förhållandevis litet och det inte lönar sig att utveckla själv. Gissar att iMacarna kan klara sig undan avintelfieringen, men Apple har samtidigt investerat oerhörda summor pengar i OS X för Intel så jag tror knappast att en övergång till Appleprocessorer  kommer att vara ett problem under överskådlig tid.

...

MacBook, MacBook Air, MacBook Pro 13" och Mac Mini kan vara de datorer som Apples processorer kommer att hamna i.  MacBook Pro 15" är en proffsdator och iMacarna är stationära burkar som inte måste ha strömsnåla processorer. Eventuellt att det kan komma en lågpris-iMac med en Appleprocessor i. Köp din iMac och oroa dej inte! Jag skulle göra det samma.

 

Har samma tankegångar. Mac mini och en "ny" MBA och kanske också instegsmodellen för MBP, skulle passa utmärkt för initial övergång till egentillverkade processorer som fungerar som testplattformar över tid för en fortsatt övergång till ARM på den övriga mac-produktlinjen.

 

Vad gäller kompabilitet så tror jag inte att man har något att oroa sig för. Vid övergången till Intel så fungerade emulatorn Roslyn för det mesta utmärkt och Apple lär nog  göra nog liknande vid en eventuell övergång till ARM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Reefer säger:

 

Har samma tankegångar. Mac mini och en "ny" MBA och kanske också instegsmodellen för MBP, skulle passa utmärkt för initial övergång till egentillverkade processorer som fungerar som testplattformar över tid för en fortsatt övergång till ARM på den övriga mac-produktlinjen.

 

Vad gäller kompabilitet så tror jag inte att man har något att oroa sig för. Vid övergången till Intel så fungerade emulatorn Roslyn för det mesta utmärkt och Apple lär nog  göra nog liknande vid en eventuell övergång till ARM.

Rosetta heter den väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Rosetta heter den väl?

 

Stämmer, Rosetta hette den, din b-wisser. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...