Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filerna är fast på skiftlägeskänslig extern hårddisk


_dHb_

Rekommendera Poster

Jag köpte en extern WD Elements-hårddisk för att säkerhetskopiera min gamla mb air och min nya macbook. När jag senare skulle kopiera bilder tillbaka till datorn så gick inte det, det kommer upp ett meddelande om att "Volymen har fel skiftlägeskänslighet för säkerhetskopior". Har förstått att jag gjort fel när jag formatterade den externa hårdddisken första gången den skulle användas, och då måste ha bockat för nån ruta som gjorde den skiftlägeskänslig. Vet nån av er om det går att ändra om det så att jag kan dra över filer från den till datorn igen? Läste nånstans att det skulle kunna gå att köpa en ny extern hårddisk, formattera den med rätt skiftlägeskänslighet, och sen kopiera över allt från den gamla till den, och att filerna då skulle kunna användas som vanligt. Funkar det? Känns som att det skulle ju vara samma problem där som på datorn, eftersom den nya hårddisken ändå har samma skiftlägeskänslighet som datorn... Finns det nåt annat sätt att lösa det, som inte innebär ett köp av ny extern hårddisk?

Bilderna och andra filer går för övrigt att läsa på hårddisken, det är bara det att de är "låsta" till den och inte går att flytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vilket program använde du för att säkerhetskopierta? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag dra över filer manuellt via Finder. Det gjordes några säkerhetskopior i början när jag precis köpt hårddisken, men jag minns inte vilket program det var som genomförde den. Fick upp nåt automatiskt när jag kopplade in hårddisken och körde på det... Kan tilläggas att jag inte blir tillfrågad om att säkerhetskopiera när jag kopplar in nu längre av nån anledning, kan inte minnas att jag har stängt av den funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

I Time Machines inställningar väljer du automatiska backuper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...