Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är mitt administratörsnamn?


SebJosephChris

Rekommendera Poster

SebJosephChris

Hej på er,

 

Jag har haft två användare på min Mac, båda använda av mig men för olika syften. Nu gick jag in på det som är admin och raderade det sekundära kontot, varpå jag ville ändra namnet på mitt primära/adminkonto. Klickade på [avancerade alternativ] på kontot och ändrade såväl kontonamn och fullständigt namn. Vips, så funkar inte mitt administratörsnamn och lösenord längre, när jag klickar på hänglåset (i annat sammanhang). Namnet brukar ju vara ifyllt, men är nu tomt. Jag har provat med gamla kontonamnet, nya kontonamnet osv men ingenting vill sig.

 

Varför funkar det inte, vad är det jag har fuckat upp? Hur får jag reda på mitt nuvarande administratörsnamn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, SebJosephChris säger:

Hej på er,

 

Jag har haft två användare på min Mac, båda använda av mig men för olika syften. Nu gick jag in på det som är admin och raderade det sekundära kontot, varpå jag ville ändra namnet på mitt primära/adminkonto. Klickade på [avancerade alternativ] på kontot och ändrade såväl kontonamn och fullständigt namn. Vips, så funkar inte mitt administratörsnamn och lösenord längre, när jag klickar på hänglåset (i annat sammanhang). Namnet brukar ju vara ifyllt, men är nu tomt. Jag har provat med gamla kontonamnet, nya kontonamnet osv men ingenting vill sig.

 

Varför funkar det inte, vad är det jag har fuckat upp? Hur får jag reda på mitt nuvarande administratörsnamn?

 

Det måste ske på visst sätt, se här. Det lättaste du kan göra nu är att skapa ett nytt konto och flytta alla filer dit. Att styra upp din nuvarande situation är ogörligt i praktiken, eftersom vi inte har din dator fysiskt framför oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror missen är att du inte loggade ut från kontot du skulle ändra uppgifterna på, och det har gjort så det kört ihop sig. Håller med Alix, gör ett nytt admin konto och börja om. Sen radera det konto som hängt sig, det du sökte ändra uppgifter på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SebJosephChris

Hur skapar jag ett nytt adminkonto om jag inte kan låsa upp hänglåset med admin-inlogg i [systeminställningar] [användare och grupper]?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, SebJosephChris säger:

Hur skapar jag ett nytt adminkonto om jag inte kan låsa upp hänglåset med admin-inlogg i [systeminställningar] [användare och grupper]?

Single user mode. Kolla här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SebJosephChris
42 minuter sedan, Alix säger:

Single user mode. Kolla här.

Okej, tack. Försöker följa guiden, men lyckas inte ens göra ett - när jag ska skriva in /sbin/mount -uw / Hur gör jag ett minustecken? Minus blir ju snedstreck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara läge att börja om helt och rensa hårddisken och installera om Mac OS på nytt. Sen kan du hämta in filer från din säkerhetskopia som du givetvis har....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, SebJosephChris säger:

Okej, tack. Försöker följa guiden, men lyckas inte ens göra ett - när jag ska skriva in /sbin/mount -uw / Hur gör jag ett minustecken? Minus blir ju snedstreck.

I single user mode får du amerikansk tangentbordslayout.

 

87115488-B40A-4812-B074-1535FE68B784.thumb.png.97f71b6c88657f9d712958a720efe224.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej! jag har exakt samma problem men när jag skriver in rm /var/db/.appelsetupdone så står det no such file found typ och när jag sedan skriver in reboot startar den om men sen kommer vanliga inlogget upp och inte att jag kan ändra administratörnamnet... SNÄLLA HJÄLP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...