Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur orolig bör jag vara?


hejbaberiba

Rekommendera Poster

hejbaberiba

Jag har under en längre tid struntat i många symptom som blödningar från ändtarmen för att jag antog att det inte var farligt och skulle försvinna förr eller senare. Det har nu gått mer eller mindre 2 år och det händer fortfarande ibland att jag får blod. När det väl händer så brukar det ibland komma väldigt mycket blod och det brukar återkomma de följande gångerna jag går på toaletten. Det brukar vara i någon vecka sedan återkommer det inte under långa perioder på veckor eller månader. Jag gick till vc precis för att kolla upp det och läkaren sa "Vid inspektion ses inga hemorrojder. Vid palpation cirka 5 cm in i anlakanalen klockan 12 palperas en resistens som kan vara en polyp men malignitet kan inte uteslutas." Han har sagt att jag kommer behöva göra en rektoskopi.

Detta har skrämt upp mig en hel del, han nämner att inga hemorrojder ses, kan det fortfarande vara inre hemorrojder eller hade han kunnat se det? 
Jag ringde upp min vc och frågade om när jag kommer göra rektoskopin och de sa att det kan ta flera veckor om inte några månader innan jag kan få tid pga att det inte är akut. 

 

Saken är att jag är väldigt arg på mig själv att jag inte gått till vc tidigare och är orolig att om det är cancer så är ju tiden viktig, dvs hur tidigt man upptäcker den. Med tanke på att jag redan slösat bort 2 år på ingenting så blir jag rädd. 

När jag läser symptomerna till ändtarmscancer så märker jag att en hel del stämmer in, bla: Jag känner mig trött och sliten oftare på sistone, Jag har gått ner i vikt runt 2kg (kanske hade kunnat förklaras med att jag börjat spela väldigt mycket fotboll senaste tiden), jag har som tidigare nämnt blödningar samt att jag ibland får hjärtklappningar och känner mig svimfärdig. 

 

Efter att jag vatt på vc kunde jag knappt sova första natten och jag vet inte hur jag ska klara flera veckor framöver utan att oroa mig för mycket. Jag undrar om ni andra vet tex som tidigare nämnt om det hade kunnat vara inre hemorrojder eller något annat kanske? 

 

Anledningen till att jag struntat i att gå till vc under två år är kanske mycket på grund av att jag skämdes men jag hade några förklaringar i mitt huvud tex att jag har vatt väldigt mycket hemma de två senaste åren vilket kanske hade kunnat innebära hemorrojder. Jag har alltid ätit väldigt dåligt, jag äter väldigt mycket ljust bröd osv samt att jag äter en hel del snabbmat som pizza hamburgare osv. Sedan har jag även läst att ändringar i kostvanor kan orsaka blödningar osv och jag minns någonstans i bakhuvet att precis innan blödningarna började så var jag utomlands i ett par veckor och åt säkerligen helt andra saker än jag brukar. Detta minns jag för att jag under tiden utomlands bajsade utan tvekan det största bajset i mitt liv, det var seriöst så stort så att det inte ville spolas ner. Då tyckte jag det bara var kul men jag tänker nu att det kanske hade kunnat påverka mina problem eller så. 

 

Jag är en ung kille knappt över 20 år och undrar hur orolig jag bör vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Bara en riktig läkarundersökning är att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 99% sannolikhet är det inget problem. Men just för att utesluta den enda procenten ska alltid rektoskopi utföras när inte källan till blodet kan fastställas vid vanlig undersökning och det ska utföras så fort som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejbaberiba

Tack för era svar, jag tror att jag inväntar svar från min vc. De sa att de skulle höra av sig antagligen inom en vecka, om jag känner att tiden för rektoskopin är alldeles för långt fram i tiden så försöker jag någon annanstans .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, hejbaberiba säger:

Jag har under en längre tid struntat i många symptom som blödningar från ändtarmen för att jag antog att det inte var farligt och skulle försvinna förr eller senare. Det har nu gått mer eller mindre 2 år och det händer fortfarande ibland att jag får blod.

Spoiler

 

När det väl händer så brukar det ibland komma väldigt mycket blod och det brukar återkomma de följande gångerna jag går på toaletten. Det brukar vara i någon vecka sedan återkommer det inte under långa perioder på veckor eller månader. Jag gick till vc precis för att kolla upp det och läkaren sa "Vid inspektion ses inga hemorrojder. Vid palpation cirka 5 cm in i anlakanalen klockan 12 palperas en resistens som kan vara en polyp men malignitet kan inte uteslutas." Han har sagt att jag kommer behöva göra en rektoskopi.

Detta har skrämt upp mig en hel del, han nämner att inga hemorrojder ses, kan det fortfarande vara inre hemorrojder eller hade han kunnat se det? 
Jag ringde upp min vc och frågade om när jag kommer göra rektoskopin och de sa att det kan ta flera veckor om inte några månader innan jag kan få tid pga att det inte är akut. 

 

Saken är att jag är väldigt arg på mig själv att jag inte gått till vc tidigare och är orolig att om det är cancer så är ju tiden viktig, dvs hur tidigt man upptäcker den. Med tanke på att jag redan slösat bort 2 år på ingenting så blir jag rädd. 

När jag läser symptomerna till ändtarmscancer så märker jag att en hel del stämmer in, bla: Jag känner mig trött och sliten oftare på sistone, Jag har gått ner i vikt runt 2kg (kanske hade kunnat förklaras med att jag börjat spela väldigt mycket fotboll senaste tiden), jag har som tidigare nämnt blödningar samt att jag ibland får hjärtklappningar och känner mig svimfärdig. 

 

Efter att jag vatt på vc kunde jag knappt sova första natten och jag vet inte hur jag ska klara flera veckor framöver utan att oroa mig för mycket. Jag undrar om ni andra vet tex som tidigare nämnt om det hade kunnat vara inre hemorrojder eller något annat kanske? 

 

Anledningen till att jag struntat i att gå till vc under två år är kanske mycket på grund av att jag skämdes men jag hade några förklaringar i mitt huvud tex att jag har vatt väldigt mycket hemma de två senaste åren vilket kanske hade kunnat innebära hemorrojder. Jag har alltid ätit väldigt dåligt, jag äter väldigt mycket ljust bröd osv samt att jag äter en hel del snabbmat som pizza hamburgare osv. Sedan har jag även läst att ändringar i kostvanor kan orsaka blödningar osv och jag minns någonstans i bakhuvet att precis innan blödningarna började så var jag utomlands i ett par veckor och åt säkerligen helt andra saker än jag brukar. Detta minns jag för att jag under tiden utomlands bajsade utan tvekan det största bajset i mitt liv, det var seriöst så stort så att det inte ville spolas ner. Då tyckte jag det bara var kul men jag tänker nu att det kanske hade kunnat påverka mina problem eller så. 

 

Jag är en ung kille knappt över 20 år och undrar hur orolig jag bör vara.

 

 

 

2 minuter sedan, hejbaberiba säger:

Tack för era svar, jag tror att jag inväntar svar från min vc. De sa att de skulle höra av sin antagligen inom en vecka, om jag känner att tiden för rektoskopin är alldeles för långt fram i tiden så försöker jag någon annanstans .

Att döma av vad du berättar är det ingen fara. Men visst ska du kolla upp det ytterligare. Ät mer varierat, mer fiber, och undvik att sitta på arslet för mycket.

Jag har haft problem med ändtarmsblödningar av och till i 25 år. Kollat upp det genom åren men bara fått allmänna rekommendationer plus bulkmedel. I mellandagarna ifjol tittade dock en vc-läkare på det, eftersom jag hade haft rikliga blödningar, och han kunde inte utesluta proktit, så jag remitterades till kirurg för rektoskopi.

Där fick jag överskottsslemhinna avsnörd på tre ställen. Jag hade dock inga hemorrojder. Efter någon månad hade vävnaden stötts bort och jag var bra.

Kirurgen kollade upp igen och sade att där fanns lite ytliga blodkärl, så jag skulle inte bli förvånad om det börjar blöda igen. Vi kom överens om att remissen till koloskopin (man går upp i tjocktarmen) skulle återkallas, eftersom mina problem hade upphört.

Så jag vet rätt hyfsat vad jag talar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejbaberiba

Tack för ditt svar! Det lugnar ner mig en hel del faktiskt att du säger att du har haft problem med det till och från men jag kommer utan tvekan att kolla upp det. Jag menar på att jag inte hittar mycket info kring vad som är farligt när det gäller blödningar. Dvs om de är ofta  återkommande eller om det behöver blöda konstant för att det ska ses som farligt osv, det enda som jag läser överallt är endast att blödningar sker. Jag har även svårt att förstå vad som orsakar själva blödningen när man har cancer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, hejbaberiba säger:

Tack för ditt svar! Det lugnar ner mig en hel del faktiskt att du säger att du har haft problem med det till och från men jag kommer utan tvekan att kolla upp det. Jag menar på att jag inte hittar mycket info kring vad som är farligt när det gäller blödningar. Dvs om de är ofta  återkommande eller om det behöver blöda konstant för att det ska ses som farligt osv, det enda som jag läser överallt är endast att blödningar sker. Jag har även svårt att förstå vad som orsakar själva blödningen när man har cancer

Läser man på internet riskerar man till slut att ha all världens sjukdomar. Tur att jag är fyrkantigt lagd, snarare än hypokondrisk. Än värre är att det finns folk på forum som Flashb...host host... som passar på att djävlas med en och i stället skräms. Lita på dina läkare. Visserligen är de blott mänskliga, de också, men de har i alla fall per definition kunskapsmonopol. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din historia spretar lite för mycket, men OK. Ta reda på om din far eller andra manliga släktingar har haft prostatacancer, den är känd för att vara ärftlig. Det behöver inte innebära att du får prostatacancer, men risken är större om nära släktingar som far haft den.

 

Läkare som ser polyper vid Rektoskopiundersökning knipsar av dem i förebyggande syfte för man vet att polyper i tarmen längre fram i livet kan utveckla cancer. Det gjorde man på mig.

 

Vårdcentralen tar blodprover som visar om det behövs Retoskopiundersökning.

Allt tyder på att du är helt frisk därför har man inte dragit igång några utredningar. Invänta nästa kallelse, den lär ge dig besked.

lycka till.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejbaberiba

Tack för era svar, har läst alla och kommer att lägga era förslag på minnet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, hejbaberiba säger:

Tack för era svar, har läst alla och kommer att lägga era förslag på minnet!

Tack själv. En 20 årig ung människa är frisk, med smidiga elastiska slemhinnor och tarmar. Trots detta småblöder tarmen  när man är hård i magen, men det klarar kroppen av. 

Du klagar på att tarmen blöder mycket i perioder och det engagerar läkare med ansvar för det är inte normalt, men eftersom ingen av läkarna remitterat dig vidare uppfattar dom inte läget som akut eftersom dom röntgat tarmen vad jag förstår.

 

Slappna av men håll uppsikt på blod i kalsongen för det är inte normalt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...