Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ApplePay


igroucho

Rekommendera Poster

Just kommit hem från 2 veckor i norra Spanien till bakvattnet i Sverige. ALLA utom 2 ställen (vilka endast tog kontanter) tog ApplePay. De tider då Sverige låg i teknologins framkant har passerats vilket man med sorg bara kan konstatera. Det kändes så oerhört tryggt (och elegant) att betala med sin lur och större delen av tiden kunde man fungera utan annat än sin telefon. Plånboken kunde lämnas i tryggt förvar på hotellet. Plötsligt känns som man sett framtiden – nästa steg känns naturligt: Digitalt och universellt accepterat ID.

... Och nu börjar trasslet igen: olika terminaler, flera tar öht inte kontaktlösa transaktioner, en del har lokala lösningar (typ ICA). Ack, Sverige börjar minska i backspegeln...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Antagligen beror det på att norra Spanien var efterblivet och endast accepterade kontanter innan Apple pay lanserades, samtidigt som det i det svenska bakvattnet sedan länge har funnits smidiga alternativa betalningslösningar. Jag gissar att svenska bankers ovilja mot användandet av Apple pay handlar om att de redan har fått folk att använda kort, swish mm och inte är roade av att någon annan, Apple, ska ta en liten andel av vinsten. Svenska affärer har sedan länge haft kortterminaler, så att det finns flera olika modeller och generationer i drift är inte så konstigt. 

Gissar att någon tråddeltagare även stör sig på att alla inte kör SPA-baserade Volvo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swish är ju en smidig betallösning där Sverige ligger före, så Apple Pay har ju hård konkurrens här. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
9 minuter sedan, Raphael säger:

Swish är ju en smidig betallösning där Sverige ligger före, så Apple Pay har ju hård konkurrens här. 

Nej, Swish är inte en smidig betallösning, det är ett smidigt sätt att skicka pengar mellan personer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nej, Swish är inte en smidig betallösning, det är ett smidigt sätt att skicka pengar mellan personer.

Knappast på Ica men tycker det är jättesmidigt att Webshopar  börjat med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nej, Swish är inte en smidig betallösning, det är ett smidigt sätt att skicka pengar mellan personer.

Undrar vem som fick pengarna senast jag hyrde bil och köpte en pizza.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2 minuter sedan, SirKnasen säger:

Knappast på Ica men tycker det är jättesmidigt att Webshopar  börjat med det.

Än så länge känns det som att sminka en gris. Hur får man tillbaka pengarna vid behov? Varför är inte kvittohanteringen integrerad i swish?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om Swish, så hörde jag alldeles nyss på radion att låg det nere idag. Jääättesmidigt! :ThumbsUp:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har betalat foodtrucks mm med Swish. Tycker det är smidigt. Kvitto har jag fått av säljaren. 

 

Kortbetalningar kan också ligga nere, har råkat ut för det flera gånger när jag handlat så man måste betala kontant men det var vanligare förr. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, självklart :yeahbaby: (överdrev/raljerade bara lite grann ^_^) - olika tjänster ligger nere lite då och då. Häromdagen var det en annan, och Nordea hade väl ett jättebreak med nyligen - där de tydligen inte ville berätta efteråt vad det var.

 

Vill själv ha Swish, men inte med det upplägget de har just nu, så jag avvaktar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

På tal om swish så kan man betala SL-biljett med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Just nu, sevensleeper säger:

På tal om swish så kan man betala SL-biljett med det.

På tal om SL-biljett så kan man sedan en tid åka gratis med Västtrafiks app. Systemet ligger nere, så när man ska köpa biljett kommer det upp en rosa skärm med texten 

"Whoops

Just nu upplever vi störningar i våra

system,  därför får du resa gratis i 30

minuter."

Följt av sista giltighetstid och en punktkod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Mattiasgbg säger:

På tal om SL-biljett så kan man sedan en tid åka gratis med Västtrafiks app. Systemet ligger nere, så när man ska köpa biljett kommer det upp en rosa skärm med texten 

"Whoops

Just nu upplever vi störningar i våra

system,  därför får du resa gratis i 30

minuter."

Följt av sista giltighetstid och en punktkod.

 

Ah, skönt med gratistripp! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

"Whoops

Just nu upplever vi störningar i våra

system,  därför får du resa gratis i 30

minuter."

Följt av sista giltighetstid och en punktkod. 

Logiskt och bra, och med en stor portion sunt förnuft. :yeahbaby:

SJ hade garantera stannat tåget på plats, kablat ut ngt kryptisk standardmeddelande om signalfel, och inte kört vidare förräns det var betalt. :shifty:

 

Nja, kanske inte då... men det skulle inte förvåna en om man säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 timme sedan, sevensleeper säger:

Ah, skönt med gratistripp! 

Jo, men jag var ju hemma och tänkte fortsätta med det.

27 minuter sedan, modEric säger:

Logiskt och bra, och med en stor portion sunt förnuft. :yeahbaby:

SJ hade garantera stannat tåget på plats, kablat ut ngt kryptisk standardmeddelande om signalfel, och inte kört vidare förräns det var betalt. :shifty:

 

Nja, kanske inte då... men det skulle inte förvåna en om man säger så.

Nu säger ju inte appens tillstånd så mycket om hur Västtrafiks trafik rullar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jo, men jag var ju hemma och tänkte fortsätta med det.

Nöjesåka? ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2 minuter sedan, sevensleeper säger:

Nöjesåka? ;) 

Jättekul att åka till Vårgårda eller liknande metropol och sedan upptäcka att biljettsystemet funkar igen när man ska hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jättekul att åka till Vårgårda eller liknande metropol och sedan upptäcka att biljettsystemet funkar igen när man ska hem.

Du får köra kortare sträckor. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Raphael säger:

Swish är ju en smidig betallösning där Sverige ligger före, så Apple Pay har ju hård konkurrens här. 

AP är betydligt smidigare, dubbelklick på sidoknappen th och verifiera m touchid eller faceid och voilà, klart! Helt anonymt oxå för betalmott (& Apple), bara du & din bank vet vad som skett. Dessutom den säkraste betalmetoden. Swish: skriv in mottagarnr (kolla noga att allt blir korrekt, ev har du mott som förval), belopp, lösen. Betr Swish: min torghandlare vill ha 3 spänn extra om man önskar betala m Swish så tydligen är det ”dyrt” för affärsidkare?

AP ALLA dgr i veckan!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2 timmar sedan, igroucho säger:

AP är betydligt smidigare, dubbelklick på sidoknappen th och verifiera m touchid eller faceid och voilà, klart! Helt anonymt oxå för betalmott (& Apple), bara du & din bank vet vad som skett. Dessutom den säkraste betalmetoden. Swish: skriv in mottagarnr (kolla noga att allt blir korrekt, ev har du mott som förval), belopp, lösen. Betr Swish: min torghandlare vill ha 3 spänn extra om man önskar betala m Swish så tydligen är det ”dyrt” för affärsidkare?

AP ALLA dgr i veckan!!!

Jag swisher med med ett finger som lösen. Sedan finns det också någon kameragrej, punktkodsskanning, till swish, men det har jag inte testat. Fast om man ska jämföra systemen så bör man väl titta på något som båda är ordentligt anpassade för, exempelvis skickande av pengar mellan personer.

Angående "dyrt", jag undrar varför svenska banker och handlare undviker apple pay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Angående "dyrt", jag undrar varför svenska banker och handlare undviker apple pay.

Förmodligen för att det är ett “konkurrerande system” till deras nuvaranda - dels Swish som alla banker gemensamt ligger bakom, och sen med vanlig kortbetalningar. Det är ganska mycket logistik och avgifter i den hantering som de skulle gå miste om. Och  brukar väl vara rätt hyggligt duktiga på att se till att de får största delen av kakan. :)

// Teori/antagande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
36 minuter sedan, modEric säger:

Förmodligen för att det är ett “konkurrerande system” till deras nuvaranda - dels Swish som alla banker gemensamt ligger bakom, och sen med vanlig kortbetalningar. Det är ganska mycket logistik och avgifter i den hantering som de skulle gå miste om. Och  brukar väl vara rätt hyggligt duktiga på att se till att de får största delen av kakan. :)

// Teori/antagande.

Det påminner lite om mitt första inlägg i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många betallösningar idag och det är ett problem, företag kan omöjligt vara anslutna till alla. Finns ju också Samsung Pay som motsvarar Apple Pay. Fördelen med Swish är att det inte enbart är för Apple eller Android. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...