Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Google hann före Apple – Nya News finns nu för IOS i Sverige


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Jag är lite orolig för såna här appar. När storebror (Google) styr vilka nyheter vi läser. Vad kommer det att innebära? 

 

Jag har tagit apples news-app för att jag tyckte att nyheterna blev för likriktade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Jag är lite orolig för såna här appar. När storebror (Google) styr vilka nyheter vi läser. Vad kommer det att innebära? ...

Alla nyhetsredaktioner väljer ut nyheter efter gammaldags intelligens. Mycket är samma, en del mer unikt. Google är och blir en aktör, förhoppningsvis inte den enda. Som jag förstår det ska deras AI fungera som en slags nyhetschef/nattchef; den som bestämmer vad som ska publiceras och lyftas fram framför annat. Ai interagerar med läsaren så att nyhetsflödet blir mer individanpassat. Just detta sista är jag delvis skeptisk till. Man intresserar sig alltid för nya saker. Men aktörerna vet bara vad man har intresserat sig för. Alltså får jag till slut upp ett begränsat urval exempelvis i Netflix och skapar därför till slut en ny profil. Lite som den här skämtteckningen:

 

pizza.thumb.jpg.f29c248a9b39e7ac388c392d7c3dacee.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...