Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur fungerar platstjänster?


Mons

Rekommendera Poster

Min gode vän har köpt sig en MacBook Air efter många år som PC-användare.

Glädjen förbyts funderingar när det inte visar sig vara så enkelt som utlovat.

Datum och tid kan inte fastställa nuvarande plats:

5af55f09a14a9_Skrmavbild2018-05-11kl_11_08_21.png.c8340c4da0a0c794756f25cdcbc893b1.png

 

Detta trots att vi tillåter systemtjänster att fastställa vår plats

 

5af55f05d83c0_Skrmavbild2018-05-11kl_11_09_31.png.03dcced856f75d8aed9f1b9c5bbf89b8.png

 

Kan någon förklara detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn ansluten till nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står den är inställd på ”centraleuropeisk sommartid” vilket är helt korrekt för Sverige. Så den är redan inställd på rätt, om personen befinner sig i Sverige. 

 

Den stämmer av utifrån nätverket, det är anslutet nätverk som ska ge information till datorn om plats. Har man wifi på så förbättras precisionen. 

 

Nu är detta inte ofelbart, vilket handlar om nätverket. Jag är i Mellansverige men mitt nätverk säger jag är Skåne, närmare bestämt i Malmö. Och det är för att min leverantör av internet finns i Malmö. Min internetleverantörs servrar som jag får internet ifrån finns i Malmö. 

 

Om plats inte kan fastställas så kan det vara ett tillfälligt problem med det anslutna nätverket. Välj då plats manuellt istället. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Raphael säger:

Det står den är inställd på ”centraleuropeisk sommartid” vilket är helt korrekt för Sverige. Så den är redan inställd på rätt, om personen befinner sig i Sverige. 

 

Den stämmer av utifrån nätverket, det är anslutet nätverk som ska ge information till datorn om plats. Har man wifi på så förbättras precisionen. 

 

Nu är detta inte ofelbart, vilket handlar om nätverket. Jag är i Mellansverige men mitt nätverk säger jag är Skåne, närmare bestämt i Malmö. Och det är för att min leverantör av internet finns i Malmö. Min internetleverantörs servrar som jag får internet ifrån finns i Malmö. 

 

Om plats inte kan fastställas så kan det vara ett tillfälligt problem med det anslutna nätverket. Välj då plats manuellt istället. 

 

Hur preciserar wifi bättre än kabel? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polken, med Wifi påslaget så tar den hjälp av crowdsource-baserade wifi-åtkomstpunkter för att fastställa position, det kompletterar infon som ges via server genom kabeln. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, polken säger:

Är datorn ansluten till nätverk?

Ja via mobil. Vi befinner oss på Öland

Vi har nu ställt in det manuellt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Ser ni er position i appen Kartor (om den har getts tillgång till platsdata)?

 

Är mobilen en iPhone?

Finns det några wifinät i närheten eller är det (väldigt) långt till närmsta hus?

De två sista frågorna handlar om möjligheten att lokalisera er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kör via mobil så har ju mobilen platsinfo, men skickar den verkligen vidare den infon till datorn om man kör nätverksdelning? Jag har inte tänkt på det, men det kan vara där problemet är. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Med tanke på att det inte finns något i Integritetsskydd > Platstjänster som verkar reglera sådan platsdelning så antar jag att den inte existerar. Annars har Apple glömt något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...