Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Obehaglig upplevelse


lappen71
 Share

Rekommendera Poster

En händelse som utspelade sig för någon dag sen har fått mig att fundera ifall det är så att föräldrar är rädda att säga till sina barn offentligt.

För att göra en lång historia kort så var vi nere på stan och fikade och avslutade med ett besök på mataffären.

Då började min 4-åriga dotter att konstra och jag fick säga till henne några gånger när vi befann oss vid kassan.

Jag varken skrek,slog,slet eller lyfte upp henne utan varligt men bestämt tog henne i armen och drog med henne för att komma ut ur affären.

Nu är jag av uppfattningen att ska man uppfostra,lära så ska det ske när det händer och inte i efterhand för det får inte samma effekt

 

Plötsligt så hör jag en kvinnoröst som säger "så där gör man inte mot ett barn" 

Först så trodde jag att det var någon som skojade så jag frågade "ursäkta?"

Kvinnan fortsatte "så där gör man inte,det är bara ett barn"

 

Första reaktionen var från min sida "oj har jag gått för långt,har jag gjort något väldigt olämpligt nu"

Men ganska så snabbt så inser att jag denna kvinna är ute och cyklar och har en annan agenda av något slag.

Min fru ser också med förvåning på hur den andra kvinnan agerar och förstår heller ingenting.

 

Då blir jag irriterad och säger åt henne att sköta sig själv och inte lägga sig i saker hon inte har med att göra.

Varvid hon börjar att skrika att jag inte ska ha barn,att jag är en olämplig förälder och att hon ska ringa polisen.

Hon skrek något mer men då hade jag slutat att lyssna utan fortsatte med att packa ner mina varor.

För jag insåg att det inte är någon ide att stå där och dividera med henne och hon försvann ur min åsyn.

 

På väg till ut ur affären dyker hon upp igen och säger åt mig att stanna för hon håller på att ringa polisen.

Då flyger fan i mig och jag skrattandes bad henne dra åt helvete och bad henne ringa polisen om hon vill.

Olämpligt? Kanske det men hela situation var så absurd och surrealistisk att jag inte kunde hålla mig.

 

Hur skulle ni ha agerat? Förklarat er,gått iväg eller reagerat som mig? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvinnan i fråga gör sig möjligen skyldig till ofredande, och om polisen hade kommit och tagit hennes anmälan så hade hon eventuellt också gjort sig skyldig till falsk tillvitelse. Med det sagt så finns det en del personer som av olika anledningar har ett behov av att ta revansch för något, och det är väl inte osannolikt att hon fick någon smärtfylld påminnelse om vad hon själv har varit med om, och därför överreagerade; styrd av känslor. Det du gjorde är bara naturligt och av godo. Jag har gjort samma sak många gånger.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Det "rätta" som kvinnan kunde ha gjort är väl en orosanmälan? Förutsatt att hon inte ansåg att du sysslade med någon brottslighet.

 

I vilket fall som helst verkar hon vara den knäppare av er.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det "rätta" som kvinnan kunde ha gjort är väl en orosanmälan? Förutsatt att hon inte ansåg att du sysslade med någon brottslighet.

 

I vilket fall som helst verkar hon vara den knäppare av er.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag det är värre att föräldrarna tittar på sina

mobiler och inte sina barn på badhus mm.

 

 

2A460E0D-8397-46BF-BAAE-5824ADD8B1F7.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

En händelse som utspelade sig för någon dag sen .......

.....

Hur skulle ni ha agerat? Förklarat er, gått iväg eller reagerat som mig? 

Ignorerat virrpannan.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duckyours

Vänligt och bestämt tog Du Din dotter i armen och drog med henne. 

Helt rätt gjort! Inget fel alls! 

Kvinnan såg tydligen något annat. Jag antar att Din dotter i just den stunden inte var den lugnaste varelse? Hon kanske höjde rösten? Stretade emot? Utifrån sitt perspektiv såg kvinnan övervåld, eller i vart fall ”våld”.

Därför gjorde även kvinnan rätt!

Alltför många saknar civilkurage, och helt nonchalerar vad som sker andra. Men den här kvinnan hade uppenbarligen civilkurage! 

Jag tycker att Du ska glömma hela historien. Du och Din fru vet att Du inte gick över någon gräns, och det är huvudsaken. Fortsätt på samma sätt, att fostra och lära, så kommer Din dotter att växa upp till en bra människa! :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En liten uppföljning på detta. 

Berättade hela händelsen för några arbetskamrater som reagerade på samma sätt som jag.

En eller två veckor senare kom en arbetskamrat och berättade att hans flickväns mamma jobbar i denna affär.

Han hade frågat henne om hon visste något om denna händelse och fick till "Oh ja"

Efter jag hade gått så fortsatte hon att skrika och gorma om att jag hade misshandlat min dotter.

En av kassörskorna hade sagt åt henne att det inte stämde men hon vidhöll att jag hade dragit henne i håret. 

 

Tydligen så är denna kvinna in varje dag, samma tid, för att handla och är allmänt störig och jobbig.

En gång hade hon bett personalen att köra ut dom aliens som befinner sig lokalen ?

 

Min arbetskamrat konstatera torrt och bryskt "det är ett riktigt miffo så inget att bry sig om"

 

 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

En liten uppföljning på detta. 

Berättade hela händelsen för några arbetskamrater som reagerade på samma sätt som jag.

En eller två veckor senare kom en arbetskamrat och berättade att hans flickväns mamma jobbar i denna affär.

Han hade frågat henne om hon visste något om denna händelse och fick till "Oh ja"

Efter jag hade gått så fortsatte hon att skrika och gorma om att jag hade misshandlat min dotter.

En av kassörskorna hade sagt åt henne att det inte stämde men hon vidhöll att jag hade dragit henne i håret. 

 

Tydligen så är denna kvinna in varje dag, samma tid, för att handla och är allmänt störig och jobbig.

En gång hade hon bett personalen att köra ut dom aliens som befinner sig lokalen ?

 

Min arbetskamrat konstatera torrt och bryskt "det är ett riktigt miffo så inget att bry sig om"

Det hon gör är i grunden brottsligt, som jag skrev om tidigare, och en näsbränna skulle kanske få henne att besinna sig! Om hon är ökänd av personalen finns det också något att gå på för polisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Det hon gör är i grunden brottsligt, som jag skrev om tidigare, och en näsbränna skulle kanske få henne att besinna sig! Om hon är ökänd av personalen finns det också något att gå på för polisen.

Hon verkar vara sinnessjuk så frågan om hon skulle förstå näsbrännan.

Bästa är nog att bara låta det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, lappen71 säger:

Hon verkar vara sinnessjuk så frågan om hon skulle förstå näsbrännan.

Bästa är nog att bara låta det vara.

Tja, hon kanske behöver LPT då!

Men, visst, alltför trist att ta tag i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
2018-05-03 på 18:53, lappen71 säger:

En händelse som utspelade sig för någon dag sen har fått mig att fundera ifall det är så att föräldrar är rädda att säga till sina barn offentligt.

För att göra en lång historia kort så var vi nere på stan och fikade och avslutade med ett besök på mataffären.

Då började min 4-åriga dotter att konstra och jag fick säga till henne några gånger när vi befann oss vid kassan.

Jag varken skrek,slog,slet eller lyfte upp henne utan varligt men bestämt tog henne i armen och drog med henne för att komma ut ur affären.

Nu är jag av uppfattningen att ska man uppfostra,lära så ska det ske när det händer och inte i efterhand för det får inte samma effekt

 

Plötsligt så hör jag en kvinnoröst som säger "så där gör man inte mot ett barn" 

Först så trodde jag att det var någon som skojade så jag frågade "ursäkta?"

Kvinnan fortsatte "så där gör man inte,det är bara ett barn"

 

Första reaktionen var från min sida "oj har jag gått för långt,har jag gjort något väldigt olämpligt nu"

Men ganska så snabbt så inser att jag denna kvinna är ute och cyklar och har en annan agenda av något slag.

Min fru ser också med förvåning på hur den andra kvinnan agerar och förstår heller ingenting.

 

Då blir jag irriterad och säger åt henne att sköta sig själv och inte lägga sig i saker hon inte har med att göra.

Varvid hon börjar att skrika att jag inte ska ha barn,att jag är en olämplig förälder och att hon ska ringa polisen.

Hon skrek något mer men då hade jag slutat att lyssna utan fortsatte med att packa ner mina varor.

För jag insåg att det inte är någon ide att stå där och dividera med henne och hon försvann ur min åsyn.

 

På väg till ut ur affären dyker hon upp igen och säger åt mig att stanna för hon håller på att ringa polisen.

Då flyger fan i mig och jag skrattandes bad henne dra åt helvete och bad henne ringa polisen om hon vill.

Olämpligt? Kanske det men hela situation var så absurd och surrealistisk att jag inte kunde hålla mig.

 

Hur skulle ni ha agerat? Förklarat er,gått iväg eller reagerat som mig? 

Jag hade gjort samma sak, det var ju definitivt inte aga du utsatte ditt barn för, utan en tydlig markering till ditt barn att så här gör man inte, barn måste ju ha gränser för att bli trygga i sig själv. Jag har fått dra ut mina barn ur affärer på samma sätt som du många gånger och till slut så hjälper det ju, de lär sig, och det har man också blivit tackad för när de blev vuxna. 
Självklart reagerar man ju med rädsla när det blir polishot, men jag hade garanterat reagerat som du i detta läget. Förmodligen rör det sig om en kvinna som inte klarat sätta egna gränser för sina barn och låter dem göra som de vill. 
 

Edit: läste bara första inlägget, den kvinnan har heller inte alla hästar hemma. 
 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...