Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook startar bara från OS X-verktygsprogram


Yv1

Rekommendera Poster

Så jag skulle fixa min gamla mac för att ge bort den till och ominstallerade först OSX, det gick bra. Startade om datorn och allt så bra ut. Sedan tänkte jag radera hårddisken så jag startade om med cmd+r och gick in i skivverktyg därifrån. Men radera hårddisken gick inte, den kunde inte ta bort hårddisken från skrivbordet sa den. Jaha okej tänkte jag, körde lite skivrepararationer som inte hittade några fel. Tänkte jag skulle starta om datorn och göra det den vägen men nu startar den bara från verktygsprogram vad jag än gör.

 

Har testat flera reparationer. Jag kan inte installera om OSX igen för den hittar ingen disk att starta från trots att jag ser den i skivverktyg. Jag har försökt starta om från verktygsprogram men den hittar som sagt ingen disk att starta ifrån. 

 

Jag har såklart googlat och det verkar ju som att hårddisken är rökt. Det är ok. Jag tänkte ju ändå göra mig av med den, men jag skulle vilja antingen

1. Få något supertips på hur detta går att lösa trots allt. 

2. Få tips på hur jag återvinner datorn. För att återvinna genom Apple behöver jag serienummer? Jag kommer inte åt serienumret från skivverktyg och botten av datorn är för nött. Den är från 2009 så jag har inga mail eller dokument kvar, kartingen slängde jag för någon månad sedan. Det kanske går bra ändå om jag bara går in med den, serienumret kanske bara krävs för att se om den har inbytesvärde?

3. Om jag slänger eller återvinner den så vill jag kanske ändå trasa sönder hårddisken lite. Är fortfarande inloggad på lite sociala konton i webbläsaren, tänkte ju att jag skulle radera allt och att det inte spelar nån roll. Ska man ta ut disken och krossa den eller ska man ba repa den lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Yv1 säger:

... Ska man ta ut disken och krossa den ...

Banka sönder skivan/skivorna med en hammare (banka alltså sönder metallhöljet ordentligt). Återvinn sedan som elektronikskrot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • xeric changed the title to Macbook startar bara från OS X-verktygsprogram

Köp en liten billig 2,5" vanlig hårddisk, sätt den i ett USB-kabinett och installera OS X. Byt sedan hårddiskar. Mosa den gamla och kör med den nya. Tipsar om en bra sådan.

 

Skärmavbild 2018-04-26 kl. 09.04.22.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Axelman säger:

Köp en liten billig 2,5" vanlig hårddisk, sätt den i ett USB-kabinett och installera OS X. Byt sedan hårddiskar. Mosa den gamla och kör med den nya. Tipsar om en bra sådan.

 

Skärmavbild 2018-04-26 kl. 09.04.22.png

Det där är en jättebra disk. Har samma fast den på 500GB (WD5000LPLX), Har 2st av den. :yeahbaby: Tyst, bra, och snabb.

Just den på 1TB såg jag senast igår kväll på Webhallen, i Fyndlåndan: https://new.webhallen.com/se/product/286043-WD-Mobile-Black-1TB-SATA-2-5-7200rpm-32mb-Fyndvara-Klass-1 ...under 700,-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Jag kände mig lite envis så jag testade samma saker om och om igen tills det fungerade. Nu kan jag i alla fall köra den i Apples återvinningsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...