Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Öppna låst iPhone


McIgge

Rekommendera Poster

Jag tappade min iPhone på väg hem vid ett paus på en mindre P-plats vid dikesrenen. Jag förmodade att den var borta för all framtid.

Döm om min förvåning då någon ringde hem till mig och berättade att han hittat den. Han ringde med mitt telefonnummer.

Luren låser sig själv efter att jag använt den och måste alltid låsa upp den med PIN-koden eller med fingeravtryck.

Nu till min fråga;

Är det lätt att öppna upp den och ringa för att hitta ägaren?

Eller har han gjort på något annat vis?

Jag har inga papper eller körkort i fodralet som berättar vem ägaren är så han måste kommit åt innehållet på något vis?

Någon som vet, för mig verkar det helt värdelöst att ha några som helst spärrar aktiverade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I appen Hälsa kan man (förutom blodgrupp och liknande) lägga in något som felaktigt kallas "Nödkontakter", de kan ringas från låst lur.

 

Har du ingen spärr på SIM-kortet så kan det plockas ur och användas i annan lur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMEI-nummret är tryckt på utsidan av vissa telefoner, t.ex. iPhone 6. Med hjälp av det kan man (oftast) spåra ägaren. (Det förklarar dock inte att han ringde från ditt nummer, så antagligen har han gjort det Mattiasgbg beskriver.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, TB-000 säger:

IMEI-nummret är tryckt på utsidan av vissa telefoner, t.ex. iPhone 6. Med hjälp av det kan man (oftast) spåra ägaren. (Det förklarar dock inte att han ringde från ditt nummer, så antagligen har han gjort det Mattiasgbg beskriver.)

 

 

 

Hur går det praktiskt till på för sätt? Vem registrerar IMEI-numret?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Hur går det praktiskt till på för sätt? Vem registrerar IMEI-numret?

Telefonoperatörerna har register på IMEI-nummer. När du t.ex. sätter ett Telia SIM-kort i telefonen och slår på den så går information genast till Telia om att SIM-kortet med ICCID yyyy (och telefonnummer zzzz) nu sitter i en telefon med IMEI-nummer xxxx. Samma sak gäller för alla andra operatörer. Hur samarbetsvilliga de är med att söka söka i databasen och lämna ut uppgifterna är en annan fråga.

 

Jag är också ganska säker på att Apple har ett register över vilken AppleID som är använd på vilket IMEI-nummer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, TB-000 säger:

Telefonoperatörerna har register på IMEI-nummer. När du t.ex. sätter ett Telia SIM-kort i telefonen och slår på den så går information genast till Telia om att SIM-kortet med ICCID yyyy (och telefonnummer zzzz) nu sitter i en telefon med IMEI-nummer xxxx. Samma sak gäller för alla andra operatörer. Hur samarbetsvilliga de är med att söka söka i databasen och lämna ut uppgifterna är en annan fråga.

 

Jag är också ganska säker på att Apple har ett register över vilken AppleID som är använd på vilket IMEI-nummer.

 

Jag hoppas och utgår från att Apple och operatörerinte lämnar sådan information annat än till polis i vissa fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt SIM-kort är låst men det kräver bara PIN-inloggning vid uppstart, luren har 6 tecken samt fingeravtryck..

Han använde min lur för han sa att han inte visste hur länge batteriet skulle räcka så jag fick hans nummer.

Appen Hälsa har jag men för att komma åt den så behövs väl inloggning i luren?

Det var spännande det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, McIgge säger:

Mitt SIM-kort är låst men det kräver bara PIN-inloggning vid uppstart, luren har 6 tecken samt fingeravtryck..

Han använde min lur för han sa att han inte visste hur länge batteriet skulle räcka så jag fick hans nummer.

Appen Hälsa har jag men för att komma åt den så behövs väl inloggning i luren?

Det var spännande det här.

Se första svaret i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga nödnummer inlagda.

Men om luren är låst, hur kommer man då åt telefonen? Man måste väl öppna den så man kommer åt knappsatsen på skärmen?

Och SIM-kortet är låst så om man tar ut det och sätter in det i en annan lur så måste man väl knappa in koden igen???

Det är tydligen något jag missat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siri kan användas att ringa med även om telefonen är låst. Går dock att stänga av möjligheten.  

Så upphittaren kan ha sagt t ex.  ”Hej Siri, ring hem”. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, nu börjar det klarna!

Tack för givande response Pojken, det löste upp frågetecknet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...