Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En digitalbox och två TV-apparater?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Har två TV-apparater, som står nästan "vägg i vägg".

En i vardagsrummet, och en i sovrummet.

 

De har drivits med var sin digitalbox. Vardagsrummet har en nyare HD-box,Samung,  sovrummet har en gammal Pace.

Pacen slutade fungera förra veckan, utan att jag blivit förvarnad från Viasat att de "byter teknik"  och att den inte kan ta emot derasd signal.

 

TV:n i sovrummet började i onsdags visa "signalfel" och  kolla din antennutrustning eller ring Viasat.   

Trodde givitvis att det var fel på det ena parabolhuvudet, eller vad det kallas.   

TV:n i sovrummet har inte behövt något kort, utan jag har kunnat se SVT-kanaler utan att behöva ha Tvillingkort.  (Ser mest SVT 1 o 2) 

 

Ringde Viasat först, fråga om de ändrat något i sin utsändning så att jag inte kunde använda min Pace, att jag måste ha kort eller så...

Nej, de hade inte förändrat något, så hon tyckte jag skulle ringa nån parabolkille som skulle titta till parabolen...

Jag har bytt dem själv tidigare, men nu hade jag inte tid, många bollar i luften, så jag ringde en jag haft hjälp av tidigare, för jag var osäker på vilket av parabolhuvudena som var kass..

 

Han kom i fredags morse, mätte först om de var trasiga, Nej de funkade...han kollade kabeln inne vid digitalboxen, ok..

Sen gjorde han något som jag borde gjort, men jag var nog så uppe i varv, så att jag missade att använda menyn på Fjärrkontrollen och där se signalstyrkan...

Där var det max styrka....habn fick dessutom in andra kanaler som inta var Viasats....helvete....

 

Han ringde upp Viasat, och frågade om min Pacebox var för gammal, och gav dem typnumret..

 

Jo då, den var för gammal...måste köpa ny box..

Nu vart man uppe i varv...

 

Tackade parabolkillen, som ville ha 1100:- för ingenting...jo han hade ju gjort det jag kunde gjort....men skit samma, det är en bra kille..

Ringde sen sjäv Viasat, och fråga om ny digitalbox....den ville de ha 2600:- för eller nåt sånt, sen krävdes det ett Tvillingkort....

 

Så nu är man förbannad... :superirriterad:

Så till min fråga, en HDMI-splitter eller vad det kallas, funkar det att köra två TV-apparater.

De ska inte köras samtidigt, för vi ser inte på var sin TV...

 

5 meter HDMI-kabel får jag dra till sovrums-TV-n   (runt dörröppning) Inte så noga med full HD, bara TV visar bild.....

 

Får snart fiber, men de flesta jag talat med inkl. parabolkillen säger att det är bättre bild via parabol än fiber..

Min grabb som fick fiber i höstas har bekymmer med att det buffrar..

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh fan...  misstänkte det, var o köpte nyss på Kjell C/o en tvåvägs Switch, men det fungerade inte..ingen signal...

Få åka in i morgon igen..fick dessutom för kort HDMI-sladd, 

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/hdmi/switch/automatisk-hdmi-switch-2-vags-p68783#ProductDetailedInformation

 

Skärmavbild 2018-04-22 kl. 18.02.28.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

HDMI ut är numera, vanligtvis, försedd med en slags handskakningsfunktion (HDCP) som ska göra det omöjligt att splitta signalen. Det finns dock HDCP stripper som kan funka: https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B006KZBC92/

 

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Åh fan...  misstänkte det, var o köpte nyss på Kjell C/o en tvåvägs Switch, men det fungerade inte..ingen signal...

Få åka in i morgon igen..fick dessutom för kort HDMI-sladd, 

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/hdmi/switch/automatisk-hdmi-switch-2-vags-p68783#ProductDetailedInformation

Det blev fel länk ovan, denna kanske kan funka, men jag skulle inte ta gift på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

 

Det blev fel länk ovan, denna kanske kan funka, men jag skulle inte ta gift på det.

 

Lite joxigt att skicka tillbaka om det INTE fungerar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Absolut.

 

Jo, och den kostar, du!

Det är ju det...kostar som en digitalbox ...slipper ju tvillingkort.

Ska prata på Kjell Co imorgon .. billiga Kinaswitchar lär tydligen inte fungera..sen är jag lite sne på Kjell Co...begärde en 5 meters HDMI-kabel, på kvittot står det 5 meter, men på förpackningen står det 3 met, och den var 3 met.  :superirriterad:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Switch är för ingående HDMI, som du kanske såg.

Det är väl kabeln som kommer från digitalboxen som ska in i output? 

Sen från input till TV:-n   låter lite knepigt

 

Skärmavbild 2018-04-22 kl. 18.38.56.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får testa..Tvillingkort vill jag banne mig inte ha..:superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Pocahontas säger:

Får testa..Tvillingkort vill jag banne mig inte ha..:superirriterad:

Testa den på Kjell, öppet köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst, åkte ner till Kjell & Co och en duktig grabb, William, hade lösningen på problemet, han användet den själv.

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/hdmi/splitter/aktiv-hdmi-splitter-2-vags-p69341

 

Testade först innan jag drog HDMI kabeln "osynligt" in i sovrummet. 

Fick 10% rabatt för de sålt fel grejer, fick även bytt in 3 met HDMI-kabeln mot en 5 met som jag betalt för...

Nu kan man se på två TV-apparater samtidigt.:galetglad::galetglad::galetglad:5addbfa63ce29_Skrmavbild2018-04-23kl_13_08_03.thumb.jpg.c1ecca52c05b77eb1aa4b4ce0bf354da.jpg :galetglad:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, Pocahontas säger:

Problemet löst, åkte ner till Kjell & Co och en duktig grabb, William, hade lösningen på problemet, han användet den själv.

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/hdmi/splitter/aktiv-hdmi-splitter-2-vags-p69341

 

Testade först innan jag drog HDMI kabeln "osynligt" in i sovrummet. 

Fick 10% rabatt för de sålt fel grejer, fick även bytt in 3 met HDMI-kabeln mot en 5 met som jag betalt för...

Nu kan man se på två TV-apparater samtidigt.:galetglad::galetglad::galetglad:5addbfa63ce29_Skrmavbild2018-04-23kl_13_08_03.thumb.jpg.c1ecca52c05b77eb1aa4b4ce0bf354da.jpg :galetglad:

 

 

Gött! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, sevensleeper säger:

Gött! :) 

Verkligen!

 

Ringde Viasat, för att jag ser att de ändrat i sitt utbud..  

Nu ville jag bara BAS-utbudet... för 199 kr/mån... för de har blåst mig på flera 100 varje månad.

Tidigare har de viljat ha betalt för HD och annat, och jag har legat och betalt det dubbla...

Nöjer mig med 12 kanaler! 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...