Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte ta bort Bluetooth-kabel


norda72

Rekommendera Poster

Jag håller fortfarande på med att installera nyare wifi och Bluetooth i min Mac Pro Quadcore mid 2012. Jag har stött på ett problem som jag inte kan lösa. Det sitter en kabel i Bluetooth-kontakten som måste avlägsnas om det nya Bluetooth ska kunna kopplas in. Sladden, eller tråden, sitter ordentligt fast, verkar det som, eller så är det jag som inte vet hur man ska lösgöra den. Jag bifogar en bild. Det bästa vore kanske att lämna in datorn på verkstad, men det är ont om Apple-verkstäder i Gävleborgs län. Tror den närmaste finns i Falun (BK Data).

Jag får version 4.0 om kortet kommer på plats, men det är väl nästan en föråldrad version redan, då 5.0 eller kanske t o m 5.2 finns nu.

DSC_11008tillwebben.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för detta! Kortet är köpt utomlands på ebay och har trådar som ska kopplas, mycket fippligt, på gränsen till omöjligt. Tre eller fyra trådar inifrån datorn ska snäppas fast på kortet så att wifi fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja då gick det åt fanders igen. Jag fick bort kabeln med en tång, och monterade dit tråden till kortet. Kortet sitter på sin plats. Men det som gick fel var monteringen av Bluetooth-antennen. Den skulle kopplas ihop med en annan tråd, oerhört smal och tunn. Dess kontakt lossnade när jag försökte klämma dit den så nu finns ingen antenn kopplad till kortet. Bluetooth verkar vara igång ändå, symbolen finns i menyraden, men inget kan användas, den hittar inga enheter, men den är upptäckbar så det ser ut som om det fungerar. I Systemrapport står att Bluetooth lågenergiversion stöds liksom Handoff och Instant hotspot.

Spelar kanske inte så stor roll om man tänker lite större. På måndag 4 juni går WWDC av stapeln. Då undrar man: Kommer nya MacOS 10.14 att bli dödsstöten för gamla Mac Pro, eller kommer den att hänga med ett varv till? Rykten gör gällande att silverpjäsen kommer att bli vintage. Man måste ha Mac Pro från tidigast 2013 för att det ska fungera, Thunderbolt blir ett krav och det har ju inte gamla Mac Pro. Sen kan jag inte förstå varför nuvarande Mac Pro inte uppgraderats. Köper man den nu får man alltså en dator med 5 år gammal teknik, men till i stort sett samma pris. 

Oavsett om den blir avhängd eller inte så skulle den bytas. Man kan inte sitta med en maskin som har USB 2.0 i dag... Såvida man inte har gott om tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...