Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta system-disk till annan identisk hårdvara


malkus

Rekommendera Poster

Jag har en MacBook Pro 13" 2010 (june) som jag satte en SSD i för en tid sedan. Denna dator har dock i princip lagt av med tjall på fläkten, trasiga tangenter osv...

Köpte då begagnat en identisk MacBook Pro 13" 2010 (som ändå inte hade någon hårddisk..). Planen var att helt enkelt bara flytta över driven till nya hårdvaran och sedan skulle det bara rocka helt enkelt. Samma hårdvara, samma system.

Den nya datorn tycker sig dock inte hitta något system på min SSD. Däremot bootar den från en installations-USB. Skivverktyg (som jag körde ifrån USB-installeraren) hittar SSD:n så det känns ju iofs betryggande. 

Det enda som skiljer datorerna är att den ena är från maj och den andra från juni.

Kan någon kanske klura ut detta eller måste jag göra ominstallation av hela konkarongen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde fungera, i varje fall om du har en systemversion som släppts efter den senast tillverkade datorn byggdes.

 

Det har varit problem med SATA-kabeln i vissa MBP-modeller. Har inte koll på om just din modell är särskilt drabbad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det ska funka. Jag hade 2 eller 3 olika diskar som jag ömsom satte i min mb 2008 ömsom i min mb 2009. Växlade då mellan Lion och Snow Leopard. Prova med att flytta även kabeln från den gamla (om det är samma).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

6 timmar sedan, Telly82 säger:
6 timmar sedan, malkus säger:

Den nya datorn tycker sig dock inte hitta något system på min SSD. Däremot bootar den från en installations-USB. Skivverktyg (som jag körde ifrån USB-installeraren) hittar SSD:n så det känns ju iofs betryggande.

Det har varit problem med SATA-kabeln i vissa MBP-modeller. Har inte koll på om just din modell är särskilt drabbad.

Ja, det låter nog som ett troligt scenario. Förutom det Alix skriver om ev firmware - så brukar det väl bara vara om datorn kom med nyare system &/el inte kan hantera äldre system - och ibland att det kan vara svårt att stoppa i ett äldre system om man kört en nyare på den.

Själv tog jag disken i min G4 en gång, klonade den och stopade rakt in i G5'an (10.5.8 på båda).

 

- - -

 

Kan det här vara senaste kanske?

 

MacBook Pro EFI Firmware-uppdatering 2.6 

 - https://support.apple.com/kb/index?page=search&q=macbook pro 2010&product=&doctype=&currentPage=1&includeArchived=false&locale=sv_SE

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att en gång fick jag starta en dator med ⌥ nedtryck, då dök den upp.

Testat att stoppa i en annan 2.5"-disk... Bara för att kolla om den hittar den. Det skulle utesluta kabelproblemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

 

Ja, det låter nog som ett troligt scenario. Förutom det Alix skriver om ev firmware - så brukar det väl bara vara om datorn kom med nyare system &/el inte kan hantera äldre system - och ibland att det kan vara svårt att stoppa i ett äldre system om man kört en nyare på den.

Själv tog jag disken i min G4 en gång, klonade den och stopade rakt in i G5'an (10.5.8 på båda).

 

- - -

 

Kan det här vara senaste kanske?

 

MacBook Pro EFI Firmware-uppdatering 2.6 

 - https://support.apple.com/kb/index?page=search&q=macbook pro 2010&product=&doctype=&currentPage=1&includeArchived=false&locale=sv_SE

 

Numera bakas firmware in i Mac OS X-uppdateringarna, se här. Citat:

”Within an Apple OS update, there is a FirmwareUpdate.pkg bundle to install EFI firmware containing a postinstall action shell script located at FirmwareUpdate.pkg/postinstall_actions/update which triggers the firmware installation.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APFS kräver firmwareuppdatering för att fungera om det körs på SSD-disken och den nyinskaffade datorn aldrig har kört High Sierra tidigare.

Firmwareuppdatering installeras automatiskt under High Sierra uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, SirKnasen säger:

APFS kräver firmwareuppdatering för att fungera om det körs på SSD-disken och den nyinskaffade datorn aldrig har kört High Sierra tidigare.

Firmwareuppdatering installeras automatiskt under High Sierra uppdateringen.

Kan nog vara det. Låter rimligt. Själv kör jag High Sierra men den nya köpte jag ju utan hårddisk så jag vet inte vad de körde för system. Detta innebär också att det blir svårt att uppdatera fw när jag inte kan få igång den annat än från USB-installations-stickan (som är Mountain Lion). Lite moment 22 s.a.s.. Ska jag behöva göra en fullständig High Sierra-installation med en annan hårddisk i

bara för detta..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Alix säger:

Numera bakas firmware in i Mac OS X-uppdateringarna, se här. Citat:

”Within an Apple OS update, there is a FirmwareUpdate.pkg bundle to install EFI firmware containing a postinstall action shell script located at FirmwareUpdate.pkg/postinstall_actions/update which triggers the firmware installation.”

Fast det hjälper ju föga då jag inte har någon hårddisk (intern/extern) som jag kan starta från. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, malkus säger:

Fast det hjälper ju föga då jag inte har någon hårddisk (intern/extern) som jag kan starta från. :)

Det var ett svar på en undran från modEric hur firmwareuppdateringar går till. Jag har redan svarat att din ”nya” dator kan ha en äldre firmware än din befintliga SSD behöver. Men eftersom du väljer att kommunicera med SirKnasen om den saken utgår jag från att du inväntar hans svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, malkus säger:

Kan nog vara det. Låter rimligt. Själv kör jag High Sierra men den nya köpte jag ju utan hårddisk så jag vet inte vad de körde för system. Detta innebär också att det blir svårt att uppdatera fw när jag inte kan få igång den annat än från USB-installations-stickan (som är Mountain Lion). Lite moment 22 s.a.s.. Ska jag behöva göra en fullständig High Sierra-installation med en annan hårddisk i

bara för detta..?

Det löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Det var ett svar på en undran från modEric hur firmwareuppdateringar går till. Jag har redan svarat att din ”nya” dator kan ha en äldre firmware än din befintliga SSD behöver. Men eftersom du väljer att kommunicera med SirKnasen om den saken utgår jag från att du inväntar hans svar.

Jo, förstod att det handlade om hans inlägg. Kommentaren min var bara en liten understrykning av min nesligt moment22:iga situation.. inget illa menat!

(valde heller inte just någon speciell att svara förresten, svarade på senaste inlägget bara).

 

Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas allt går vägen! Tack alla för värdefulla insikter. Jag lämnar "slutrapport" vad det lider..

 

Nu lägger jag ner skruvmejseln för kvällen, dags att sova. Ska bara ringa och jiddra lite med min bror först! Han kanske har en 2.5":a liggandes... ??:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, malkus säger:

... (valde heller inte just någon speciell att svara förresten, svarade på senaste inlägget bara). ...

Du citerade ett specifikt inlägg och det räknas åtminstone i detta forum som att man vänder sig till den som har skrivit detta inlägg. SirKnasen tolkade dig mycket riktigt så och har därför också haft godheten att svara, se ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen fixat. SSD:n hade naturligtvis konverterats till APFS i MacBook no1 när jag uppdaterade till High Sierra och MacBook no2 behövde antagligen några nya programrader i FW för att hantera det.

In med en pensionerad 2.5":a från barnens Windows-laptop (efter att de också fick SSD), boota från High Sierra-USB, skapa mac-partition på den, Installera nytt helt system endast för dessa FW-rader...

 

Eller trodde jag.. Fick meddelandet "Den här kopian av programmet Installera macOS High Sierra är skadad och kan inte användas till att installera macOS" om och om igen när jag försökte köra installeraren. Laddade ner/skapade om USB-stickan men samma sak.

 

Hittade till slut info om att detta kan ske när klockan har tappat aktuell tid och datum och återställts till något gammalt värde. Man får sätta ny tid via terminalen (som ju finns tillgänglig mha USB-installeraren) istället.

https://www.macworld.com/article/3097533/macs/installing-os-x-what-to-do-when-this-copy-of-the-install-os-x-application-cannot-be-verified.html

 

ntpdate -u time.apple.com 

...förutsätt att man har fått till nätverksförbindelse. Sedan gick det som smort!

 

Tack igen för hjälpen!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...