Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder-kopiering missar filer


kiwi

Rekommendera Poster

Det här var väldigt oroväckande...

 

Jag ska formatera om min ena NAS (vi kan kalla den N1) för att bättre utnyttja utrymmet (kör RAID 5, men vill köra Synologys SHR) när jag stoppar in diskar av olika storlekar. Jag plockade därför fram min gamla NAS (som vi kallar N2) och såg till att kopiera alla filer på N1 till N2. När detta var gjort, var tanken att jag skulle formatera om N1 och sedan kopiera tillbaka filerna från N2.

 

Det rör sig om runt 9 TB, så det har tagit ett tag.

 

Nu i veckan var jag tvungen att redigera lite bland några av mina filmer, så jag har alltså ett antal ändrade filer på N1 (mest Premiere Pro-dokument) som skulle kopieras över till N2. Men i stället för att gå igenom dessa manuellt eller kopiera över alla mappar på i min Redigerat-avdelning igen, valde jag att köra Carbon Copy Cloner för att låta det programmet jämföra mapparna/filerna och kopiera över de mappar/filer som saknades eller har ändrats.

 

Döm om min förvåning när CCC hittade massor av filer som inte kopierats. Och då inte bara från de mappar där jag de facto har varit inne och rumsterat när jag redigerat, utan gamla mappar som jag inte har rört på åratal. Hittills (jämförelsen pågår fortfarande) har den hittat runt 60 GB med säkert hundratalet filer som finns på N1 men inte på N2.

 

Jag har alltså kopierat från N1 till N2 genom att dra mapparna från ena till den andra, i Finder. Inga felmeddelanden, inga konstigheter. Då ska det bara fungera.

 

Och det är inte bara som CCC har fått för sig heller, och påstår att den hittar icke-kopierade filer som faktiskt är kopierade. Jag håller just nu på att kolla mappar som den ännu inte har gått igenom och jag ser att det saknas filer där. En del större (ett antal GB), en del mindre (några hundra kB), en del filmfiler, en del ljudfiler... Inget mönster.

 

Hur kan detta vara möjligt?! Det gör ju att jag totalt tappar förtroendet för Finder.

 

Jag kör macOS Sierra med senaste uppdateringarna på en 5K iMac från förra året. N1 är en Synology och N2 är en Qnap.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på varför Finder missat filer men det bästa och snabbaste sättet att kopiera filer mellan två NAS:ar är att använda deras egna filhanteraren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Kan inte svara på varför Finder missat filer men det bästa och snabbaste sättet att kopiera filer mellan två NAS:ar är att använda deras egna filhanteraren.

 

Hur gör man det?

jag har försökt mellan min DS216 och en WD myCloud. 

Problemet är att de inte ”ser” varandra. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, kiwi säger:

 

Hur kan detta vara möjligt?! Det gör ju att jag totalt tappar förtroendet för Finder.

 

Jag skulle säga att du är fel ute som tror att det är Finder.

Jag hävdar att det är NAS:arnas programvara som gör fel och som inte talar om för Finder vilka filer som finns och som ska kopieras. Det är inte första gången jag hört talas om något liknande. (Kommer dock inte ihåg vilken typ av NAS det var.)

Varför händer då inte samma sak med CCC? För att det finns olika sätt att ta reda på vilka filer och mappar som finns på en disk och det är bara Finders sätt som drabbats av buggen.

 

Kan du köra Apples skivverktyg på NAS:en och kontrollera skivan?

Eller något annat verktyg som Techtool Pro?

Eller i sista hand kolla disken med NAS:ens egna verktyg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika processer för ”kopiering”, som cp, rcp och rsync. De är i stigande grad mer avancerade och tillförlitliga. CCC använder rsync via en ssh-tunnel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag skulle säga att du är fel ute som tror att det är Finder.

Jag hävdar att det är NAS:arnas programvara som gör fel och som inte talar om för Finder vilka filer som finns och som ska kopieras. Det är inte första gången jag hört talas om något liknande. (Kommer dock inte ihåg vilken typ av NAS det var.)

 

Jag har inga problem med att »frikänna« Finder.

 

Men om det du säger är korrekt, så betyder det att Finder likväl är oanvändbart. Det går inte att lita på.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Hur gör man det?

jag har försökt mellan min DS216 och en WD myCloud. 

Problemet är att de inte ”ser” varandra. 

 

 

 

Du gör såhär.

https://www.synology.com/sv-se/knowledgebase/DSM/help/FileStation/mountremotevolume

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, kiwi säger:

 

Jag har inga problem med att »frikänna« Finder.

 

Men om det du säger är korrekt, så betyder det att Finder likväl är oanvändbart. Det går inte att lita på.

 

 

/ Kiwi

Lite för att vränga ord, men: Din NAS är INTE att lita på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Netgear och en Synology och kopierat många filer från dator och NAS och vice versa och aldrig upplevt att Finder missat några filer.

Däremot har jag aldrig kopierat filer från en NAS till en annan NAS med Finder.

Anledningen är att det tar så grymt lång tid kontra om man använder gränssnittet i respektive NAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Jo jag har sett det, men fattade inte... jag fastnade vi punkt 4.

Click Browse to select or create an empty destination folder on your Synology NAS for mounting the remote folder

Varför ska man ha ett ”destination folder” på Synology- nasen om man vill kopiera från den?

 

men ok jag ska pröva igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en mål mapp som du ansluter fjärrmappen till. Det fungerar på det sättet helt enkelt.

Det går inte att ansluta en fjärrmapp till en existerande mapp som innehåller filer eller andra mappar.

Fungerar inte på samma sätt som i andra OS utan man måste göra såhär.

När den är ansluten så är det bara att klick dra filer från den mapp du skapat och dra dom till valfri mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...