Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skillnad på de olika Macbook Pro


Danneeeeee

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag ska köpa en ny Macbook Pro till mitt företag och står mellan två stycken olika. 


https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MACBPMPTR2KSA/macbook-pro-15-mptr2-rymdgra

 

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MACBPMPTV2KSA/macbook-pro-15-mptv2-silver?scid=5_PRICECOMP_PRICERUNNERSE

 

Skillnaden är alltså; 2gb grafikkort vs 4gb, 2,8 GHz vs 2,9 GHz processor och 250 GB vs 500 GB ssd. Det jag undrar är framförallt hur den billiga står sig emot den dyrare versionen? Jag ska använda den framförallt för videoredigering i 4k och 1080p i Final cut pro samt lättare design av hemsidor. 
Prisskillnaden gör det också möjligt för den  billiga att skrivas av som förbrukningsinventarie, medan den dyra är strax över maxbeloppet för det.

Väldigt tacksam för hjälp!

/Daniel :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nu är inte jag någon expert inom videoredigeringsområdet men jag skulle gissa på att det kan vara värt med den bättre processorn om man vill utvinna maximal prestanda, sen vet jag inte vad 0,1GHz gör för generell prestandaökning, sen grafikkortet kan väl vara bra om det blir mer grafiktyngre saker, annars duger 555-kortet med 2GB minne för den mesta vardagliga.

 

Sen känner jag personligen att hårddisk på 256GB är lite litet, men du kanske kommer använda dig av externa lagringsutrymmen? Då du har Thunderbolt 3 så finns det ju externa SSD-diskar som är riktigt snabba, men dyra förstås.

 

5000kr extra för mer hårddisk, dubbla grafikminnet och 100Mhz extra processorkraft? Apple i ett nötskal. Du kommer säkert tjäna några minuters renderingstid. Om inte hårddiskutrymmet är ett problem för dig och om du inte behöver maximal grafikprestanda, så skulle jag nog nöja mig med instegsmodellen.

 

// Markus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man väljer hårddiskstorlek på nya MacBook Pro ska man komma ihåg att det är en av marknadens snabbaste PCIe-baserade Flashminnen. De är dyra men läser och skriver bortåt 2500 MB/s vilket är fem gånger snabbare än en vanlig SSD. Så det kan vara ide att maxa hårddisken med tanke på hur galet snabb den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Skall du videoredigera när du är mobil eller på kontoret? Jag skulle välja det kraftfullaste grafikkortet om du skall redigera på resande fot. Betänk även att vi med de senaste uppdateringen av macOS även fått stöd för eGPU chassin vilket gör att du kan koppla in ett desktop kort till burken när du är på kontoret, då kanske du har lite andra val av hårdvara att fundera över...

 

Lycka till med shoppandet. Själv köpte jag en maxad MBP 2017 15" och är mycket nöjd. Men även det grafikkortet är klent om man jämför med mobila nvidia kort och stationera versioner av både AMD och Nvidia

 

/Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Som redan frågats ovan - ska du inte köpa en iMac istället? Eller är du i behov av en laptop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...