Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

E-mail, spam och oönskade mail


Johan.mkl

Rekommendera Poster

Jag är MÄKTIGT trött på att inboxen fylls med spam, reklam och allt vad det heter. Kort sagt, sånt man inte vill ha. Min operatör (Telia) verkar släppa genom allt. Finns det något enkelt sätt att stoppa de här mailen? Eller, kan någon rekommendera en epost-app som har en enkel och bra sådan funktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Mail fungerar bra tycker jag. Den lär sig vad som är SPAM genom att man markerar och flyttar oönskat material till skräppost-mappen. Det går även att rätt enkelt göra regler som identifierar utifrån olika parametrar som man själv ställer in, som avsändar-servrar, nyckelord etc. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Som jag uppfattar det så lär sig inte appen, trots att jag flyttar till skräpmappen. Några avsändare har jag flyttat dit 20 ggr, och bitcoin-mail borde ju inte ens nå min inkorg. Jag ska kolla på tipset om reglerna, men jag är ingen data-knutte, så... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, och du högerklickar och väljer till skräp?
Regler är rätt enkelt att göra, själva principen. Men man bör tänka till lite.. Här är ett exempel på en enkel regel som flyttar mejl som innehåller texten "bitcoin" till Skräp-mappen. Som ett exempel. Man kan lägga in värden för avsändare, mottagare, rubrik osv som gör att den hittar och flyttar. (+)-knappen lägger till fler villkor i en regel. Man kan ha flera regler aktiva samtidigt dessutom. 
 

regler.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med iPad klickar du på flaggan, där finns "Flytta till Skräp" den gör samma sak som högerklicka på Mail i Mac.

Spam-Regler ställer du in under iCloud mail på webben, eller på en Mac. Mail iPhone/iPad använder de reglerna (egentligen är det på iCloud reglerna händer). 
Men det hjälper inte om mejlen är på Telia, har inte Telia spam-inställningar på sin server (som iCloud har)?
Eller byt till iCloud mejl, så är problemet löst. :)


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur många ggr ska jag klicka på flaggan, innan iPad mail lär sig att skräp är skräp? 10, 25, 50?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flaggan markerar för e-mail servern att det är skräp, hur den fungerar beror på den e-mail servern som man har. Du verkar ju ha Telia-mejlen och jag vet inte vilka möjligheter den erbjuder. Men iCloud:s spam-filter - alltså iCloud-mejlen - lär sig av flaggningarna i iPad. På iCloud-webben kan man även justera SPAM-filtret med regler, som hanteras av Mail i iPad. Men det du ställer in på iCloud påverkar inte Telia-mejlen. Du får kontakta Telia för att se vilka möjligheter som finns på deras mejl-server. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...