Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur synka dokument mellan MacBook Pro och iMac?


Karin64

Rekommendera Poster

Har i veckan bytt ut min 5 år gamla MacBook Air till en sprillans ny MacBook Pro med 16 GB minne och 512GB lagring. Kör MacOS High Sierra 10.13.3. Har tidigare använt synkprogrammet SynkPro från Decimus för att synka mellan min laptop (MacBook Air) och min stationära iMac. Detta har funkat helt suveränt och dokument och presentationer som jag ändrat i laptopen när jag varit på resande fot, har blixtsnabbt synkats till min stationära iMac så fort datorerna kopplats upp till samma wi-fi nät. Jag har därför direkt kunnat fortsätta arbeta på de uppdaterade dokumenten i den stationära iMac:en så fort jag kommit hem. När jag behövt ge mig iväg på nya uppdrag igen, har laptopen alltid varit synkad och alla dokument som jag ändrat i den stationära iMac:en, har också varit uppdaterade i laptopen (förutsatt att laptopen inte varit avstängd).

iMac:en är dessutom uppkopplad till en TimeCapsule och säkerhetskopieras dit via TimeMachine. På så vis lagras alla dokument på 3 ställen.

Nu visar det sig att detta program, SynkPro 7 från Decimus inte är kompatibelt med MacOS High Sierra, och därför inte kan användas på min nya dator.... :-(

Vill därför ha tips på andra lämpliga SYNK program!!! Mycket tacksam för alla förslag! Det behöver inte vara gratisprogram!

OBS inte intresserad av molntjänster (de är för långsamma - och jag vill ha lokala kopior på alla dokument i båda datorerna som jag snabbt kan komma åt off-line).

Inte heller intresserad av vanliga BackUp-system. Vill att dokumenten på ett enkelt sätt skall SYNKAS mellan datorerna och att synkprogrammet skall avgöra vilken version av ett dokument som är det senaste!

Stort tack på förhand!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta krångla. Använda iCloud. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icloud Drive är faktiskt det du söker!

* Lokala kopior! Full tillgång till dokumenten offline. 

* Håller koll på vad som är det senaste. 

* Samma dokument i alla enheter. 

 

Kör High Sierra i båda datorerna. Låt mappen Dokument synkas över till iCloud Drive. Du får den både lokalt och i molnet. Båda datorerna får en gemensam dokument-mapp som synkas. Och dessutom kan de vara tillgängliga från iPhone och iPad. 

 

Kräver att alla enheter är inloggade med samma Apple ID på iCloud. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips!

Men om jag förstått det korrekt så tar det ganska lång tid att synka via iCloud Drive + att lagringen på iCloud kostar en del!

Om jag har 100 GB nya dokument (ja - många tunga fotobibliotek och Powerpoint presentationer) som skall synkas efter att jag varit ute på jobbresa så antar jag att det kommer det dröja ganska länge innan jag kan sätta mig och redigera dessa på min stationära dator, eller? 

Beror naturligtvis på internetuppkoppling, men vad är maxhastigheten hos iCloud Drive? (Med SynkPro gick detta förvånansvärt snabbt!).

Någon som har använt iCloud Drive för synkning av många och stora dokument?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synkningen är i princip omedelbar eftersom dokumentet redan ligger i iCloud. 

Vad menar du med ”bildbibliotek”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, lappen71 säger:

Synkningen är i princip omedelbar eftersom dokumentet redan ligger i iCloud. 

Vad menar du med ”bildbibliotek”?

Men det förutsätter väl att man har tillgång till internet när hen är på resa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, boevil säger:

Men det förutsätter väl att man har tillgång till internet när hen är på resa.

 

Nej man kan välja att lagra filerna lokalt på bägge datorerna men ändå synkas. 

https://support.apple.com/sv-se/HT206985

 

Alternativt välja att ladda ner dom genom att trycka på molnsymbolen med en pil på.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har min dokumentmapp och Skrivbordsmapp på iCloud drive, samtidigt som jag också har dem lokalt. Icloud drive tar hand om all synk åt mig och jag har samma dokument tillgängliga på mina enheter. 

 

Mina bilder har jag i iCloud bildbibliotek istället för i iCloud Drive, eftersom jag har dem i programmet Bilder. 

 

Jag har bredband 10/10 och har inte upplevt att det hela tar lång tid, har inte reflekterat över hastigheten för detta. 

 

Det som tar tid är synken av iTunes, hämtning lokalt låtar som jag har på iCloud Musikbibliotek. Uppdateringen av musikbiblioteket. Men det är en annan tjänst än iCloud Drive. 

 

Fördelen med iCloud Drive är att jag har kunnat logga in på andra datorer och ha mina dokument och jobba i program som Pages t ex, via webbläsaren. Det har jag nyttjat några gånger. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det finns ett sätt till att synka - som är inbyggt i Mac: fildelning. 

 

Detta innebär att du har en mapp som du delar ut på ditt nätverk. Så har du flera enheter som är uppkopplade mot denna mapp. De dokument du lägger i mappen blir tillgängligt i de andra datorerna också.

 

Sen finns ett tredje sätt.. att använda ett program som synkar mappar eller använda inbyggda Rsync-kommandot som gör det. Detta gås igenom mer här: 

http://www.chriswrites.com/how-to-sync-files-and-folders-on-the-mac/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Rsync fungerar även över nätverk dator till dator och synkar innehåll mellan mappar). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Stort tack för tips! Jag testar nu med iCloud Drive och har lagt Skrivbord- och Dokumentmappar där och hoppas att detta skall fungera mellan mina två datorer (och även när jag är offline). Tog dock hela 7 dagar att ladda upp 90 GB dokument till iCloud via halvlångsamt wifi.....;-D! Hoppas nu att själva synkningen går snabbare när jag behöver uppdatera enskilda dokument i framtiden!

Testade även att ladda upp 9500 st bilder (46 GB) på iClouds Bildbibliotek. Det tog 21 timmar ;-D.

Inser att jag väldigt snart behöver fiber om man skall ladda upp så stora mängder på iCloud....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar nog inte om wifi i sig utan hur wifit är uppkopplat. Jag har ju också wifi hemma, men mitt wifi är från ett bredband med fiber. Har en Airport Express direkt på min fiber-kontakt. Helt klart är det en fördel med snabbt internet. :) Det är ju alltid det när man hanterar stora datamängder. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill kunna synka utan internetanslutning (och därmed slippa molnlagring) så kan man använda en extern hårddisk och programmet GoodSync.

https://www.goodsync.com/for-mac-desktop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns typ hur många synk-program som helst för Mac, man får upp en hel drös genom att ange "sync" i sökfältet på Mac App Store. Här är några exempel som verkar seriösa / välutvecklade. 

https://www.destek.co.uk

http://www.greenworldsoft.com/index.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde skriva att jag kör GoodSync själv, sedan flera år. "It just works" :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...