Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klockan


McIgge

Rekommendera Poster

Klockan i macOS High Sierra.

Är det någon som vet hur ofta den synkroniseras?

Jag har försökt leta efter det men hittar ingen info.

Jag har ett program WSTJ-X som kräver täta uppdateringar av klockan ex.v från en NTP server. Tyvärr begriper jag inte hur jag skulle kunna få in den i min Apple-dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockan i High Sierra synkroniseras en gång i timmen, det sker via kommandot/processen ”timed” som startas av en inbyggd schemaläggning. High Sierra har ett nytt system för detta som skiljer sig från tidigare versioner. 

 

Här finns mer info...

https://www.google.se/amp/s/eclecticlight.co/2017/10/27/has-anyone-got-the-time-how-high-sierra-has-changed-time-synchronisation/amp/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael för info och länkar. Intressant läsning och vad jag kan förstå så är Apples klocka rättvisande. En gång i timmen torde räcka för mitt ändamål då det bara handlar om sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, McIgge säger:

Klockan i macOS High Sierra.

Är det någon som vet hur ofta den synkroniseras?

Jag har försökt leta efter det men hittar ingen info.

Jag har ett program WSTJ-X som kräver täta uppdateringar av klockan ex.v från en NTP server. Tyvärr begriper jag inte hur jag skulle kunna få in den i min Apple-dator.

Det verkar inte som att ditt program kan kommunicera med en egen tidsserver utan är beroende av Mac OS X egna. Vilket gör att du står dig slätt, faktiskt.

Jag visste inte att ”timed” (time daemon) var ny, men den är helt klart ännu ett led i iosifieringen. Man kan inte göra någonting med den . Se dump.

Vad gäller tidsserver har du alltså inte längre en mac utan en ipryl.

 

dump.png.accc8929518b033edb3999f18db44a12.png

 

2 minuter sedan, McIgge säger:

Tack Raphael för info och länkar. Intressant läsning och vad jag kan förstå så är Apples klocka rättvisande. En gång i timmen torde räcka för mitt ändamål då det bara handlar om sekunder.

Skönt att du reder dig ändå. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra sås reder sig själv, som kockarna brukar säga.

Jag har haft mycket nytta av den här sajten och även andra då jag är radioamatör och det är lite udda med Mackar i den mjukvarubranchen. Men det finns en hel del bra också och det räcker mer än väl till för mig i min hobby.

Återigen, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...