Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stänger inte av sig


McIgge

Rekommendera Poster

Min MacBook Ari 11 tum tidigt 2014  8 GB

macOS High Sierra version 10.13.3

Ibland när jag stänger av den, efter att ha stängt ned både mail och Safari och sedan valt i menyn stäng av,  så blir skärmen svagt lysande och tangentbordet lyser. Så står den sedan tills jag skall använda den igen. Då måste jag tvångsavsluta genom att hålla ned till/från -knappen för att sedan starta upp den igen. Felmeddelande kommer upp om att jag har tvångavslutat.

Vad kan det bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MacBookPro 13" 2015 med macOS High Sierra 10.13.3 har ungefär samma problem.

 

Om jag bara haft igång den när jag inte är hemma så stänger den av sig snällt.

 

Om jag låtit min MBP ha kontakt med min TimeCapsule och göra TimeMachine backup till TimeCapsule så stänger den inte av sig. När jag väljer "Stäng av" i menyn så blir skärmen svart och den visar ett väldigt ljussvagt svart-vitt roterande kugghjul. Tangenbordsbelysningen förblir på (och är det som syns bäst). Jag måste hålla in avstängningsknappen flera sekunder för att komma ur det här läget.

 

Att avmontera TimeCapsule eller stänga av nätverket före avstängning av datorn gör ingen skillnad.

 

Någon som vet vad det kan vara? (Annat än att det på något sätt är relaterat till TimeCapsule.)

 

Märkligt nog fungerar det hur bra som helst att stänga av min iMac (samma OS-version) trots att den också gör backup till samma TimeCapsule.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja felsökningen med att starta datorn i säkert läge. Starta sedan om datorn som vanligt och kolla om det löste problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra säker start med jämna mellanrum och problemet kvarstår.

Mitt problem är samma som TB-000, min iMac har inga sådana problem men kan ta tid på sig att stänga ned och det kan ta tid innan karusellen dyker upp vilket den inte gör på MBA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Hummel säger:

Börja felsökningen med att starta datorn i säkert läge. Starta sedan om datorn som vanligt och kolla om det löste problemet. 

Glömde nämna att jag testat säker start många gånger – löser inte problemet.

 

Jag har också testat att installera om macOS, vilket inte heller löste problemet.

 

Och det märkliga är att problemet bara finns när MBP haft kontakt med TimeCapsule. När jag är ute och reser så MBP inte får kontakt med TimeCapsule så stänger MBP ner hur snällt som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall kolla om det är backup som är boven i dramat.  När jag tänker efter så kan det nog vara så för den tar bara backup när jag är ansluten till yttre spänningskälla och det är då det fallerar.

Återkommer när jag vet bättre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...