Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Antal bildskärmar


Cronica

Rekommendera Poster

Jag undrar om man kan få 3 bildutgångar i 1080p på en mac mini från 2014 (2,6 GHz dubbelkärnig Intel Core i5).

Jag har försökt, men inte lyckats få fler än 2 utgångar, en signal från HDMI utgången och en från en av Thunderbolt utgångarna. Datorn skickar alltså inte ut 3 bildsignaler, hur jag än gör och med vilka adaptrar jag än använder. Jag har även testat med min Belkin Thunderbolt 2 Express Dock. 

Nu är frågan vad den interna grafikkortet (Intel Iris Graphics) klarar.

Jag kan tillägga att jag kan få tre utgångar från min MacBook Pro Retina utan problem.

 

Jag behöver skicka ut 2 HD signaler från en mediadator på en konferens, men jag behöver ju även ha en egen bildskärm att titta på, vilket jag inte får till det utan en extern splitter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Intel Iris 5100 ska egentligen klara tre (1) med Intels drivare. Du måste köra minst en av dem på HDMI.

 

Men av någon anledning klarar Mac mini bara 2. Beror säkert på Apples drivrutin eller om det har att göra med att det är kombinerade MDP/Thunderbolt-portar.

 

Misstänker att det hade funkat om du prövade med ett annat OS, men det kanske inte hjälper dig särskilt mycket.

 

En lösning som ska funka är att använda nån form av USB-ansluten skärm, men du får nog inte samma prestanda som med den inbyggda grafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Intel Iris 5100 ska egentligen klara tre (1) med Intels drivare. Du måste köra minst en av dem på HDMI.

 

Men av någon anledning klarar Mac mini bara 2. Beror säkert på Apples drivrutin eller om det har att göra med att det är kombinerade MDP/Thunderbolt-portar.

 

Misstänker att det hade funkat om du prövade med ett annat OS, men det kanske inte hjälper dig särskilt mycket.

 

En lösning som ska funka är att använda nån form av USB-ansluten skärm, men du får nog inte samma prestanda som med den inbyggda grafiken.

Ja, jag har testat en HDMI och 2 Thunderbolts, men jag har inte kunnat få ut 2 signaler från båda Thunderbolts i alla fall.

Jag kör senaste OSX på mina maskiner, så det borde inte vara ett problem. Som sagt, jag lyckas att få ut 3 signaler från min MackBook Pro Retina 15" sent 2013 med HDMI och 2 Thunderbolts 2.

Jag måste dessvärre hitta en annan lösning, jag hinner inte felsöka detta, men det är lite synd att det inte går. Det var delvis därför jag skaffade en Mac mini nyligen, just för att utnyttja portarna på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag information från Apple att det inte går att skicka ut flera än 2 bildskärmssignaler från min Mac mini. Det finns dock tredjeplats adaptrar som gör det möjligt via usb 3... Inget av intresse för mig, men bra att veta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du övervägt att ta ut bildskärmen på t.ex en iPad via usb?

blir lite långsamt men borde väl fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...