Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Musikdator tips


Boris Bo

Rekommendera Poster

Jag behöver lite tips angående en dator och program för musikproduktion. Jag komponerade mycket elektronisk musik på 80-90- talet och är sugen på att börja igen. Jag har insett att mina kunskaper är på stenåldersnivå och det har hänt en del sedan 1992... På den tiden använde vi Atari 1040 STE som musikdator och sequenserprogrammet vi använde var Qbase. Vi använde Korg M1, Ensoniq EPS samt diverse moduler. Jag införskaffade en  begagnad Ensoniq EPS för 5 år sedan och började att komponera igen. Denna synth kan jag utan och innan men den fungerar inte så bra med dagens teknik. Jag älskar analoga retro ljud och vill gärna köpa en dator och musikprogram där detta är möjligt. Är det någon som kan ge mig tips på vad jag skall köpa? Jag spelar och komponerar enbart på hobbynivå och behöver inte någon proffsutrustning. Finns det någon som kan ge mig några tips?

 

Hälsningar en synthfixerad 48-årig fyrbarnspappa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra start är Garageband som kommer gratis med varje Mac. :) Den kan styra MIDI men även spela in ljud, och kommer med flera inbyggda ljud/mjukvaru instrument. 

 

Cubase finns annars till Mac, men Logic är närmast standard på proffsnivå. Garageband fungerar utmärkt för amatörer. 

 

För att spela in ljud så är ett ljudkort (A/D-omvandlare) lämpligt, som du kopplar din Ensoniq till så du får in ljuden från dess ljudutgångar. 

 

Flera Macar har ljud in, för mikrofon eller handsfree (iPhone standard). Men det kan vara värt satsa på ett externt ljudkort kanske med inbyggd mixer om du vill köra flera källor. 

 

Om din Ensoniq har MIDI så kan du ha den som keyboard som styr inbyggda mjukvarusynthar, i annat fall behövs ett MIDI-keyboard för det. 

 

En extern förstärkare och högtalare eller aktiva högtalare (monitorlyssning) behövs också om du inte kör bara hörlurar. 

 

Alla Macar kan vara musikdator, men Mac Mini funkar som ett budgetval. 16 RAM i minnet får man se som minimum för musik. 

 

Här en kille som talar varm för Mini.  

 

 

Går även använda iPad... Garageband finns till iPad även flera mjukvarusynthar. Inspelningsmöjligheter begränsas av hårdvaran men det går ju. 

 

Här är ett exempel på iPad med Garageband och externt keyboard. 

 

 

 

Frågan är, ska datorn bara vara musik eller hade du tänkt dig även andra användningsområden? Är portabilitet/kompakt format viktigt eller inte? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael och e-snobben! Jag har köpt ett externt MIDI keyboard med USB. Funkar iPad bra att använda som hårdvara? Är det lika bra ljudkort som IMac tex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ipad fungerar, men ger inte alls samma möjligheter som en dator. Programmen i iPad kommunicerar inte med varandra som de gör på Mac, det betyder att du kör ett program åt gången och vill du ha olika effekter etc så går de inte enkelt att koppla ihop. Det finns app:ar som ”drar kablar” mellan enheterna och får det att fungera någorlunda, men det är inte som en Mac. Med en Mac kan du ha olika plug-ins och effekt-program som kör ihop med sequencer/inspelningsprogrammet. På iPad är man mer hänvisad till det som finns inbyggt i programmet, även om det finns app:ar som delvis löser problematiken. 

 

Man ska nog mer se iPad som ett skissblock och portastudio, och för live-grejjer. Gör demo i iPad och sen snygga till det i datorn med effekter och allt. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Om du ska köra mestadels mjukvarusynthar och inte så mycket audio så funkar äldre Mac:ar faktiskt oförskämt bra. Precis som du fått tips om så funkar Garageband kanon, jag började med det när jag skulle komma igång med musik igen (förr körde jag PC med Cubase och Reason), men nu kör jag Logic. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...