Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skillnad på radera & ominstallera?


Djeppe

Rekommendera Poster

Jag har haft min McBook Pro inne för lagning men de hittar inte varför datorns plötsligt bara stänger av utan att sedan lämna något felmeddelande när den väl startar igen. Rekommendationerna jag fått är att göra en återställning. Innebär det att jag måste radera hårddisken? Om jag gör det kan jag sedan använda Time Capsule, trådlöst, för att installera om OS från säkerhetskopian? Tycker inte det är supertydligt vilken ordning på Apples hemsida. Har ominstallera OS:et men problemen kvarstår.

 

Anyone?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Ominstallation* innebär att systemmappen med OS X skrivs över med en ny systemmapp. Allt är i övrigt oförändrat.

*Radering* innebär att du raderar hårddisken först, formaterar om den. Då försvinner allting. Sen kan du installera OS X igen och det går du från återställningspartionen (cmd R när du startar datorn). Du installerar alltså inte OS X från TimeMachine utan från datorns återställningspartition. I slutet av installationen så kommer programmet fråga dig om du  har en tidigare säkerhetskopia från TimeMachine att hämta in, här kan du välja köra in den. Om du gör detta så får du tillbaks allt som det var innan, och i praktiken blir samma resultat som bara en ominstallation. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...