Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac strul efter bootcamp - kommer ej in (inget tangentbord)


imacstrul

Rekommendera Poster

Hej!

Hamnat i en riktigt dum situation..
Det hela började med att jag skulle installera Win 7 via bootcamp.
Allt gick bra fram till att varken tangentbord eller musen fungerade överhuvudtaget på WIN, men funkade suveränt på macOS.

Testade el hel del lösningar utan att få det att funka, efter en hel del läsning på forum så hade någon lyckats genom att ta bort drivrutinen "USB 3.0 Host controller" från WIN, det lyckades jag med efter att jag fick muspekaren att fungera. Därefter slutade även den att funka.. efter ännu mer läsning så skulle man tydligen ta bort bluetooth tangentbordet och muspekaren från macOS och starta om datorn för att den skulle hitta det på nytt av något slag.. nu till det värsta. Skiten bootar ju upp i WIN nu, utan några USB drivrutiner, så ingen mus eller tangentbord fungerar

 överhuvudtaget.. även testat trådbundet tangentbord USB 2.0 i alla dess portar... så nu sitter man i värsta moment22 skiten.
Kan tillägga att jag testat återställa SMC men ingen skillnad..

Någon som har en bra lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken iMac har du? Nyare modeller har inte stöd för win7 men 10. Brukar ändå gå att lösa men eftersom det strular för dig så testa med win10. Håll ner alt-tangent under uppstart så kan du välja boot från OSX. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, välj alt-knappen under uppstart, precis efter the startup sonic boom, så får du upp tillgängliga startskivor. Att USB inte funkar i Windows är irrelevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Alix, jag önskar att det funkade... bluetooth tagentbordet och muspekaren har ju tappat kontakt pga att de raderas under macOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, imacstrul säger:

Nej Alix, jag önskar att det funkade... bluetooth tagentbordet och muspekaren har ju tappat kontakt pga att de raderas under macOS.

Använd trådat tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag provar... men vägrar fungera ändå. USB 3.0 drivrutinerna är avinstallerade på WIN.
Och vid uppstart så har jag provat hålla i "X" tex med trådat tagentbord för att boota i macOS istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick det äntligen att funka, 3e USB uttaget från vänster sida var det enda som tydligen gick av någon anledning.. och "X" vägrade, men vänster "ALT" tagent så fick jag alterantivet att boota från macOS :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, imacstrul säger:

Precis vad jag provar... men vägrar fungera ändå. USB 3.0 drivrutinerna är avinstallerade på WIN.
Och vid uppstart så har jag provat hålla i "X" tex med trådat tagentbord för att boota i macOS istället.

Just nu, imacstrul säger:

Fick det äntligen att funka, 3e USB uttaget från vänster sida var det enda som tydligen gick av någon anledning.. och "X" vägrade, men vänster "ALT" tagent så fick jag alterantivet att boota från macOS :)

Vad bra. Det där med ”X” kan du glömma, det var en PPC-lapsus från min sida, därför tog jag bort det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...