Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya Crucial MX 500 - "marknadens mest prisvärda SSD"


Axelman

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Alix säger:

Ingen större prisskillnad till ”gamla” Samsung 850 Evo. Ungefär samma prestanda. 860 Evo är dock inte värd 400 spänn extra, anser jag.

Missade att slänga in en prisjämförelse. Samsungen är ett strå vassare. Men Crucial verkar ha ryckt upp sig rejält sedan föregående modeller och kan man spara 400:- så grinar man inte. Det är inte 400:- skillnad i prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Missade att slänga in en prisjämförelse. Samsungen är ett strå vassare. Men Crucial verkar ha ryckt upp sig rejält sedan föregående modeller och kan man spara 400:- så grinar man inte. Det är inte 400:- skillnad i prestanda.

Fast det skiljer bara någon hundralapp (i bästa fall) enligt Prisjakt. Mellan Crucial och ”gamla” 850 Evo, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Ingen större prisskillnad till ”gamla” Samsung 850 Evo. Ungefär samma prestanda. 860 Evo är dock inte värd 400 spänn extra, anser jag.

Så även med/mot Evo-diskarna för Samsungsdiskar är just prisvärda. Finns ju andra diskar, där man kan känna likadant... att några hundra xtra är det värt.

 

Kollade lite snabbt på SSD-benchmarks, men det fanns ingen MX500 där att kolla mot - bara MX300. Jaja, det kommer väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra är att det kommer ett alternativ med ungefär samma prestanda/pris. Utgår jag ifrån i alla fall (i avvaktan på användarresultat). Då kanske Samsungs nya prispressas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Bra är att det kommer ett alternativ med ungefär samma prestanda/pris. Utgår jag ifrån i alla fall (i avvaktan på användarresultat). Då kanske Samsungs nya prispressas. 

Det är nog mer prestanda i förhållande till pris, än prestanda/pris. Tycker det verkar komma en del nya intressanta diskar. Tekniken går ju framåt, och det blir billigare. Det som är synd är att skillnaden mellan konsumentdisk och “enterprise” är så svinigt stor i pris jmf med HDD. Känns som det finns en hel del kvar där att hämta in. För 200-400,- xtra får man en bättre HDD om man väljer en Enterprise-klassad disk. För SSD handlar det (fortfarande) om tusenlappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Nya Crucial MX 500 - "marknadens mest prisvärda SSD"

Justerade rubriken för att göra det tydligt att det inte är min direkta uppfattning utan ett citat från artikeln.

...

Skiljer det bara 200:- mellan två 500 GB-diskar tar jag den bästa. Vilket blir Samsung. Skiljer det 400:- blir det den billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Axelman säger:

Justerade rubriken för att göra det tydligt att det inte är min direkta uppfattning utan ett citat från artikeln.

...

Skiljer det bara 200:- mellan två 500 GB-diskar tar jag den bästa. Vilket blir Samsung. Skiljer det 400:- blir det den billigare.

Om man får tro Prisjakt (här och här) så skiljer det 90 kronor till MX500:s fördel jämfört med Samsung 850 Evo, vad gäller billigaste alternativ inklusive frakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
17 timmar sedan, modEric säger:

Visst. Men varför inget testresultat eller någon form av validering? Det är ju ganska meningslöst att posta länkar till nåt man gillar. Det kan jag också göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

Visst. Men varför inget testresultat eller någon form av validering?

För jag tycker det var rätt bra länkat till alla tester på sidan där: https://www.ocz.com/eu/ssd/tr200#reviews

2 därifrån, som jag läst, och som var bra...
10 sidor: https://www.tweaktown.com/reviews/8371/toshiba-ocz-tr200-sata-iii-ssd-review/index.html
18 sidor: https://www.guru3d.com/articles_pages/toshiba_tr200_ssd_960gb_review,1.html

 

4 minuter sedan, Axelman säger:

Det är ju ganska meningslöst att posta länkar till nåt man gillar. Det kan jag också göra.

La till den som jämförelse/likvärd, inte för att jag gillar den. Kan tänka mig både den och MX500.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...