Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Källkritik, en lektion i ämnet


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Källkritik är det inte många som ägnar sig åt när de skriver och uppger en källa, så jag fick i uppdrag att utge en..

 

 

Liten lektion i källkritik:

 

– En källa som styrker en uppgift ska vara oberoende av den eller det uppgiften rör. Fler än en av varandra oberoende källor är att föredra. Det ökar trovärdigheten eftersom även en förstahandskälla kan ha grumliga syften. Med oberoende menas att en uppgift inte kommer från den eller det uppgiften rör.

 

– Den källa man referar till ska innehålla uppgift om (eller vara) förstahandskällan. Med det menas att om man refererar till en artikel i en tidning, ska man också referera till det underlag tidningen använder för sin artikel, så att den också kan kontrolleras.

 

– Varför källkritik? Därför att alla parter har intresse av att försköna, förvanska eller förtiga sanningen. Man måste utgå från det. Det innebär att om en uppgift inte uppfyller de källkritiska kriterierna måste man utgå från att den inte är sann.

 

Förstahandskälla = Den som har undersökt något. Om undersökningen är baserad på vetenskapliga kriterier är den sannolikt mer trovärdig, eftersom man ska ta hänsyn till eventuella felkällor i sådana undersökningar.

 

Andrahandskälla = Den som refererar till en förstahandskälla.

 

Tredjehandskälla = Den som refererar till en andrahandskälla. Denna typ av källa är mycket vanlig i debatter, eftersom man ofta refererar till journalistiska artiklar. Men en sådan källa duger inte om förstahandskällan inte kan kontrolleras.

  • Rösta upp 2
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen, fick bara ett meddelande om att de lade ut den igen, har inte hunnit läsa så noga...

Har fullt upp med annat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jag som la ut tråden som Pocahontas skrivit här. Det förra inlägget låg in lagt som ett publikt meddelande och därför flyttade jag över det som en tråd för att kunna länka till den istället. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
 Share



×
×
  • Skapa nytt...