Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mini DisplayPort (mDP) till USB-3. Är det möjligt?


Sömntuta

Rekommendera Poster

Hej,

för att förenkla mitt (hem)arbete fick jag en extra skärm, en Asus med USB 3https://www.dustinhome.se/product/5010756128/mb168b, tyvärr tänkte ingen på att min

gamla MacBook från 2010 bara har USB 2 -portar så det fungerar ju inte. 

Jag har letat och letat och letat men de adaptrar jag hittar på nätet är bara antingen VGA eller HDMI i andra änden, jag behöver ju USB 3, finns det? 

Jag vet inte om det här är rätt https://www.inet.se/produkt/1971002/adapter-apple-mini-displayport-till-dual-link-dvi och är den det så kostar den på tok för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort svar: Finns inte. 

Längre svar: Mini Display Port innehåller bild-signal men det räcker inte för USB 3. Adaptern du länkar är från USB-3 till DVI-D, du har ingen användning för den. 

 

Det finns Thunderbolt till USB-3 men du har ingen Thunderbolt. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ps. Din fråga är egentligen Mini Display Port till USB-3, inte tvärtom - föreslår justering av rubriken för att undvika förvirring. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • xeric changed the title to Mini DisplayPort (mDP) till USB-3. Är det möjligt?

Hmm, är nog dessvärre helt fel skärm till din dator. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en HDMI-skärm som jag kör via display port... Display port till HDMI. Fungerar utmärkt. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Den där skärmen är ju inte mycket större/bättre än den du redan har i din dator.

 

Du borde kunna hitta en riktig skärm med 1080p på 20-24" och IPS för 2000 kr. Med Displayport dessutom, så att du kan koppla den till din Macbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ledsen för sen respons, livet kom emellan :sorry:Display port till HDMI, fungerar alldeles utmärkt även för mig när jag streamar film/TV och har teven som extraskärm, fungerar inte med jobbet tyvärr. 

Och det var inte en större skärm jag behövde, utan en extra arbetsskärm, inte för stor eftersom för stor kontrast blir jobbig för ögonen, dessutom skulle den vara hopfällbar, inte stå på fot, och inte ta plats när jag inte jobbar.

Så jag fick helt enkelt klara mig utan....:(

 

Men tack ändå för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en iPad och den inte är för litensom extraskärm, så funkar den att använda som (liten) extraskärm. 

 

Jag minns inte vad appen heter, men vid intresse kan jag kolla efter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
3 timmar sedan, boevil säger:

Om du har en iPad och den inte är för litensom extraskärm, så funkar den att använda som (liten) extraskärm. 

 

Jag minns inte vad appen heter, men vid intresse kan jag kolla efter. 

Det är nog Duet du tänker på. Då kan man använda iPad (eller iPhone) med iOS 8 eller senare som en skärm via USB/lightning. Appen kostar 109 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, marcushedenstrom säger:

Det är nog Duet du tänker på. Då kan man använda iPad (eller iPhone) med iOS 8 eller senare som en skärm via USB/lightning. Appen kostar 109 kr.

Nä.. jag såg den också, men jag hittade en annan app som fungerade och kostade mycket mindre.. ev var gratis.

jag använder den inte längre men ska kolla om jag hittar ’resterna’ av den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”GoodDual display for Mac” heter den o kostar 30:-  

sedan laddar man ned ett program gratis från programmakarens hemsida till macen. .. om man törs?

(jag tordes o har överlevt)

 

ps. Hur gör man för att länka till en app på AppStore?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...