Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tecken saknas i dokument


lillagrisen

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag hittade ett dokument på en hemsida och länkade det till en vän. När vi börjar diskutera det som står i dokumentet inser vi att de inte är helt identiska. Jag skickar det som fil, men problemet kvarstår. När han kollar i dokumentet står det "Enhet: µg/l". När jag kollar står det istället "Enhet: g/l". Jag vet att han sitter på en pc, och efter att ha frågat andra som sitter på andra enheter inser jag jag är den enda med detta problemet. Vad är det för fel?  hur kan detta hända?

Tack på förhand. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har med typsnitt att göra. Vilka typsnitt man har installerade i sitt operativsystem. Om din vän skickar dokumentet exporterat som pdf kommer du att se tecknen (i pdf bäddas typsnittet in). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alix och tack för ditt svar. 

Finns det något jag själv kan göra för att undvika problemet? Jag glömde skriva det men det gäller en pdf-fil. Känns ju förargligt om det ska bli fel pga en sån här sak. Siffrorna i dokumentet används nämligen i studiesyfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, pdf utan inbäddade typsnitt finns också, men det är ju synnerligen dumt att välja det (fast beror kanske på upphovsrätt). Det du kan göra är att installera typsnittet på din dator, men jag vet ju inte vilket som saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skiljer sig åt mellan vilka typsnitt en Mac och PC/Windows kommer med, flera typsnitt är lika eller liknande men det finns också typsnitt som bara kommer med Mac respektive PC/Windows. Installerar man MS Office på en Mac så får man med flera PC/Windows-typsnitt då den är gjord för att vara kompatibel med PC/Windows även på typsnittsnivå. 

En annan grej är olika teckenstandarder. Det kan det handla om här också eftersom det det verkar vara specialtecken som inte visas? 

Om du ger länken här så kanske vi kan kolla upp och se om vi förstår lite mer om vad det handlar om... 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Raphael säger:

Om du ger länken här så kanske vi kan kolla upp och se om vi förstår lite mer om vad det handlar om... 
 

Här kommer den: 
Längst ner på sida 7 och högst upp på sida 8 under rubriken "Enhet" ska där som sagt stå µg/l och inte g/l.
rad-om-enskild-dricksvattenforsorjning.p

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lillagrisen säger:

Här kommer den: 
Längst ner på sida 7 och högst upp på sida 8 under rubriken "Enhet" ska där som sagt stå µg/l och inte g/l.
rad-om-enskild-dricksvattenforsorjning.p

 

 

Länken ovan fungerar inte, är det denna du menar? Om jag öppnar dokumentet direkt i Google Chrome ser det ut så här:

 

5a7b0e5055c96_dump1.png.76fedef2898a0c679663b31718c44a93.png

 

Om jag laddar ned dokumentet och öppnar det i Förhandsvisning version 10.0 (944.4) ser det ut så här:

 

5a7b0e95b52e8_dump2.png.bb3b29609e00a55228106003fa8d6654.png

 

Jag har High Sierra 10.13.3 och använder Google Chrome 64.0.3282.140.

 

Jag testade med att läsa dokumentet i Safari 11.0.3 (13604.5.6) och Firefox 58.0.1 (64-bitars) och det ger ungefär samma resultat som i Chrome.

 

Vad har du för versioner av Mac OS X och webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...