Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HDD krash.. Rädda data?


DaLorD

Rekommendera Poster

Hej,

nu har jag allt skitit i det blå skåpet..

jag har en MBP 15” early 2011 som har gått som en klocka i alla år. Direkt när jag köpte den så plockade jag ur DVD:n till förmån för SSD och sen den gamla mekaniska 500gb i optibay.

igår helt plötsligt när jag lyfte upp datorn från sin plats vid tv:n o slängde mig i soffan så hörde jag ett mekaniskt missljud och datorn promta mig att ”mata ut” innan jag plockade ur enhet.

jag förstod direkt att det var disken som ballat ur. Men för säkerhets skull köpte jag en usb-sata för att kolla disken på en annan dator.

så efter ett jävla mek att få ut disken så kunde jag testa på frugans MBP. Och mycket riktigt så lät den lika illa i sitt temporära chassi. Den är körd.

Hade det inte varit för vad som ligger på den hade jag knappast brytt mig men dum som jag är så har jag självklart en massa foton där som inte är uppbackade (klantigt jag vet, bespara mig diverse klagomål osv.. läxa lärd och ny NAS på G)

Hur kan jag(eller kan jag inte..) rädda datan för en rimlig peng? Bor i Linköping om det hjälper.

snälla hjälp innan frugan har ihjäl mig.. (hon har inte fatta allvaret med de senaste 5 årens bilder från min kamera.. under de åren har vi fått två barn..)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, DaLorD säger:

Hej,

nu har jag allt skitit i det blå skåpet..

jag har en MBP 15” early 2011 som har gått som en klocka i alla år. Direkt när jag köpte den så plockade jag ur DVD:n till förmån för SSD och sen den gamla mekaniska 500gb i optibay.

igår helt plötsligt när jag lyfte upp datorn från sin plats vid tv:n o slängde mig i soffan så hörde jag ett mekaniskt missljud och datorn promta mig att ”mata ut” innan jag plockade ur enhet.

jag förstod direkt att det var disken som ballat ur. Men för säkerhets skull köpte jag en usb-sata för att kolla disken på en annan dator.

så efter ett jävla mek att få ut disken så kunde jag testa på frugans MBP. Och mycket riktigt så lät den lika illa i sitt temporära chassi. Den är körd.

Hade det inte varit för vad som ligger på den hade jag knappast brytt mig men dum som jag är så har jag självklart en massa foton där som inte är uppbackade (klantigt jag vet, bespara mig diverse klagomål osv.. läxa lärd och ny NAS på G)

Hur kan jag(eller kan jag inte..) rädda datan för en rimlig peng? Bor i Linköping om det hjälper.

snälla hjälp innan frugan har ihjäl mig.. (hon har inte fatta allvaret med de senaste 5 årens bilder från min kamera.. under de åren har vi fått två barn..)

Det är Ibas eller annat företag som gäller. Och det kostar nog mer än vad du spontant tycker är ”en rimlig peng”. Men om det verkligen är viktig data så har du inget annat val. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara hårddiskens kontrollerkort som pajat. Om du hittar en exakt likadan disk kan du prova att byta kortet mellan dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, polken säger:

Det kan vara hårddiskens kontrollerkort som pajat. Om du hittar en exakt likadan disk kan du prova att byta kortet mellan dem.

Eller så kan ett byte av kontrollerkort sabba disken permanent. Det är därför Ibas och andra företag finns, de är experter på att hantera hårddiskar och gör en undersökning av hårddisken innan de ger sig på den. Som Ibas skriver: ”Vi följer inte några givna rutiner eller arbetsmönster, det är en individuell hantering av varje enskilt räddningsuppdrag som gäller.” Fast det klart, om det inte är jättenoga med datan, och att den högre kostnaden känns för jobbig, så kan man alltid experimentera själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollerkortet sitter utanför den hermetiskt inkapslade disken som inte  rörs alls. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, polken säger:

Kontrollerkortet sitter utanför den hermetiskt inkapslade disken som inte  rörs alls. 

Med andra ord menar du alltså att byte av kontrollerkort inte kan förstöra möjligheterna att återskapa data från hårddisken? Det skulle jag aldrig våga mig på att hävda, jag är ingen hårddiskexpert. Skulle du testa ett sådant byte på egen hand om det gällde din egen dyrbara data? Jag skulle inte göra det. En kraschad hårddisk överlåter jag med varm hand till expertföretagen. Men TS gör naturligtvis som hen vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp..

Som tur var så hade jag i ett ögonblick av klippskhet tydligen gjort en backup till en extern disk jag sällan använder för ca 1 år sen.. :galetglad:

Det innebär att jag har alla foton eftersom det var mer än ett år sen jag fotade med systemkameran och alla tagna med min Iphone ligger i Bilder... 

satan vad glad jag blev när jag insåg detta..

men läxan är lärd ändå eftersom jag nu nojjar för min gamla WD disk som säkert har sett sina bästa år.. 

 

så nästa fråga... vilken NAS ska jag införskaffa? 

Ska användas för både foto backup och media bibliotek?  Raid?

budget ca 5K inkl diskar... helst inte mer 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis?

Jag använder en Synology DS216, som jag tycker funkar bra.

plats för 2hdd. Funkar bra med timemachine  

Jag köpte min hos kjell&co. 

Enda nasen jag haft, så jag har inget jämföra med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att de flesta NAS:ar gör det du behöver. Synologi har gott renommé men jag brukar säga att det viktigaste inte är vilken man väljer utan ATT man väljer.

Kanske kan det vara vits att fundera på backup i molnet också? Det vore ju dumt om datorn och NAS:en blir förstörda i en brand så man blir stående utan bilderna. Eller ställa NAS:en någon annanstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...