Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta bilder från PC till iPhone


Beppino

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är nybliven ägare till en iPhone X 256GB :).

 

Har bara erfarenhet av androidtelefoner och vid migrering av bilder från min PC -> iPX har jag stött på problem. Bilderna, c:a 6500 st är ordnade i en bra mappstruktur. När jag använder iCloud/iTunes för att migrera bilderna, i sina mappar, sker detta utan mappstukturen. Alla bilder kommer till mobilen ordnade efter datum vilket skapar ett stort kaos. Visst kan jag göra nya mappar i min iPX men det känns som ett onödigt stort arbete.

 

Jag vet inte hur jag ska göra? Någon som har förslag?

 

Har funnit ett freeware som heter Any Trans från Wondershare med vilken man kan flytta data mellan en PC/Mac. Är det någon som har erfarenhet av detta program eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din tidigare mappstruktur går inte att överföra utan bilderna kommer visas efter datum.

Det är så det fungerar och vill du ha samma struktur är det album som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Lappen?? men kan det finnas en liten chans att man kan ordna bilderna i mappstrukturer med ett 3:e partiprogram som AnyTrans?

 

Jag antar att det bara återstår att pröva sig fram!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Lappen men kan det finnas en liten chans att man kan ordna bilderna i mappstrukturer med ett 3:e partiprogram som AnyTrans?

 

Jag antar att det bara återstår att pröva sig fram!

 

 

Nej du kommer aldrig kunna få i mappstruktur.

Enda möjligheten att gruppera bilder är i album.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passar på att fråga här också.

 

Kan man alltså kopiera en mapp från pcn till ett album? Eller hamnar bilderna i bilder och att man därifrån måste markera och flytta till ett nyskapat album? Man kan inte administrera detta från pcn utan i telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passar på att fråga här också.

Kan man alltså kopiera en mapp från pcn till ett album? Eller hamnar bilderna i bilder och att man därifrån måste markera och flytta till ett nyskapat album? Man kan inte administrera detta från pcn utan i telefonen?

Du kopierar bilderna,inte mappen.

Bilderna hamnar i Bilder och där måste organiseras till Album.

Nej du kan inte administrera bilderna som man gör i Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det. Blir ett plotter när man blandar foton mellan PC och iOS.

 

Det är en del jag saknar med android. Att man enklare kan skyffla filer lite hursomhelst. Men iOS är vinnare totalt sett oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två alternativ till att göra det på, förutom att göra det i telefonen, och båda förutsätter att du använder iCloud-molnet.

1. På iCloud bildbibliotek, den struktur du lägger upp där är den som används i Bilder på iPhone om du på iPhone har inställt att den ska synka med iCloud bildbibliotek.

2. Du lägger upp en mappstruktur i iCloud Drive. Till iCloud Drive kan du kopiera över din existerande mappstruktur. Men den kommer inte att läsas av Bilder, eftersom den läser iCloud bildbibiotek. Däremot kan du visa och se strukturen genom app:en Files i iPhone.

iCloud bildbibliotek och iCloud Drive är alltså olika. Bildbiblioteket är en databas över bilder, medan iCloud Drive är som en "hårddisk på molnet" så att säga.

För att använda iCloud smidigt på en PC bör man hämta iCloud för Windows.
https://support.apple.com/sv-se/HT204283

Med iCloud för Windows får du i din PC direkt tillgång till Bilder-biblioteket och iCloud Drive och kan administrera innehållet från din PC. Men detta förutsätter att din iPhone är fullt uppkopplat mot iCloud tjänsterna, så för detta behöver du slå på iCloud helt och fullt i iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej! Hoppas det går bra att fortsätta skriva i denna tråd, men jag har en fråga åt andra hållet. Igår försökte jag överföra bilder från min PC till Iphone och en sak som jag märkte är att jag kunde bara synkronisera bilderna till min Iphone. På min Iphone skapades en mapp som hette Mina album och alla bilder som var överförda hamnade där.  Det vill säga det är ingen direkt överföring utan synkronisering. Jag använder inte Icloud och vill inte heller göra det jag vill inte att mina bilder ska vara kopplade till en molntjänst. Vad jag brukar göra när telefonen är nästan full med bilder är att jag för över bilderna till min PC och sällan för jag över bild till min iphone från PC. Av ren nostalgi, har många bilder på mina barn.

 

 Nu till min faktiska fråga: går det inte att föra över en bild från PC till lphone rakt av med Itunes utan att syknronisera? Hoppas ni förstår vad jag menar? Varför jag behöver kunna föra över bilden och inte synkronisera är att kunna radera den sedan direkt från min telefon. Men synkroniserar jag bilden till en mapp på telefonen då går det inte att radera dessa bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Gäst Gabbe säger:

Hej! Hoppas det går bra att fortsätta skriva i denna tråd, men jag har en fråga åt andra hållet. Igår försökte jag överföra bilder från min PC till Iphone och en sak som jag märkte är att jag kunde bara synkronisera bilderna till min Iphone. På min Iphone skapades en mapp som hette Mina album och alla bilder som var överförda hamnade där.  Det vill säga det är ingen direkt överföring utan synkronisering. Jag använder inte Icloud och vill inte heller göra det jag vill inte att mina bilder ska vara kopplade till en molntjänst. Vad jag brukar göra när telefonen är nästan full med bilder är att jag för över bilderna till min PC och sällan för jag över bild till min iphone från PC. Av ren nostalgi, har många bilder på mina barn.

 

 Nu till min faktiska fråga: går det inte att föra över en bild från PC till lphone rakt av med Itunes utan att syknronisera? Hoppas ni förstår vad jag menar? Varför jag behöver kunna föra över bilden och inte synkronisera är att kunna radera den sedan direkt från min telefon. Men synkroniserar jag bilden till en mapp på telefonen då går det inte att radera dessa bilder.

 

Nej det går inte. Synkroniserar man in bilder med iTunes måste man ta bort det med iTunes också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det var synd. Men en följdfråga på det hela: om jag nu syncar över några bilder och videor till min Iphone från PC, hur kan jag "spara" det permanent till telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Gäst Gabbe säger:

Okej, det var synd. Men en följdfråga på det hela: om jag nu syncar över några bilder och videor till min Iphone från PC, hur kan jag "spara" det permanent till telefonen?

 

Genom att importera bilder och videos i iCloud Bildbibliotek och slår på iCloud bildbibliotek på en enheten då kan man säga att dom finns "permanent" i enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så räcker det att jag slår på Icloud bilddelning på min Iphone? Men detta då innan jag börjar processen med att synca bilderna från PC till Iphone via Itunes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Gäst Gabbe säger:

Om jag förstår dig rätt så räcker det att jag slår på Icloud bilddelning på min Iphone? Men detta då innan jag börjar processen med att synca bilderna från PC till Iphone via Itunes?

Nej du kan inte både ha iCloud bildbibliotek påslaget OCH synka in manuellt med iTunes.

Itunes kommer varna att du har iCloud bildbibliotek påslaget utan du måste välja antingen det ena eller det andra.

Du installerar iCloud för Windows och importerar bilderna med din Windows dator.

https://support.apple.com/sv-se/HT205323

Sen slår du på iCloud Bildbibliotek på din telefon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...