Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Val MacBook eller MacBook Pro, samma pris?


bob1

Rekommendera Poster

Båda är väl rustade för framtiden, det beror helt på vad du ska ha datorn till och det är det som får avgöra. Om vi börjar med att titta på den här jämförelsen för tydlighetens skull:
https://www.apple.com/se/mac/compare/results/?product1=macbook&product2=macbook-pro-13

Så ser vi att Macbook har en större hårddisk för pengarna, 256 Gb mot 128 Gb. Jag tycker ärligt talat att 128 Gb är lågt, jag skulle inte klara mig på det. Så där är en stark fördel för Macbook.

Vi ser även att Macbook är ett nästan ett halvt kilo lättare och den är dessutom tunnare, det tycker jag är bra, så fördel Macbook. Lättare är alltid bra.

Men, vi ser också att Macbook Pro har en mer avancerad skärm och grafik. Macbook Pro kan visa en större färgrymd på skärmen, vilket är till fördel för den som sysslar med avancerad och professionell bildbehandling. Macbook visar standard srgb och det är ju helt ok för datorer och datagrafik, men ska man arbeta professionellt med högtupplösta trycksaker så skulle jag säga Macbook Pro.

Macbook Pro har även en något snabbare processor och mer avancerad grafik, den är helt enkelt bättre anpassad för grafikintensiva professionella applikationer - foto, film, video och så vidare. Dessutom har den Thunderbolt 3 port för professionell kringutrustning, t ex ljudkort osv.

Så Macbook Pro passar bättre för professionella miljöer inom foto, film, musik etc. Macbook är framförallt valet för den som vill ha en tunn och lätt dator. Om man inte arbetar som proffs med foto och film, så räcker en Macbook väl till.

Om du bestämmer dig för en Macbook Pro så skulle jag verkligen starkt rekommendera att lägga till extra pengar för en större hårddisk/SSD.

När det gäller framtiden så finns det, som vanligt, många rykten om att det kommer ske uppdateringar av dessa modeller... Men ingen av oss vet när de kommer eller om några tekniska specifikationer än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, om man är ute efter en liten och nätt dator så kanske 15" MacBook pro går bort, men för 18nåntingtusen så får man en äldre modell med 256gb SSD och 16gb ram, den hjular runt huset och visslar marseljäsen i jämförelse med mindre macar. Netonnet och andra liknande ställen. Men visst, då är datorn för stor enligt en del. Själv tycker jag 15" är ok för en laptop, utom möjligen på tåget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 13" Macbook Pro, har tittat på 15" men den är för stor för mig. Jag har en extern skärm hemma på 21", och 13" räcker för mig när jag är på resa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell skall man köpa, för att vara rustad framöver?

/B

Då ska du helt klart köpa en 15-tums MacBook Pro med minst 16 GB RAM och minst 500 GB SSD.

 

13-tummaren är en helt klart sämre dator, den borde inte få kallas "Pro".

 

Macbook är ännu sämre, prestandamässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...