Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta mappar/filer från gammalt NAS till nytt – "Autentisera"


Juantino

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis köpt nytt NAS (Synology DS216j) och installerat det. Nu ska jag flytta över det jag har på mitt gamla NAS (Synology DS212j). Men när jag drar-och-släpper en mapp i Finder så går det inte utan ett meddelande som säger nå't om att jag måste få tillåtelse att kopiera över den och "… klicka på Autentisera".

 

Jag har olika användarnamn på mitt gamla NAS, mitt nya och min dator. Jag märkte sen att jag inte kunde dra över filer från mitt skrivbord til nya NASen.

 

Först o främst, är det macOS-relaterat eller är det nå't jag ska åtgärda i Synology-programvaran? Tänker att eftersom det dyker upp i macOS-miljön så är det där felet ligger. Och i så fall, hur åtgärdar jag det? Hittar ingen "Autentisera"-knapp att klicka på ens. Jag har senaste macOS.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att föra över filer från en NAS till en annan med Finder kommer ta en evighet och i många fall misslyckas.

Logga in i DSM och anslut din NAS till den andra och för över filerna på det sättet.

Hur du gör står på Synologys hemsida (FAQ).

Har gjort det själv men kam inte på rak arm berätta hur man gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ok tack! Läste nå't om att det gick att göra så också men det kändes mer vant att ratta det via Finder. Men jag ska absolut dyka ner i det träsket. När du säger ansluta NAS med varandra, menar du då via USB för maximal prestanda?

 

Men sen då, när jag fortsättningsvis vill föra över filer till nya NAS från främst Skrivbordet, vet du hur jag löser den där autentiseringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du kopplar ihop dom genom nätverket. Går inte med USB.

 

Angående det sista så är det svårt att guida när jag nu inte har en Synology längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ok tack! Läste nå't om att det gick att göra så också men det kändes mer vant att ratta det via Finder. Men jag ska absolut dyka ner i det träsket. När du säger ansluta NAS med varandra, menar du då via USB för maximal prestanda?

 

Men sen då, när jag fortsättningsvis vill föra över filer till nya NAS från främst Skrivbordet, vet du hur jag löser den där autentiseringen?

 

När du ansluter till NAS'en via Finder, prova "Anslut som" i finders övre högra hörn. Ange NAS-kontots användarnamn och lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att denna guide är gäller hur man ansluter till en annan NAS genom DSM.

 

https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/tutorial/File_Sharing/How_to_map_network_drives_from_your_Synology_NAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte FLYTTA filerna utan KOPIERA dem. Då kan du upprepa proceduren om det blir något fel.

Om du flyttar filerna raderas originalen.

 

Efter att du kopierat och är nöjd kan du lägga den gamla NAS-en i ditt arkiv, eller radera den när du är säker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för alla svar så här långt. Har dock problem. Jag har kopplat upp mig mot båda NASen och kommit så långt att det går att dra o släppa ENSTAKA filer mellan dom MEN när jag ska dra en hel mapp (minsta rimliga alternativ, att dra och släppa fil för fil skulle bli alltför tidsödande) så "stannar överföringen upp" och efter en lång stund kommer felmeddelandet i File Station att "storleken på mappen överskrider uppladdningskapaciteten för den här webbläsaren". Använder mig av Firefox. Vart ökar jag upp uppladdningskapaciteten, hittar inte i varken File Station eller Firefox. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta här nu. Uppladdning?

Du ska ju i File Station ansluta till till din andra NAS och sen kopiera mapparna.

Uppladdning låter som att du alla fall försöker föra över filer genom din dator och inte från NAS till NAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...