Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med High Sierra och Canon skrivardrivrivrutin


kjellrei

Rekommendera Poster

Efter att ha uppdaterat till High Sierra v 10.13.2 fick jag problem med min skrivare, en Canon MG8150. Kunde inte vare sig skriva ut eller använda skannerfunktionen från min iMac. Insåg att det var drivrutinen som spökade. Läste på Canons hemsida att det inte längre fanns någon uppdatering av drivrutinen till denna skrivare för High Sierra. Ringde då supporten för svenska Canon och fick mig tillsänt en annan drivrutin (MG8100 series CUPS-skrivardrivrutin v.16.10.0.0 (Mac)). Vad jag förstår så verkar det vara drivrutinen för Sierra.

 

Alltnog. Efter att ha installerat denna så fungerar både skrivarfunktionen och skannerfunktionen. Kanske någon med samma problem som jag hade kan bli hjälpt med dessa rader.

 

Så till en fråga i anslutning till detta problem. Riskerar jag vid nästa uppdatering av mitt OS (till t ex 10.13.3) att drivrutinen "skrivs över" igen eller är det bara, som det står, en uppdatering av säkerhetsskäl och stabilitetsskäl som görs? Apple rekommenderar ju alla att göra denna uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du provade inte att bara lägga till ny skrivare? Ofta så behöver man ju inte hämta drivrutin från skrivartillverkaren, för Mac OS har en massa drivrutiner...
Jag kör med Apples drivrutiner för min gamla HP och min Xerox och det fungerar. Och jag har inte behövt installera dem igen efter uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du provade inte att bara lägga till ny skrivare? Ofta så behöver man ju inte hämta drivrutin från skrivartillverkaren, för Mac OS har en massa drivrutiner...

Jag kör med Apples drivrutiner för min gamla HP och min Xerox och det fungerar. Och jag har inte behövt installera dem igen efter uppgradering.

Jo, det gjorde jag men jag fick inte det heller att fungera. Jag startade också om datorn, kollade kablar och anslutningar, modem o router innan jag gick in på Canons hemsida och insåg att det nog var skrivardrivrutinen som spökade. Det var då jag ringde Canon-supporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Städa bort alla Canons drivrutiner, och ladda ner dem på nytt.

Min HP vägrade scanna, men efter städning fick jag helt drivrutiner occ bättre scanningsprogram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canonskrivare har ofta strulat vid uppdateringar tycker jag. Använder man "standardfunktioner" så kanske det funkat med Apples drivrutiner, men jag skriver ut på optiska skivor åt barnen, och då krävs det ofta att Canon släpper någon uppdatering.

Ibland har Canons programvara dessutom kraschat vid nya operativsystem. Inte endast MacOS, även Windows 10 ställde till det för mig, fick ta hem drivrutiner från Canon i, öhm Australien tror jag. Eller så var det till El Capitan. Strunt samma, det kan finnas fog för att kolla andra Canon-sidor än de svenska/europeiska. Har haft Canon Pixma ip4500 och nu MG7150.

 

Tror man kan lägga till skrivarna som Airprint eller inte, det kan spela roll också. Skrivare är Satans påfund, det är alltid skrivare som strular mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Städa bort alla Canons drivrutiner, och ladda ner dem på nytt.

Min HP vägrade scanna, men efter städning fick jag helt drivrutiner occ bättre scanningsprogram

Tack för tipset, men just nu vågar jag inte göra nånting mer. Det fungerar ju just nu. Jag skall komma ihåg tipset om det börjar krångla igen.

Har du något bra svar på min fråga i mitt första inlägg. Det här med att t ex uppdatera till 10.13.3 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poi Ran, gällande AirPrint så måste skrivaren ha stöd för det. Men om den har det så är det bara att koppla in den på samma nätverk som datorn och sen välja AirPrint som protokoll. En AirPrint-skrivare behöver ingen särskild installation i datorn.

 

Strul med skrivare kan vara en särskild Canon-problematik. Varken min stenålders HP skrivare/scanner (15 år gammal) eller min Xerox färglaser (8 år gammal) har strulat. Fungerar utmärkt med High Sierra. Mitt gamla HP skrivar/scanner-program fungerar inte längre sedan några år så jag kör med Macens inbyggda. Scanner-funktionen i Mac är faktiskt helt Ok! Den nås genom programmet Förhandsvisning, funktionen Importera från scanner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poi Ran, gällande AirPrint så måste skrivaren ha stöd för det. Men om den har det så är det bara att koppla in den på samma nätverk som datorn och sen välja AirPrint som protokoll. En AirPrint-skrivare behöver ingen särskild installation i datorn.

 

Strul med skrivare kan vara en särskild Canon-problematik. Varken min stenålders HP skrivare/scanner (15 år gammal) eller min Xerox färglaser (8 år gammal) har strulat. Fungerar utmärkt med High Sierra. Mitt gamla HP skrivar/scanner-program fungerar inte längre sedan några år så jag kör med Macens inbyggda. Scanner-funktionen i Mac är faktiskt helt Ok! Den nås genom programmet Förhandsvisning, funktionen Importera från scanner.

Ja, så är det. Skrivaren måste ha stöd för AirPrint, vilket min skrivare Canon MG8150, inte har. Den har några år på nacken. Tror den kom 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...