Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta allt innehåll från en gammal MacBook Pro till en ny


Billman

Rekommendera Poster

Hej

 

Min gamla fantastiska MacBookPro(08 - inte ett fel någonsin 15 tum) ska bytas ut mot en ny MacBookPro(2015 - 15 tum.) p,g,a att en idiot på flyget(inte jag)tappade min laptop i golvet så att batteriet inte fungerar, men går via ström.)

 

Nu undrar jag hur man överför all data från min gamla laptop/El Capitan till min nya med Sierra. Jag har viktiga program i min gamla som är licensierade, Office/Word och Screenwriter plus bibliotek som är livsviktiga att få med till den nya datorn om det låter sig göras.

Eftersom jag aldrig haft något fel på min MBP så kan jag Nada om hur man gör. Jag hoppas på svar att sätta in en sladd i den ena och köra över allt genom den till den andra, men så enkelt kanske det inte är? Använder inte Cloud eller Timemachine.

 

Hur gör man?

 

Gamla är således MBP 15 tum, 8 GB, 2,4 Hårddisk - El Capitain

 

Nya MBP 15 tum, 2,2, 16 GB, 252 flash - High Sierra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ansluter till samma router, gärna med kabel då det då går fortare att föra över dina prylar. Sedan startar du flyttassistenten i verktygsprogram i nya datorn och för över ditt användarid (följ instruktioner du får). C'est ca. Det tar en stund om du har mycket föra över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar verkligen att använda TimeMachine, särskilt eftersom du har flera viktiga program och installationer som du inte vill förlora. TimeMachine är ett bra fungerande program för säkerhetskopiering som sköter sig själv, och sen bara koppla in och återfå allt i en ny eller reparerad dator om olyckan eller tekniskt fel skulke hända med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack.

 

Börjar fatta något, men långsamt. Köra över routern? Startat i hårddiskläget etc. Hmmm...

Om jag skulle börja trycka över allt till TimeM så går det väl åt lika mycket filstorlek som jag har på min hårddisk? Alltså jag tankar ur regelbundet till en extern, men har ungefär 150 använt på en HD på 250. Suger inte TM upp det direkt när jag börjar använda TM, så det inte blir något utrymme kvar på min hårddisk?

 

Får nog göra en skattkarta, steg för steg, med användarid, nummer på datorn, gamla och nya namn etc.. Och sen viktigt, följer mina gamla program med, eller måste jag köpa nya? Alltså stoppas jag vid gränsen för programmet tror att jag delar med mig det till någon obehörig?

 

Hursomhelst. Jag förstår att jag måste glömma den prosaiska sladden mellan den ena datorn till den andra och så bara, genom ett klick, köra över allt från den ena till den andra.

 

Tack igen. Måste börja plugga på. Problemet med min MacBP är att jag aldrig behövt mecka med den alls. Jo, jag uppgraderade alldeles själv från 4 till 8 GB minne under det tio årens gång och uppgraderade till dom nya Os systemen. Utan en glitch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med TimeMachine är att alla inställningar, inklusive installationer av program, följer med. Även det som ligger i dolda biblioteksfiler etc. det är sedan bara plug-in and go i den nya eller reparerade datorn. Den har versionshantering så att den sparar även tidigare versioner av dokument och filer men den sparar inte alla versioner av en fil hur länge som helst. Efter en vecka gör den en veckobackup och efter en månad en månadsbackup, det innebär att efter en vecka så behåller den en version av filen för den veckan, och efter en månad en version för månaden. Så på ett år behåller den 12 versioner av samma dokument om man har jobbat med det dokumentet under ett år och ändrat i de varje månad.

 

Den fyller upp utrymmet på hårddisken till hårddiskens utrymne tar slut, sen raderar den de äldsta versionerna av filer för att frigöra nya.

 

Obs - den tar alltså inte bort filer eller dokument, bara gamla versioner av dem. De senaste versionerna av en och samma fil eller dokument behålls.

 

Det blir en ny version när dokumentet eller filen har ändrats / justerats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att hårddiskar är så billiga idag så tycker jag absolut det är värt att använda TimeMachine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetskopia med Time Machine. Jag rekommenderar att du använder en extern hårddisk för Time Machine. Annars blir det som du skriver att den vill fylla din interna disk med säkerhetskopia och versioner.

Storleken bör vara minst dubbelt så stor som den hårddisk du gör backup på, annars finns ju inte plats för de eventuella olika versioner du kan ha haft.

 

Läs SirKnasens länk. Där ser du hur du ska markera att även program ( i länken på engelska: Applications) ska föras över.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen.

 

Provade med att på min externa 1TB Seagate hårdisk köra igång TM. Den har alltså legat och kvartat under 10 år. Den gick inte med på det. Hänvisade till att skaffa en Apple extern trots att min externa syntes på TM som en tänkbara disk för TM. Hmmm...

 

Jag ska gå igenom SirKnasens lina, men det är som sagt många ord där och annat som jag helt enkelt inte begriper. Jag loggar aldrig in eller har password utan låter bara datorn gå - det har funkat i tio år och den är sällan avstängd. Kanske var fjortonde dag under någon natt.

 

Men jag vet ju att Apple har blivit hard core när det gäller sitt eget ekosystem för att ta andelar så det är inte så konstigt att saker och ting inte är kompatibla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen.

 

Provade med att på min externa 1TB Seagate hårdisk köra igång TM. Den har alltså legat och kvartat under 10 år. Den gick inte med på det. Hänvisade till att skaffa en Apple extern trots att min externa syntes på TM som en tänkbara disk för TM. Hmmm...

 

Jag ska gå igenom SirKnasens lina, men det är som sagt många ord där och annat som jag helt enkelt inte begriper. Jag loggar aldrig in eller har password utan låter bara datorn gå - det har funkat i tio år och den är sällan avstängd. Kanske var fjortonde dag under någon natt.

 

Men jag vet ju att Apple har blivit hard core när det gäller sitt eget ekosystem för att ta andelar så det är inte så konstigt att saker och ting inte är kompatibla.

Extern disk till TM. Nej, den behöver inte vara tillverkad av/märkt/såld av Apple. Men den behöver vara formaterad enligt specifikation för TM. Mac OS Extended journalförd är det vanligaste, kanske din 10 år gamla disk är formaterad annorlunda. Formatera den, tänk på att all data försvinner på den då. Prova igen.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mh15139

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...