Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken av dessa datorer passar bättre för Logic Pro X?


anisisabella

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en viss budget att lägga på en ny dator, min alldeles första egna mac.

Jag kommer nästan enbart använda datorn till Logic Pro X.

Jag ligger också på en väldigt basic amatör/nybörjar nivå, alltså kommer jag att använda/klistra in färdiga beats och spela in vocals på ungefär 10 spår.

Ska även lära mig att prodda lite, men kommer bara använda mig av dom plugins som redan medföljer med programet. Kommer även att använda mig av en midi keyboard (AKAI MPK MINI).

Utöver Logic kommer jag så småningom även lära mig att DJa och då använda mig av Serato.

 

Det jag undrar är vilken dator som passar bäst för detta bruk:

 

x. MacBook Air 13.3" MQD42 (13.000 kr)

  • Intel Core i5, 1.8 GHz
  • Intel HD Graphics 6000
  • 8 GB RAM, 256 GB SSD

 

 

x. MacBook Pro 13" MPXR2 (15.000 kr)

  • Intel Core i5, 2.3 GHz
  • 13,3" Retina-skärm
  • 8 GB RAM, 128 GB SSD

Antingen 1.8 GHz med 256 GB eller 2.3 GHz med 128 GB?

Vad tror ni? Snabbare dator med mindre utrymme eller långsammare dator med mer utrymme? Har försökt hitta information om hur mycket plats Logic skulle ta, en del skriver 40 GB och en del skriver 90 GB.

SUPER TACKSAM FÖR SVAR då jag ska köpa datorn imorgon, skulle även uppskatta om inte andra datorer som inte är mac rekomenderas. Vill bara ha en mac och har 15.000 kr att lägga på det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moddade rubriken så den blir begriplig och sökbar.

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska vara riktigt ärligt så hade jag inte tagit någon av dem. Du behöver mer RAM, jag skulle säga att du ska kika på någon med 16 GB RAM. Det du också ska tänka på är att hårddisken snabbt blir full av alla spår du spelar in som audio, alltså bör du inte köpa en dator med 128 GB lagring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det trista svaret är att båda är halvmessyrer och du kommer inte att bli nöjd med någon av dem.

...

Du behöver mycket RAM-minne för att klara virtuella instrument. Båda datorerna lånar ut RAM-minne till grafikkortet upp till 1,5 GB vilket gör att du inte kan räkna med att ha 8 GB RAM tillgängligt. RAM-minnet är fastlött och kan inte uppgraderas.

...

128 GB hårddisk är det vanligaste ångern bland dem som låtit sig luras. Det räcker ingenstans om du ska jobba med datorn. 128 GB hårddisk duger om man har den som andradator och kan tanka över i den "riktiga" datorn. Hårddisken är av specialtyp som är jättedyr om den går att byta över huvudtaget i efterhand.

...

Den MacBook Pro 13" du nämner är ungefär 50% kraftfullare än den i MacBook Air så du borde välja den. Plus 256 GB hårddisk och 16 GB RAM. Annars köper du bildligt talat en bil med moppemotor. Med de uppgraderingarna kommer den att fungera och räcka länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp begagnat! En 15" MBP från typ 2015 skulle funka super! Och dessutom komma längre än de modeller du listar. Titta t ex. på denna annons:

https://www.blocket.se/uppsala/Macbook_Pro_15__Retina_Super_dator_1TB_SSD_77139904.htm?ca=4&w=3

Visst, du kanske inte kan få datorn imorgon, men kika runt på blocket efter 15-tummare från runt 2015 så gör du ett helt klart bättre val!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

256 GB hårddisk är det minsta man ska ha. Jag har klarat mig länge med den storleken och ska man inte göra alltför avancerade saker så räcker det gott. En 13" skärm är i mitt tycke i minsta laget, har kopplat till en extra skärm till min 15" MB Pro och jag använder den som komplement och har ställt upplösningen något högre på den inbyggda skärmen för att få likvärdig storlek på innehållet på båda skärmarna.

 

8 GB minne kanske räcker till det du ska göra. Minnesanvändningen när jag kör mitt program (inte Logic dock) kommer aldrig upp i några hissnande mängder. Kollade just ett projekt med rätt många effekter (de vinröda är bypass) och då har jag mer än 10 GB ledigt minne av totalt 16. I så fall skulle jag gå på MacBook Air och spara 2000 kr, förutsatt att processorn klarar av det som behövs.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2018-01-16 kl. 00.03.59.png

 

attachicon.gifSkärmavbild 2018-01-16 kl. 00.05.46.png

 

 

Redigerat:

 

Haha! När jag avslutat musikprogrammet så ökade det lediga minnet från 10.1 till 10.9. Så då gick det alltså bara åt 0.8 GB till det. Hade jag inte en aning om.

Tack som fan för svar! Vad tror du om 1,8 GHz? Blir det mycket lagg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack som fan för svar! Vad tror du om 1,8 GHz? Blir det mycket lagg?

Jag hade inte valt en MacBook Air för att göra musikproduktion på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte valt en MacBook Air för att göra musikproduktion på.

Så mellan dom två som det står emellan hade du valt Macbook pro med mindre lagringsutrymme? Och köpt extern hårddisk då eller?

För valet står endast mellan dom två

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så mellan dom två som det står emellan hade du valt Macbook pro med mindre lagringsutrymme? Och köpt extern hårddisk då eller?

För valet står endast mellan dom två

Jag hade som jag skrev inte valt någon av dem. Antingen gör du som AndreasLantz skrev ovan - köp en begagnad. Eller så hade jag köpt en MacBook Pro med 16 GB RAM och 256 GB lagring (20 000 kr). Du kommer antagligen klara dig med någon av de du nämner i början, men du växer nog snabbt ur dem och vill addera fler spår, fler effekter allt eftersom du lär dig.

post-76941-0-62039100-1516089589_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade som jag skrev inte valt någon av dem. Antingen gör du som AndreasLantz skrev ovan - köp en begagnad. Eller så hade jag köpt en MacBook Pro med 16 GB RAM och 256 GB lagring (20 000 kr). Du kommer antagligen klara dig med någon av de du nämner i början, men du växer nog snabbt ur dem och vill addera fler spår, fler effekter allt eftersom du lär dig.

Tack för hjälpen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! :)

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Air 13" bör betraktas som en andradator, inget man direkt jobbar med som arbetsstation. MacBook Pro 13" har en lite missvisande titel. Den är inte direkt Pro utan mer som en bra konsumentdator och är ca 50% kraftfullare än Air. Däremot är 15" Pro. Det är inte samma dator som 13" fast med större skärm. En 15" är en fullfjädrad proffsmaskin med väldigt bra prestanda. En 15" från 2015 är en rejält kraftfullare än en ny 13" som jämförelse.

Tips:

Net On Net säljer nya 15" från 2015 till bra priser. En sådan kör i cirklar runt en 13" även om den är maxad. Men till ett skapligt pris. Mycket prisvärt. Skulle ha tagit en sådan alla dagar i veckan för det som du vill göra.

post-363-0-54035000-1516120150_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 15" är en fullfjädrad proffsmaskin med väldigt bra prestanda. En 15" från 2015 är en rejält kraftfullare än en ny 13" som jämförelse.

Tips:

Net On Net säljer nya 15" från 2015 till bra priser. En sådan kör i cirklar runt en 13" även om den är maxad. Men till ett skapligt pris. Mycket prisvärt. Skulle ha tagit en sådan alla dagar i veckan för det som du vill göra.

 

Absolut medhåll. De lite äldre burkarna har dessutom magsafe-laddarkontakt och bättre USB-portar (enligt mig då alltså). Fantastisk dator. Hade jag letat Macbook idag hade jag tveklöst köpt en sådan. Även Elgiganten och Mediamarkt har liknande erbjudanden tror jag. Sedan tycker jag ju att 15" Retinaskärm är bra att jobba med. Men det är kanske en smaksak. Bäst vore kanske att få fyra upp Logic i butiken på en 13" och en 15".

 

En 15" är självklart lite större att bära runt på, men oftast arbetar man ju med dem ganska stationärt - och de är väldigt tunna numera.

 

När allt ovan är sagt, självklart räcker en 13" också, men för ganska lite mer pengar (drygt 20% mer) får man 100% mer dator. Typ. Och frågar man på ett Macforum brukar man få råd att köpa det dyraste man har råd med... :)

 

Jag kör f.ö "hackintosh" (och "äkta macar") och det är rätt mycket extra jobb med hackintosh, speciellt på laptopar, vågar jag nog säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och frågar man på ett Macforum brukar man få råd att köpa det dyraste man har råd med... :)

 

 

Stämmer ibland. Ibland är det på det viset att det man vill göra, kräver en bättre dator än man tänkt. Det är grymt surt att bara titta på pengarna och köpa en halvfärdig lösning som man inte kommer att bli nöjd med. I det läget ångrar man sig 10 gånger av 10 att man inte tittade på behovet och köpte en dator efter behovet. Det går inte att fixa till i efterhand. TS budget ligger på 15'. Plussar man på 3,790:- får man en dator som är ungefär tre gånger bättre. Man får en dator som med lätthet klarar uppgiften och som kommer att göra det i många fler år än de andra. I det perspektivet är 3,790:- snudd på fånigt lite pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gömt några inlägg som är OT.

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...