Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Råkade ta bort hårddisk vid ominstalltion


Westander

Rekommendera Poster

Hej!

 

Helt förtvivlad och hoppas någon som har mycket bättre koll än vad jag har kan hjälpa mig, tack på förhand.

 

Skulle installera om min MacBook Pro då jag ville ha a fresh start på den. Följde ominstallations guiden på macs hemsida - men gjorde fel.

 

Då jag skulle radera hårddiskarna efter jag hade startat om den i ominstallationsläget så gick jag in i "skivverktyget" och tog bort raderade och TOG BORT volymerna som fanns på datorn. Misstaget va ju här att jag tog bort volymerna och de finns ju nu inte kvar och jag har ingen plats att installera själv operativsystemet på.

 

Jag undrar ifall jag på något sätt kan lägga till dem igen? skapa nya? Jag har försökt leta runt där inne och även googlat efter svaret på detta men jag hittar inget tyvärr. Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?

 

Tack så mycket på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara!

 

När du är i Skivverktyget, tryck CMD+2 samtidigt, nu får du fran enheterna istället för volymerna.

 

I skivverktyg:

 

CMD+1 = Visar Volymer

CMD+2 = Visar Enheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara!

 

När du är i Skivverktyget, tryck CMD+2 samtidigt, nu får du fran enheterna istället för volymerna.

 

I skivverktyg:

 

CMD+1 = Visar Volymer

CMD+2 = Visar Enheter

Tack för ditt svar.

 

Men jag har tyvärr tagit bort dem helt verkar det som. Så jag undrar hur jag återskapar Volymerna då hårddisken inte har några alls just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20180110214519-81.170.246.205.jpg

Hoppas detta förklarar bättre, då jag lyckats ta bort mina Volymer.

Öppna Terminalen och knappa in

diskutil list

tryck sedan enter och berätta vad som listas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör få tillbaka en disk som heter Namnlos om du kör följande kommando i Terminalen:

diskutil eraseDisk JHFS+ Namnlos /dev/disk0s2

Efteråt borde den komma upp både i Skivverktyg* och vara tillgänglig för Installeraren. Skivverktyg har sett sina bästa dagar...

 

 

*Och vara möjlig att formatera som APFS. Jag vet inte hur stödet för APFS ser ut i diskutil-kommandot, ser du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör få tillbaka en disk som heter Namnlos om du kör följande kommando i Terminalen:

diskutil eraseDisk JHFS+ Namnlos /dev/disk0s2

Efteråt borde den komma upp både i Skivverktyg* och vara tillgänglig för Installeraren. Skivverktyg har sett sina bästa dagar...

 

 

*Och vara möjlig att formatera som APFS. Jag vet inte hur stödet för APFS ser ut i diskutil-kommandot, ser du.

Tack, ska testa detta! Evigt tacksam för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör få tillbaka en disk som heter Namnlos om du kör följande kommando i Terminalen:

diskutil eraseDisk JHFS+ Namnlos /dev/disk0s2

Efteråt borde den komma upp både i Skivverktyg* och vara tillgänglig för Installeraren. Skivverktyg har sett sina bästa dagar...

 

 

*Och vara möjlig att formatera som APFS. Jag vet inte hur stödet för APFS ser ut i diskutil-kommandot, ser du.

Fick upp följande:

A volume was specifed istead of a whole disk: /dev/disk0s2

Specify a whole disk, or instead use diskutil ereaseVolume to erase a volume on a specific partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick upp följande:

A volume was specifed istead of a whole disk: /dev/disk0s2

Specify a whole disk, or instead use diskutil ereaseVolume to erase a volume on a specific partition.

Okej, misstänkte det lite grann, det är lite nytt detta med APFS, skriv i stället:

diskutil eraseVolume JHFS+ Namnlos /dev/disk0s2

Skulle inte det fungera (i slutändan) så kan du i samma återställningsläge testa:

diskutil eraseDisk JHFS+ Namnlos /dev/disk0

Får be om ursäkt att man famlar lite i blindo med det nya filsystemet... :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, misstänkte det lite grann, det är lite nytt detta med APFS, skriv i stället:

diskutil eraseVolume JHFS+ Namnlos /dev/disk0s2

Skulle inte det fungera (i slutändan) så kan du i samma återställningsläge testa:

diskutil eraseDisk JHFS+ Namnlos /dev/disk0

Får be om ursäkt att man famlar lite i blindo med det nya filsystemet... :pinch:

Inga problem alls, tacksam för hjälpen.

 

diskutil eraseVolume JHFS+ Namnlos /dev/disk0s2

Gav:

The target disk is in use by APFS as a Physical store; use diskutil APFSdeleteContainer

 

diskutil eraseDisk JHFS+ Namnlos /dev/disk0

Den drog igång något... men sedan misslyckades den.

Error: -69877: Couldn't open device...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem alls, tacksam för hjälpen.

 

diskutil eraseVolume JHFS+ Namnlos /dev/disk0s2

Gav:

The target disk is in use by APFS as a Physical store; use diskutil APFSdeleteContainer

 

diskutil eraseDisk JHFS+ Namnlos /dev/disk0

Den drog igång något... men sedan misslyckades den.

Error: -69877: Couldn't open device...

Jag borde sätta mig in vad APFS innebär angående diskutil, eftersom jag själv använder APFS, men det har jag inte gjort än. Så det jag kan föreslå är att du försöker återställa datorn via internet, vid (om)start håller du nere alt + cmd + R. Det har i alla fall fungerat tidigare (före APFS). I värsta fall får du starta datorn med en Linux Live USB, exempelvis Ubuntu 17.10, håll nere alt vid start och välj USB-symbolen EFI, och formatera hela hårddisken via Gparted (inbyggt). Du kan också starta datorn med Gparted Live. Därefter borde internetåterställning fungera. Mer här. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde sätta mig in vad APFS innebär angående diskutil, eftersom jag själv använder APFS, men det har jag inte gjort än. Så det jag kan föreslå är att du försöker återställa datorn via internet, vid (om)start håller du nere alt + cmd + R. Det har i alla fall fungerat tidigare (före APFS). I värsta fall får du starta datorn med en Linux Live USB, exempelvis Ubuntu 17.10, håll nere alt vid start och välj USB-symbolen EFI, och formatera hela hårddisken via Gparted (inbyggt). Du kan också starta datorn med Gparted Live. Därefter borde internetåterställning fungera. Mer här. Lycka till!

Tack för hjälpen, uppskattat. Det jävliga är att jag redan satt mig i ´´ALT+CMD+R mode och har lyckats ta bort allt utan att ha ett operativsystem att återvända till... Så lyckats ställa till det ordentligt! Får nog kolla ifall jag kan lämna in datorn någonstans för jag har ingen vidare aning om sånt. Har du något tips på vart man kan lämna in den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, uppskattat. Det jävliga är att jag redan satt mig i ´´ALT+CMD+R mode och har lyckats ta bort allt utan att ha ett operativsystem att återvända till... Så lyckats ställa till det ordentligt! Får nog kolla ifall jag kan lämna in datorn någonstans för jag har ingen vidare aning om sånt. Har du något tips på vart man kan lämna in den?

Hos en auktoriserad Appleåterförsäljare. Svårt att ge närmare tips då jag inte vet var du bor.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos en auktoriserad Appleåterförsäljare. Svårt att ge närmare tips då jag inte vet var du bor.

Helsingborg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag fick liknande problem med uppdateringen av min dator. I slutändan gjorde jag ett bootbart USB minne med installationsfilerna på och gjorde en nyinstallation från det. Kommer man ju inte in i datorn så får man ju göra det från någon annans dator dessvärre. Att ladda ned High Sierra strulade också lite men det fanns ett Hackintosch verktyg som kunde ladda ned den kompletta versionen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...