Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med nätverket, basstation plus Apple routrar


Nikk

Rekommendera Poster

Har haft ett problemfritt nätverk hemma men så för ett par veckor sedan så strular det. Tappar åtkomst till internet odyl titt som tätt. Hände i samma veva som jag skaffade en Xbox till grabben och som går på wifi men också i samma veva som Extremen och Expressernas programvara uppdaterades...

 

Jag har fiber som går till en Telia basstation.

Tidigare så körde jag kabel till en Apple Extreme för wifi och ett par Expresser för utökad signal.

 

Efter att jag hörde av mig till Telia så bryggade de basstationen (port 4), vad det nu gjorde för skillnad - nu kör jag med kabel från basstationen till Extremen som tidigare men nu från port 4. Har skapat ett trådlöst nätverk. Har också en Express som går med kabel (men i ett annat rum) till Express1 och Express2 är kopplad med kabel till basstationen...

 

Exakt hur bör jag koppla och ställa in allt för att optimera nätverket?

Som jag ser det bör det vara:

1. Telia basstation, här kopplar jag in så mycket jag kan med kabel.

2. Apple Extreme, kopplar in till basstationen och skapar därefter ett wifi nätverk.

3. Apple Express1, kopplar in till Extreme eller basstationen och ställer därefter in att utöka existerande wifi nätverk.

4. Apple Express2, kopplar in till Extreme eller basstation och ställer därefter in att utöka existerande wifi nätverk.

 

Eller...???

 

Prylar jag kopplar in med kabel är Apple TV, TV modem, hemmalarm samt Apple routerna. Övrigt körs med wifi.

 

Hjälp mottages tacksamt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Basstation ska vara bryggan och du ska inte ha någon mer hårdvara än din AirPort Extreme ansluten till den som sen delar ut IP-adresser till dina enheter.

Angående Port 4 så tror jag inte att det spelar någon roll men jag har samma uppsättning och hårdvara som du men är ansluten till Port 1.

 

Mitt kopplingsschema ser i stort sett ut så här.

 

Telia Basstation(Bryggad)

I

I

AirPort Express

I

I

Switch_____

I I

I I

AirPort Extreme NAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, supporten på Telia sa att jag fortfarande kunde använda basstationen för trådbundna enheter men jag antar att det är det som spökar lite numera då andra enheter som är inkopplade (typ Apple TV) tappar internet signalen då o då...

 

Blir till att inhandla en switch imorgon :)

 

En annan sak, kör du wifi från din Extreme och därefter utökat wifi på övriga enheter? Ser på ditt schema att du har Expressen kopplad till basstationen och därefter Extreme - är det felskissat eller finns det någon anledning till att du har det kopplat så..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, supporten på Telia sa att jag fortfarande kunde använda basstationen för trådbundna enheter men jag antar att det är det som spökar lite numera då andra enheter som är inkopplade (typ Apple TV) tappar internet signalen då o då...

 

 

Då pratar dom i nattmössan för du kan inte ha två enheter som agerar DHCP och NAT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En annan sak, kör du wifi från din Extreme och därefter utökat wifi på övriga enheter? Ser på ditt schema att du har Expressen kopplad till basstationen och därefter Extreme - är det felskissat eller finns det någon anledning till att du har det kopplat så..?

 

Jag kör med kabel mellan enheterna och valt att "Utöka nätverket"

Anledningen till att jag har Expressen först beror på hur lägenheten är byggd och var jag vill ha snabbast wifi. Expressen är långsammare än Extremen på wifi så därför täcker den den del av lägenheten där hög hastighet inte är prioriterat. Så Extremen står i vardagsrummet och täcker upp det mesta.

I framtiden när enheterna går sönder tänker jag byta ut till https://www.ubnt.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande problem, och håller på att bli galen.

 

Jag har Comhem-modem (bryggad Netgear) kopplad till TimeCapsule och sedan via homeplugs och kabel en AirPort Extreme på övervåningen, inställd på att utöka nätverket (har följt den automatiska rekommendation som kommer upp i AirPort-verktyg). Till denna har jag även PS4 och ATV inkopplade direkt via kabel.

 

Sonens PC är också ansluten till (en egen) Homeplug och går därmed via kabel/homeplug direkt till TimeCapsulen.

 

Har även två Expresser som jag ibland kopplar upp trådlöst till samma nätverk, men det bara spär på problemen, så dessa har jag nu kopplat ur.

 

Det som händer är att det trådlösa nätverket titt som tätt "fryser". Ibland får man kontakt med antingen TC:n eller Extremen (syns i AirPort-verktyg), ibland inte till någon. Det händer även att jag har internetuppkoppling trots att ingen av enheterna syns i AirPort-verktyget. Varianterna på fel är så många och oförutsägbara att jag har svårt att veta hur jag ska felsöka.

 

Ibland går alltihop ner, alltså även t ex PC:ns anslutning som alltså inte är trådlös.

 

Ett försök till kopplingsschema:

 

Comhem Basstation (Bryggad)

I

I

TimeCapsule

I

I

Homeplug_____Homeplug______PC

I

I

Homeplug

I

I

AirPort Extreme________PS4 och ATV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte switchar och kopplade om och ställde in Extremen och Expresserna på nytt och allt funkade kalasbra TILLS IDAG...

 

Idag började digital tvn strula, den kopplade helt enkelt inte upp sig. Ringde Telia support och vi testade köra Telia digitalbox direkt mot Telia basstation igen och vips så funkar tvn som den ska...

Så nu kör jag alltså inte basstationen som brygga utan jag kör wifi från Extremen och Expresserna kopplade till basstationen ungefär som ridigare när det började strula så jag är inte hoppfull att det kommer hålla sig stabilt i längden.

 

En FRÅGA: hur utökar jag wifi från Telia basstation/router till Apple prylarna?? Dyker inte upp som alternativ vare sig när de ställs in efter en fabriksåtersrällning eller i Airport...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte switchar och kopplade om och ställde in Extremen och Expresserna på nytt och allt funkade kalasbra TILLS IDAG...

Idag började digital tvn strula, den kopplade helt enkelt inte upp sig. Ringde Telia support och vi testade köra Telia digitalbox direkt mot Telia basstation igen och vips så funkar tvn som den ska...

Så nu kör jag alltså inte basstationen som brygga utan jag kör wifi från Extremen och Expresserna kopplade till basstationen ungefär som ridigare när det började strula så jag är inte hoppfull att det kommer hålla sig stabilt i längden.

En FRÅGA: hur utökar jag wifi från Telia basstation/router till Apple prylarna?? Dyker inte upp som alternativ vare sig när de ställs in efter en fabriksåtersrällning eller i Airport...

Du måste pratat med någon på supporten som inte vet hur det fungerar.

Man kan visst ha Telias basstation bryggad och ändå använda digitalboxen.

 

Man kan inte utöka nätverk med Aiport verktygen och blanda fabrikat.

Det kan endast vara Apple prylar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...