Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips: Så kringgår man firmware-lösenord


Alix

Rekommendera Poster

Säg att man har en Mac som man har glömt firmwarelösenordet på. Och så kraschar lagringsenheten. Då är datorn död, eller så får man hitta kvittot till datorn och be en APR fixa problemet för en nätt slant. Inte så himla kul bara för dåligt minne.

Men kanske ändå inte. För om Macen har minst två löstagbara RAM kan man ta ur ett av dem och sedan återställa NVRAM tre gånger. Då rensas även firmwarelösenordet. Och sedan kan man installera på den nya lagringsenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så illa att det inte är svårare att kringgå firmwarelösenordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk va bra att Apple bygger datorer som man inte kan byta minne på.

Dom tänker verkligen på våran säkerhet :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte bättre. Jag har en Mac mini som således i princip är oskyddad.

 

Är den? Den står ju hemma hos dig och inte på en offentlig plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så illa att det inte är svårare att kringgå firmwarelösenordet?

 

Funger på vissa modeller fram till 2011/2012 ungefär. Sen är det inlämning till Apple som gäller även på datorer med löstagbart RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funger på vissa modeller fram till 2011/2012 ungefär. Sen är det inlämning till Apple som gäller även på datorer med löstagbart RAM.

Skönt att höra att det är åtgärdat på nyare modeller. Vet du hur det ligger till med min Mac mini Late 2012?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att det är åtgärdat på nyare modeller. Vet du hur det ligger till med min Mac mini Late 2012?

 

Den måste in till apple för upplåsning. Har för mig 2010 års Mini var sista man kan låsa upp med RAM-tricket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den måste in till apple för upplåsning. Har för mig 2010 års Mini var sista man kan låsa upp med RAM-tricket.

Tack för beskedet! Då kan jag aktivera det. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg i recovery att det numera heter Startskyddsverktyg. Sedan tyckte jag nog att den vid omstart gjorde en hel del ”arbete” innan den startade. Brukar gå snabbare med SSD annars.

 

Edit: Även vid en ny omstart går det långsammare. Man får kanske leva med det för att säkra sin maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är den? Den står ju hemma hos dig och inte på en offentlig plats.

 

Vem vet, han kanske bor på centralstationen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vem vet, han kanske bor på centralstationen. :D

 

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...