Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Maps suger (har man hört den förr?)


igroucho

Rekommendera Poster

Jag tänkte att jag skulle kolla upp var exakt Sveavägen 31 ligger i Stockholm (bor själv i city). Döm min oförställda förvåning: för Maps (Kartor) finns tydligen inte Sveavägen i City!! Ok, jag fortsätter: Sveav 31 STOCKHOLM. Då kommer Sveavägen Stockholm upp varpå när jag väljer detta ÄNDÅ hamnar i SOLLENTUNA!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar
sevensleeper

Jag tänkte att jag skulle kolla upp var exakt Sveavägen 31 ligger i Stockholm (bor själv i city). Döm min oförställda förvåning: för Maps (Kartor) finns tydligen inte Sveavägen i City!! Ok, jag fortsätter: Sveav 31 STOCKHOLM. Då kommer Sveavägen Stockholm upp varpå när jag väljer detta ÄNDÅ hamnar i SOLLENTUNA!!!

Så illa har det aldrig varit för mig.

 

Finns det folk som använder Apple Maps?

Haha! Gjorde det förr, kör bara Google maps nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder bara Apple Maps och har alltid kommit rätt.

Otroligt nog så är Apple Maps mer uppdaterad tex i Thailand än Google Maps :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder bara Apple Maps och har alltid kommit rätt.

Otroligt nog så är Apple Maps mer uppdaterad tex i Thailand än Google Maps :hihihi:

Varför ”otroligt nog”? Har du så klen tilltro till Apples karteringsförmåga? :D;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det främst det inringade nedan som är problemet. Kollektivtrafik fungerar ypperligt med Google maps.

 

post-28798-0-76396900-1515169997_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ”otroligt nog”? Har du så klen tilltro till Apples karteringsförmåga? :D;)

 

 

Nej det har jag aldrig haft men tydligen för hög tilltro på Google maps.

Satt och tittade på Google maps på hotell i Thailand och deras kartor är tydligen icke uppdaterade på över 10år på vissa ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag aldrig haft men tydligen för hög tilltro på Google maps.

Satt och tittade på Google maps på hotell i Thailand och deras kartor är tydligen icke uppdaterade på över 10år på vissa ställen.

Street view är oftast från 2009 till 2011, vad jag kan se. Google borde uppdatera oftare. Å andra sidan är det bättre än ingenting.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Street view är oftast från 2009 till 2011, vad jag kan se. Google borde uppdatera oftare. Å andra sidan är det bättre än ingenting.

 

 

Det är inte street view utan vanligt kartläge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte street view utan vanligt kartläge

Det är visst street view! Som jag skriver om och tittar på alltså... :P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är visst street view! Som jag skriver om och tittar på alltså... :P

 

 

Jag tittade inte på street view så din förklaring är inte relevant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google Maps ger ofta fel vägbeskrivning. kartan visar 2:a eller 3:e utfart i rondell, rösten säger tag 1:a avfart.

Jag gissar att olika program ger olika bra resultat. Navigon ger för mig bäst resultat, dvs tar mig till mitt mål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ingen förklaring utan en reflektion.

 

 

Eftersom jag inte använde street view så är den fortfarande oviktigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google Maps ger ofta fel vägbeskrivning. kartan visar 2:a eller 3:e utfart i rondell, rösten säger tag 1:a avfart.

Jag gissar att olika program ger olika bra resultat. Navigon ger för mig bäst resultat, dvs tar mig till mitt mål.

 

Innan Apple Maps använde jag iGO som fortfarande är överlägsen att navigera på flerfiliga vägar jämfört mot Apple Maps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples kartor verkar ibland lika efterblivna som Siri. Jag har hamnat i både Turkiet och Irak när jag sökt på ovanliga men korrekta* svenska adresser. Men vägbeskrivningar till adresser som kartorna känner igen har alltid fungerat bra. Jag tycker att Google generellt sett har tätare uppdateringar av flygfoto än Apple.

 

*Adresser i stil med: Torpet 173, Hålan. Det finns faktiskt folk som bor på sådana platser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte problemet, jag skriver in "Sveavägen 31" och får upp följande en lista på flera förslag, det översta förslaget är "Sveavägen 31, Stockholm" och väljer jag det så ser jag Sveavägen i Stockholm City.

post-13591-0-40254400-1515253493_thumb.jpeg


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte problemet, jag skriver in "Sveavägen 31" och får upp följande en lista på flera förslag, det översta förslaget är "Sveavägen 31, Stockholm" och väljer jag det så ser jag Sveavägen i Stockholm City.

Jag får varken upp Stockholmsadressen i mobilappen eller datorn (plats är tillåten men jag använder inte de här tjänsterna, de kanske lär sig?). Se dumpar.

 

post-28798-0-45144200-1515254047_thumb.png

 

post-28798-0-90139500-1515254171_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skriver Sveavägen, Stockholm så kommer jag direkt dit. Skriver jag Sveavägen, Sollentuna kommer jag direkt dit. Samma med Sveavägen, Katrineholm och så vidare. Det finns många Sveavägen, så det kan ju vara en fördel att vara lite mer exakt i sina sökningar. Kartor listar bara ett urval, de listar inte alla Sveavägen som finns. T ex finns det en Sveavägen i Degerfors, den kommer inte upp i listan, men jag kommer till den om jag anger Sveavägen Degerfors då kommer jag direkt dit. Så Kartor har uppenbarligen en begränsning på hur många förslag den visar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skriver Sveavägen, Stockholm så kommer jag direkt dit. Skriver jag Sveavägen, Sollentuna kommer jag direkt dit. Samma med Sveavägen, Katrineholm och så vidare. Det finns många Sveavägen, så det kan ju vara en fördel att vara lite mer exakt i sina sökningar. Kartor listar bara ett urval, de listar inte alla Sveavägen som finns. T ex finns det en Sveavägen i Degerfors, den kommer inte upp i listan, men jag kommer till den om jag anger Sveavägen Degerfors då kommer jag direkt dit. Så Kartor har uppenbarligen en begränsning på hur många förslag den visar.

Självklart ska den lista Stockholms. Läs för övrigt TS trådstart så ser du att han är upprörd just för att Sveavägen i Stockholm (landets mest kända sveaväg) inte kommer upp. Den gör det hos dig. Frågan är varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Självklart ska den lista Stockholms. Läs för övrigt TS trådstart så ser du att han är upprörd just för att Sveavägen i Stockholm (landets mest kända sveaväg) inte kommer upp. Den gör det hos dig. Frågan är varför.

Kanske har Raphael platstjänster på men inte TS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske har Raphael platstjänster på men inte TS?

Jag har platstjänster på, men den dyker ändå inte upp. Kanske den är beroende av sökningar för att hitta rätt. Maskininlärning, typ. AI. Du vet... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag har platstjänster på, men den dyker ändå inte upp. Kanske den är beroende av sökningar för att hitta rätt. Maskininlärning, typ. AI. Du vet... ;)

Haha! Neeej, sådant vet jag inget om. ;)

 

Skönt att se ett stor "i", i AI. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix, fast det är ju bara att ange Sveavägen Stockholm så kommer den upp, eller Sveavägen Degerfors så kommer den upp. Sverige är fullt av Sveavägen, det är ett väldigt vanligt gatunamn i orter i Sverige. Kartor har en begränsning i antal förslag den visar, därför listar den inte alla Sveavägen. Jag har inte sett Sveavägen i Degerfors i någons listning här och ska man till Degerfors så har man absolut rätt att bli upprörd över att Kartor listar Katrineholm eller Sollentuna istället. Men eftersom man kommer dit om man anger Sveavägen Degerfors, eller Sveavägen plus den ort dit man ska, så ser jag fortfarande inte detta som ett problem. Jag tror att de som vill till en Sveavägen även har en idé om vilken Sveaväg det gäller, alltså i vilken ort den Sveaväg ligger som man söker. Ange gatunamn och ort så är problemet löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man använder Kartor i telefonen (den här tråden ligger i Mac så det borde vara Mac versionen som avhandlas, men jag tar upp detta som en jämförelse) så är den första Sveavägen som kommer upp för mig den i Kumla. För den är närmast mig. Sen listar den även tidigare sökningar i Kartor, inklusive de sökningar jag gjort på Macen. Kartor i telefonen och Kartor på Mac synkas alltså via iCloud, och den minns tidigare sökningar oavsett vilken enhet som sökningen gjorts på.

 

Jag tycker Kartor är bra, den är uppdaterad. T ex så bor jag nära vägarbeten som pågår nu och Kartor visar detta vägarbete och omläggning av trafiken. Så infon är aktuell.

 

Sen finns det fortfarande adresser ute i den glesaste glesbygden som den inte hittar, men det kan jag leva med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...